Marabou reduserer størrelsen på sine sjokoladeplater fra 200 gram til 160 gram på grunn av kraftig økning i kakaoprisen. Endringen gjelder nesten alle sjokoladeplater, inkludert varianter av Daim og NonStop, samt sjokoladeeskene Aladdin og Paradis som krymper fra 500 til 410 gram.
Årsaken er at kakaoprisen har mer enn tredoblet seg de siste årene på grunn av dårlig avling forårsaket av ekstremvær. Julia Lindberg, administrerende direktør i Mondelēz Sverige, forklarer at målet er å tilby en mer overkommelig stykkpris, selv om forbrukerne får mindre sjokolade.
Selskapet vil ikke kommentere hvordan prisene på sjokoladeplatene vil påvirkes, og understreker at prisene settes av butikkene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 dager siden
Det svenske sjokolademerket Marabou reduserer størrelsen på flere av sine produkter som følge av kraftig økning i kakaoprisene og andre produksjonskostnader. Kakaoen har blitt over tre ganger så dyr de siste årene, noe som gjør at forbrukerne nå får mindre sjokolade for pengene. Eksempler på reduksjoner inkluderer Marabou 200 gram som krymper til 160 gram, Daim Dragé fra 225 til 150 gram, og Aladdin og Paradis-eskene fra 500 til 410 gram. Endringene trer i kraft rundt uke 20. Også Freia, som eies av samme konsern, har tidligere i år lansert mindre sjokoladeplater, og det har vært prisulikheter mellom store og små sjokoladeplater i norske butikker. Prisendringene reflekterer utfordringer i markedet knyttet til råvarekostnader og konkurranse.
2 dager siden
Mondelez, som eier Freia, har kunngjort at sjokoladeplatene under merket Marabou i Sverige blir mindre på grunn av høye råvarepriser. Selskapet opplyser at kakaoprisen har mer enn tredoblet seg de siste årene, og at også andre produksjonskostnader har økt betydelig. Kommunikasjonssjef i Freia, Øyvind Olufsen, understreker at denne endringen kun gjelder Marabou i Sverige, og ikke Freias produkter i Norge. Freia vil fortsatt tilby ulike platestørrelser tilpasset norske forbrukeres behov, og 200-grams melkesjokoladeplater vil fortsatt være tilgjengelige. Selskapet fokuserer på å tilby sjokolade i riktige formater til overkommelige priser for norske kunder.
2 måneder siden
Freia bekrefter at Non Stop-posene har blitt mindre, fra 180 til 150 gram. Selskapet Mondelez forklarer at dette skyldes de høye kiloprisene på kakao og kakaosmør. De understreker at de ikke ønsker å gå på akkord med kvaliteten ved å redusere innholdet av kvalitetsråvarer. Prisen i butikkene vil fortsatt være opp til de enkelte kjedene. Rema 1000 bekrefter at de har mottatt den nye posen, og forklarer at økte innkjøpspriser fører til høyere priser i butikk. Sjokoladeindustrien opplever et prissjokk på grunn av tørke og sykdom på kakaotrær i Vest-Afrika.
3 måneder siden
Non Stop-posene har blitt redusert fra 180 til 150 gram, mens prisen i stor grad er den samme. En forbruker reagerer på dette, og mener det er en snikinnføring av prisøkning. Mondelez, som produserer Non Stop, forklarer at de har måttet krympe posene på grunn av økte kostnader, spesielt på kakao. Kakaoprisene har steget kraftig det siste halvannet året, og er nå på det høyeste nivået på ti år. Kiwi bekrefter endringen og sier de forsøker å holde prisene så lave som mulig. Mondelez sier de ikke vil gå på akkord med kvaliteten ved å bytte ut råvarer.
2 måneder siden
Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger. Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet. Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
1 måned siden
Sjokoladeprisene har steget markant i norske butikker, med priser opp mot 65 kroner for en stor melkesjokoladeplate, mot tidligere kampanjepriser rundt 28 kroner. Hovedårsaken er en kraftig økning i råvareprisen på kakao, forårsaket av dårlige avlinger i Vest-Afrika. Klimaendringer, ekstremvær og sykdommer på kakaotrærne bidrar til avlingssvikten. Analytikere forventer at de høye prisene vil vedvare i flere år, da det tar tid å etablere ny kapasitet og fornye kakaotrærne. Både butikkjeder og sjokoladeprodusenter peker på hverandre som ansvarlige for prisøkningen.
2 måneder siden
Høye kakaopriser og råvaremangel har ført til at O'boy er utsolgt i flere butikker i Norge og Sverige. Mondelez opplyser at produksjonen er i gang igjen, men at det vil ta tid før varene er tilbake i butikkene. Krisen skyldes dårlige avlinger i kakaoproduserende land, som følge av ekstremvær og klimaendringer, noe som har ført til historisk høye råvarepriser. Dette påvirker produksjonen av sjokoladeprodukter globalt.
2 måneder siden
Kakaoprisene har steget kraftig og er nå fire ganger høyere enn i 2022, noe som skyldes ekstremvær og redusert produksjon i Vest-Afrika. Sjokoladeprodusenter som Orkla og Mondelez opplever økte produksjonskostnader, men kan ikke spekulere i fremtidige sjokoladepriser. Prisene i butikk bestemmes av butikkjedene selv. Den internasjonale kakaoorganisasjonen (ICCO) melder om et betydelig fall i kakaoproduksjonen. Det forventes et stort underskudd i kakaoproduksjonen i 2025, noe som vil holde prisene unormalt høye.
1 måned siden
Sjokoladeprodusenter i Norge står overfor store utfordringer på grunn av kraftig økning i råvarepriser, spesielt på kakao og kakaofett. Flere melder om at de er nødt til å justere prisene for å overleve. Morten Arnesen, daglig leder i Heimdal Chokolade, forteller at enkelte ingredienser har hatt en prisøkning på over 40 prosent. Mia Nilsen i Sød konfekt er usikker på hvor lenge hun kan fortsette driften med dagens priser, da kakaofett alene har økt med 59 prosent. Forbrukerne merker også at sjokoladen blir dyrere og er mer bevisste på hvordan de bruker pengene sine.