Sjokoladeprisene har steget markant i norske butikker, med priser opp mot 65 kroner for en stor melkesjokoladeplate, mot tidligere kampanjepriser rundt 28 kroner. Hovedårsaken er en kraftig økning i råvareprisen på kakao, forårsaket av dårlige avlinger i Vest-Afrika.
Klimaendringer, ekstremvær og sykdommer på kakaotrærne bidrar til avlingssvikten. Analytikere forventer at de høye prisene vil vedvare i flere år, da det tar tid å etablere ny kapasitet og fornye kakaotrærne.
Både butikkjeder og sjokoladeprodusenter peker på hverandre som ansvarlige for prisøkningen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Sjokoladeprisene har steget kraftig det siste året, og situasjonen ser ut til å forverre seg. Prisøkningen skyldes en krise i kakao-produksjonen, med tørke, gamle trær og sykdom som hovedårsaker. Det tar lang tid før nye kakaotrær gir avlinger, noe som gjør at problemene kan vedvare i flere år. Spisesjokolade har økt med 13,2 prosent, mens kokesjokolade har økt enda mer, med 21,3 prosent. Eksperter frykter at prisene kan øke enda mer i 2025.
2 måneder siden
Kakaoprisene har steget kraftig og er nå fire ganger høyere enn i 2022, noe som skyldes ekstremvær og redusert produksjon i Vest-Afrika. Sjokoladeprodusenter som Orkla og Mondelez opplever økte produksjonskostnader, men kan ikke spekulere i fremtidige sjokoladepriser. Prisene i butikk bestemmes av butikkjedene selv. Den internasjonale kakaoorganisasjonen (ICCO) melder om et betydelig fall i kakaoproduksjonen. Det forventes et stort underskudd i kakaoproduksjonen i 2025, noe som vil holde prisene unormalt høye.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer. En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner. Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
1 måned siden
Sjokoladeprodusenter i Norge står overfor store utfordringer på grunn av kraftig økning i råvarepriser, spesielt på kakao og kakaofett. Flere melder om at de er nødt til å justere prisene for å overleve. Morten Arnesen, daglig leder i Heimdal Chokolade, forteller at enkelte ingredienser har hatt en prisøkning på over 40 prosent. Mia Nilsen i Sød konfekt er usikker på hvor lenge hun kan fortsette driften med dagens priser, da kakaofett alene har økt med 59 prosent. Forbrukerne merker også at sjokoladen blir dyrere og er mer bevisste på hvordan de bruker pengene sine.
2 måneder siden
Høye kakaopriser og råvaremangel har ført til at O'boy er utsolgt i flere butikker i Norge og Sverige. Mondelez opplyser at produksjonen er i gang igjen, men at det vil ta tid før varene er tilbake i butikkene. Krisen skyldes dårlige avlinger i kakaoproduserende land, som følge av ekstremvær og klimaendringer, noe som har ført til historisk høye råvarepriser. Dette påvirker produksjonen av sjokoladeprodukter globalt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.
6 dager siden
Marabou reduserer størrelsen på sine sjokoladeplater fra 200 gram til 160 gram på grunn av kraftig økning i kakaoprisen. Endringen gjelder nesten alle sjokoladeplater, inkludert varianter av Daim og NonStop, samt sjokoladeeskene Aladdin og Paradis som krymper fra 500 til 410 gram. Årsaken er at kakaoprisen har mer enn tredoblet seg de siste årene på grunn av dårlig avling forårsaket av ekstremvær. Julia Lindberg, administrerende direktør i Mondelēz Sverige, forklarer at målet er å tilby en mer overkommelig stykkpris, selv om forbrukerne får mindre sjokolade. Selskapet vil ikke kommentere hvordan prisene på sjokoladeplatene vil påvirkes, og understreker at prisene settes av butikkene.
22 dager siden
Kaffeprisene stiger kraftig, drevet av rekordhøye priser på råkaffe som følge av dårlige avlinger i Brasil forårsaket av ekstremvær og klimaendringer. Dette fører til økte kostnader i alle ledd av verdikjeden, og svenske butikker har varslet betydelige prishopp. Norske butikker ønsker ikke å kommentere fremtidige priser. Til tross for prisstigningen er mange nordmenn villige til å betale mer for kaffen, da det er en viktig sosial faktor for mange.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
3 måneder siden
Freia bekrefter at Non Stop-posene har blitt mindre, fra 180 til 150 gram. Selskapet Mondelez forklarer at dette skyldes de høye kiloprisene på kakao og kakaosmør. De understreker at de ikke ønsker å gå på akkord med kvaliteten ved å redusere innholdet av kvalitetsråvarer. Prisen i butikkene vil fortsatt være opp til de enkelte kjedene. Rema 1000 bekrefter at de har mottatt den nye posen, og forklarer at økte innkjøpspriser fører til høyere priser i butikk. Sjokoladeindustrien opplever et prissjokk på grunn av tørke og sykdom på kakaotrær i Vest-Afrika.