Forbrukerrådet anklager Nidar (Orkla) for å lure kundene ved å redusere størrelsen på Nidar Favoritter-posene fra 300 til 200 gram, samtidig som kiloprisen øker. Dette kalles krympflasjon.
Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener Nidar burde vært åpne om økte kostnader istedenfor å villede forbrukerne. Orkla på sin side viser til økte kakaopriser og et nytt design på posene, men ønsker ikke å kommentere prisendringen ytterligere.
Forbrukerrådet råder folk til å sjekke kiloprisen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger. Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet. Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
18 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
10 dager siden
Forbrukerrådet anklager dagligvarekjedene Kiwi og Rema for å drive med «griskflasjon» ved å øke fortjenesten på plastposer. Prisøkningen på butikkenes andel av poseprisen har vært på 75 prosent siden 2017, dobbelt så mye som økningen i matvarepriser. Kjedene forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser, svinn, transport- og energikostnader. Forbrukerrådet påpeker at nordmenn årlig bruker nesten to milliarder kroner på plastposer, hvorav en betydelig del tilfaller butikkene.
10 dager siden
Forbrukerrådet anklager dagligvarekjedene for å bruke økningen i prisen på plastposer til å øke egen fortjeneste, en praksis de omtaler som «griskflasjon». Ifølge rådet har butikkenes fortjeneste per pose økt betraktelig de siste årene. Dagligvarekjedene avviser påstanden og hevder at økte innkjøpspriser og svinn er årsaken til prisøkningen.
10 dager siden
Forbrukerrådet anklager matbutikker for «griskflasjon» ved å utnytte miljøkrav på plastposer til å øke egen fortjeneste. Avgiften til Handelens miljøfond har økt, men butikkenes egenandel på poseprisen har steget enda mer. Dagligvarekjedene avviser påstanden og hevder at økte innkjøpspriser og svinn er årsaken til prisøkningen.
3 måneder siden
Non Stop-posene har blitt redusert fra 180 til 150 gram, mens prisen i stor grad er den samme. En forbruker reagerer på dette, og mener det er en snikinnføring av prisøkning. Mondelez, som produserer Non Stop, forklarer at de har måttet krympe posene på grunn av økte kostnader, spesielt på kakao. Kakaoprisene har steget kraftig det siste halvannet året, og er nå på det høyeste nivået på ti år. Kiwi bekrefter endringen og sier de forsøker å holde prisene så lave som mulig. Mondelez sier de ikke vil gå på akkord med kvaliteten ved å bytte ut råvarer.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
17 dager siden
«Airfryer-Trude» reagerer på høye priser og redusert størrelse på grønnsaker i butikkene, og krever kilopris i stedet for stykkpris. Hun mener butikker og grossister tjener på dette, mens forbrukerne betaler mer for mindre. Dagligvarekjedene forklarer at deres prising baserer seg på bransjestandarder, værforhold og valutakurser. Forbrukerrådet støtter kravet om kilopris, da det vil gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne priser og sikre at de betaler for det de får.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene selger sjokolade med forvirrende priser, der mindre sjokolader kan koste mer per kilo enn større forpakninger. Dette får eksperter til å reagere, som mener det kan være bevisst forvirring eller dårlig planlegging fra kjedenes side. Coop Prix utmerker seg med et eksempel der en melkerull er nesten tre ganger så dyr per kilo som en liten sjokoladeplate. Meny begrunner de høye prisene med økte råvarepriser, men tilbyr samtidig billigere smågodt som et alternativ. Extra forklarer at slike prisvariasjoner kan oppstå i forbindelse med kampanjer, mens Rema 1000 ikke ønsker å kommentere saken.