Det sørkoreanske livssimuleringsspillet «inZoi» har raskt blitt en populær konkurrent til «The Sims». Spillet, utviklet av Krafton og Kim Hyung-jun, har solgt over én million eksemplarer på under én uke.
«inZoi» er foreløpig lansert i en tidligversjon for PC, men det er ventet at spillet vil komme til spillkonsoller etter hvert. Spillet inneholder detaljerte gjenskapninger av koreanske miljøer, noe som ifølge en professor ved Dongyang-universitet er en av årsakene til suksessen.
Selv om «inZoi» har hatt en god start, er det fortsatt langt opp til salgstallene til «The Sims» som har solgt over 200 millioner kopier siden 2000.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Koreansk TV har opplevd en global popularitetsøkning, med formater som «Maskorama» og «Spillet» som eksempler. «King of Masked Singers», den koreanske originalen til «Maskorama», har gått i Sør-Korea i nesten ti år. Streaming-tjenester som Netflix investerer stort i koreansk innhold. Mens konkurransebasert reality er populært internasjonalt, er lettbeinte dokumentarer en ny trend i Sør-Korea. TV-bransjen følger nøye med på Sør-Korea på grunn av de nyskapende formatene. Produsentene mener at koreansk TV fenger fordi det er underholdende, spennende og lett å forstå.
20 dager siden
Artikkelen omhandler lanseringen av Yoplait Kvarg i Norge, en ny kvarg-yoghurt som konkurrerer med Tines Kesam. Produktet har blitt svært populært og salget overgår forventningene. En kostholdsrådgiver uttrykker bekymring for et økende «proteinhysteri» og påpeker at de fleste ikke trenger å øke proteininntaket. Butikkjeder som Coop og Meny bekrefter den høye etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter, og fremhever Yoplait Kvarg som en av de mest populære lanseringene.
2 måneder siden
Spillet «SKALD: Against The Black Priory», utviklet av High North Studios, har oppnådd stor suksess med sitt retro-utseende som minner om 90-tallets spill. Spillet er utviklet med moderne teknologi, men har en grafikk som gir assosiasjoner til gamle dataspill. Utvikleren, Anders Lauridsen, forklarer at spillet ble laget ut fra et ønske om å kombinere moderne teknologi med en gammel innpakning. Overraskende nok er det unge mennesker som utgjør den største andelen av kjøperne, noe som indikerer en nostalgi for en tid de ikke selv har opplevd. Spilljournalist Rune Fjeld Olsen påpeker at trenden med retrospill ikke er ny, men at den har fått en oppsving. Psykologspesialist Gaute Godager mener at nostalgien kan være en reaksjon på usikkerhet i verden, og en lengsel etter enklere tider.
2 måneder siden
En ny rapport viser at ti live-service spill dominerer konsollmarkedet i USA, noe som gjør det vanskelig for nye spill å lykkes. Spillere bruker stadig mer tid på de samme spillene, og mange utgivere har hatt blandede resultater med egne live-service prosjekter. Spillbransjen ser nå fremover mot lanseringen av GTA VI og Nintendo Switch 2 i 2025, i håp om at disse kan trekke spillere bort fra de dominerende live-service titlene. GTA VI forventes å sette nye salgsrekorder og påvirke lanseringsplanene til andre spillutgivere.
3 måneder siden
TV 2s nye storsatsing «Boksen» hadde premiere torsdag og fikk en knallstart med rundt en halv million seere det første døgnet. Konseptet går ut på at deltakerne plasseres i hver sin boks, uten å vite hva som vil skje eller hvilke utfordringer de må møte. Programmet har allerede slått seertallene til «Norges dummeste» og «Spillet» ved deres respektive premierer. TV 2 er svært fornøyd med mottakelsen og forventer at seertallene vil øke i løpet av helgen. «Boksen» er utviklet av produksjonsselskapet Seefood i samarbeid med TV 2, og formatet er allerede solgt til flere land.
3 måneder siden
Sesong to av den sørkoreanske TV-serien «Squid Game» har hatt tidenes beste åpning for Netflix, med 68 millioner visninger på bare fire dager. Dette slår rekorden til «Wednesday» fra 2022. Den nye sesongen har også klatret til 7. plass på listen over de mest populære ikke-engelskspråklige seriene på Netflix. Sesong 1 av «Squid Game» fra 2021 topper fortsatt denne listen med 265,2 millioner visninger totalt. Lanseringen av sesong to har også ført til et oppsving for den første sesongen. I serien deltar en gruppe desperate mennesker i livsfarlige barneleker for å vinne penger. Lee Jung-jae er tilbake i rollen som Spiller 456.
4 måneder siden
NRK-anmelderne har kåret årets beste spill fra 2024, med et bredt utvalg av sjangre og plattformer. Blant de utvalgte er «Black Myth: Wukong», et actionspill med imponerende bosskamper, og «Nine Sols», som kombinerer vakker grafikk med utfordrende spillmekanikker. Indie-spill som «Animal Well» og «Balatro» får også ros for sin kreativitet og vanedannende gameplay. «Astro Bot» beskrives som et sjarmerende familiespill, mens «The Sims 4 – Liv og død» utvidelsespakken introduserer mørk humor. Det norske spillet «Fruitbus» fremheves som avslappende, og «Super Mario Party Jamboree» som et morsomt spill for vennekvelder. «Buckshot Roulette» er et unikt strategispill, og «Den hellige fy flate» et hysterisk spill fra norske utviklere. «Helldivers 2» skapte engasjement gjennom en unik spillopplevelse i sanntid.
1 måned siden
VM-kvalifiseringskampen mellom Norge og Italia 6. juni på Ullevaal er utsolgt. Billettene ble tilgjengelig for NFFs gullmedlemmer før ordinært salg, og ble revet bort på halvannen time. NFF beskriver interessen som enorm. Salget skulle åpne 2. april, men den store pågangen gjorde at det aldri kom så langt. Norge spiller sin neste kamp mot Israel i Ungarn.
2 måneder siden
Power har lansert Ninja Slushi i Norge etter stor suksess i USA og England. Slush-maskinen har innebygd kompressor og trenger dermed ikke is, noe som har skapt stor interesse. Allerede før helgen meldte Power om forventninger om stor pågang, og salgsstarten mandag morgen har bekreftet dette. Kommunikasjonssjef Silje Ensrud rapporterer at de selger en maskin i minuttet, og beskriver salget som "helt vilt!".
13 dager siden
Kristian Amundsen Østby, en norsk lege og brettspilldesigner, er internasjonalt anerkjent for sine innovative spill. Han fokuserer på å skape engasjerende opplevelser og utfordringer for spillerne, og spillene hans er rost for å være morsomme selv i tap. Østby lanserer snart sitt nye spill «Recall» på brettspillmessen i Essen, der han tidligere har hatt suksess med spill som «Escape the curse of the Temple». Brettspill er en voksende trend, og Østby understreker viktigheten av fellesskapet og gleden spill skaper.