Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger.
Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet.
Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Forbrukerrådet anklager Nidar (Orkla) for å lure kundene ved å redusere størrelsen på Nidar Favoritter-posene fra 300 til 200 gram, samtidig som kiloprisen øker. Dette kalles krympflasjon. Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener Nidar burde vært åpne om økte kostnader istedenfor å villede forbrukerne. Orkla på sin side viser til økte kakaopriser og et nytt design på posene, men ønsker ikke å kommentere prisendringen ytterligere. Forbrukerrådet råder folk til å sjekke kiloprisen.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene selger sjokolade med forvirrende priser, der mindre sjokolader kan koste mer per kilo enn større forpakninger. Dette får eksperter til å reagere, som mener det kan være bevisst forvirring eller dårlig planlegging fra kjedenes side. Coop Prix utmerker seg med et eksempel der en melkerull er nesten tre ganger så dyr per kilo som en liten sjokoladeplate. Meny begrunner de høye prisene med økte råvarepriser, men tilbyr samtidig billigere smågodt som et alternativ. Extra forklarer at slike prisvariasjoner kan oppstå i forbindelse med kampanjer, mens Rema 1000 ikke ønsker å kommentere saken.
3 måneder siden
Non Stop-posene har blitt redusert fra 180 til 150 gram, mens prisen i stor grad er den samme. En forbruker reagerer på dette, og mener det er en snikinnføring av prisøkning. Mondelez, som produserer Non Stop, forklarer at de har måttet krympe posene på grunn av økte kostnader, spesielt på kakao. Kakaoprisene har steget kraftig det siste halvannet året, og er nå på det høyeste nivået på ti år. Kiwi bekrefter endringen og sier de forsøker å holde prisene så lave som mulig. Mondelez sier de ikke vil gå på akkord med kvaliteten ved å bytte ut råvarer.
2 måneder siden
Freia bekrefter at Non Stop-posene har blitt mindre, fra 180 til 150 gram. Selskapet Mondelez forklarer at dette skyldes de høye kiloprisene på kakao og kakaosmør. De understreker at de ikke ønsker å gå på akkord med kvaliteten ved å redusere innholdet av kvalitetsråvarer. Prisen i butikkene vil fortsatt være opp til de enkelte kjedene. Rema 1000 bekrefter at de har mottatt den nye posen, og forklarer at økte innkjøpspriser fører til høyere priser i butikk. Sjokoladeindustrien opplever et prissjokk på grunn av tørke og sykdom på kakaotrær i Vest-Afrika.
6 dager siden
Det svenske sjokolademerket Marabou reduserer størrelsen på flere av sine produkter som følge av kraftig økning i kakaoprisene og andre produksjonskostnader. Kakaoen har blitt over tre ganger så dyr de siste årene, noe som gjør at forbrukerne nå får mindre sjokolade for pengene. Eksempler på reduksjoner inkluderer Marabou 200 gram som krymper til 160 gram, Daim Dragé fra 225 til 150 gram, og Aladdin og Paradis-eskene fra 500 til 410 gram. Endringene trer i kraft rundt uke 20. Også Freia, som eies av samme konsern, har tidligere i år lansert mindre sjokoladeplater, og det har vært prisulikheter mellom store og små sjokoladeplater i norske butikker. Prisendringene reflekterer utfordringer i markedet knyttet til råvarekostnader og konkurranse.
6 dager siden
Marabou reduserer størrelsen på sine sjokoladeplater fra 200 gram til 160 gram på grunn av kraftig økning i kakaoprisen. Endringen gjelder nesten alle sjokoladeplater, inkludert varianter av Daim og NonStop, samt sjokoladeeskene Aladdin og Paradis som krymper fra 500 til 410 gram. Årsaken er at kakaoprisen har mer enn tredoblet seg de siste årene på grunn av dårlig avling forårsaket av ekstremvær. Julia Lindberg, administrerende direktør i Mondelēz Sverige, forklarer at målet er å tilby en mer overkommelig stykkpris, selv om forbrukerne får mindre sjokolade. Selskapet vil ikke kommentere hvordan prisene på sjokoladeplatene vil påvirkes, og understreker at prisene settes av butikkene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer. En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner. Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
10 dager siden
TV 2 hjelper deg har undersøkt innholdet i posekakao og funnet at det inneholder lite kakao, men mye sukker, tilsetningsstoffer og billige erstatninger. Ernæringsbiolog Marit Kolby forklarer at dette er for å redusere kostnader og øke profitten. Forbrukere føler seg lurt av den lave kakaoandelen. Produsentene Coop, Toro og Freia forsvarer innholdet med at det gir et rimeligere alternativ, god smak og lang holdbarhet. Testen viser at hjemmelaget kakao er et godt alternativ.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på sjokolade, der prisene varierer betydelig mellom ulike butikkjeder. Coop tilbyr store Freia-plater til redusert pris for medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler nesten dobbelt så mye. Småsjokolade er billigst hos lavpriskjedene, mens Coop Prix har en betydelig høyere pris. Europris og Gigaboks utmerker seg med gode tilbud på store sjokoladeplater. Kiwi tilbyr ikke kvantumsrabatt for å unngå at folk kjøper mer enn de trenger. Dagligvarekjedene kommenterer prisene og tilbudene.