Nyhetssaker

Priskrig på julegrøt gir leveranseproblemer

NRK logo

NRK

632 ord

økonomi og næringsliv

3 måneder siden

Priskrig på julegrøt: – Respektløst

Hovedpunkter

  • Butikkenes priskrig på julegrøt fører til leveranseproblemer hos Tine-meieriet på Tretten.
  • Meieriet produserer 70 tonn ferdiggrøt daglig, men klarer ikke å dekke etterspørselen.
  • Ansatte ved meieriet mener priskrigen er respektløs overfor produktet.
  • Bondelaget mener dumpingprisene ikke gjenspeiler verdien av maten.
  • Kiwi hevder de dekker tapet og at leverandørene får betalt.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet5
Anbefaling7

Sammendrag

En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.

Liknende artikler

Grøttrøbbel hos Tine – klarer ikke levere nok julegrøt til folket

Nettavisen logonettavisen.no

3 måneder siden

Tine sliter med grøtleveranser grunnet priskrig

Tine opplever problemer med å levere nok julegrøt på grunn av økt etterspørsel og priskrig i butikkene. Til tross for en daglig produksjon på opptil 80 000 beger, klarer ikke meieriet på Tretten å holde tritt med etterspørselen. Priskrigen har presset prisene ned til under 3 kroner per beger, noe som har ført til tomme hyller i flere butikker. Tine er kritisk til priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet, som de anser som et kvalitetsprodukt med en god normalpris.

Grøt-trøbbel for Tine: – Vi klarer ikke å levere

VG logovg.no

3 måneder siden

Tine sliter med grøtleveranser grunnet priskrig

Tine opplever problemer med å dekke etterspørselen etter grøt på grunn av en priskrig som har presset prisen ned til 3 kroner per beger. Meieriet produserer daglig store mengder grøt, opptil 80.000 beger, men dette er ikke nok til å møte etterspørselen. Tine uttrykker misnøye med den lave prisen, som de anser som respektløs overfor produktets kvalitet. De understreker at de er stolte av produktet sitt, selv om de ikke kan kontrollere prisen. Priskrig på dagligvarer er ikke et nytt fenomen, men den har nå ført til leveringsproblemer for Tine.

- Respektløst

Dagbladet logodagbladet.no

3 måneder siden

Tine sliter med å møte grøt-etterspørsel

Tines meieri i Gudbrandsdalen opplever stor etterspørsel etter risengrynsgrøt på grunn av en priskrig som har ført til tomme butikkhyller. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men klarer likevel ikke å dekke etterspørselen. Produksjonen er utvidet fra tidlig morgen til sen kveld. Tine-ledelsen er misfornøyd med at grøten selges til under tre kroner, da de mener det er respektløst overfor produktet. Til tross for dette er de glade for at folk ønsker å kjøpe produktene deres.

- Kan ikke huske lignende

Dagbladet logodagbladet.no

3 måneder siden

Ekstrem priskrig i julehandelen gir tap

Lavpriskjedene opplever en intens priskrig under årets julehandel, med varer som selges til dumpingpriser og enkelte varer med prisfall på over 80 prosent. Kjededirektør i Coop Extra, Håvard Jensen, beskriver situasjonen som ekstremt tøff og ulikt noe han har opplevd tidligere. Det er spesielt stor etterspørsel etter risgrøt, noe som har ført til forsyningsproblemer. Samtidig ser butikkene at handlemønsteret endrer seg, med økt handel rundt lønningsdager, noe som tyder på at mange opplever dyrtiden som krevende. Kiwi melder også om travle dager og at populære varer som Edamer og Nonstop tømmes raskt. Butikkene jobber hardt for å fylle på hyllene, men enkelte julevarer er begrenset tilgjengelig.

Full priskrig før jul – derfor får du ikke vite om tilbudene

NRK logonrk.no

3 måneder siden

Intens priskrig gir lave priser før jul

En intens priskrig på julevarer har startet, med svært lave priser på typiske produkter som julegrøt, julepølse og ost. Mange av disse varene er ikke merket som tilbud, fordi prisene endres så raskt som følge av den harde konkurransen mellom dagligvarekjedene. Butikkene kutter prisene for å tiltrekke seg kunder i et marked med liten vekst, noe som fører til at både butikker og leverandører selger varer med tap. Kunder som følger med på prisene kan gjøre gode kjøp, men det er viktig å være oppmerksom, da ikke alle varer er like gunstige.

Kommer ikke mer

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Tomt for gløgg i flere butikker

Flere dagligvarebutikker melder om tomme hyller for julegløgg. Priskrigen på julemat har ført til økt etterspørsel og mangel på flere typiske julevarer, som julebrunost og ferdig risengrynsgrøt. Til tross for økt produksjon fra Tine, er disse varene vanskelige å få tak i. Kiwi bekrefter at flere av deres butikker er tomme for gløgg, og at leverandørene ikke produserer mer før jul. Rema 1000 opplyser også om at enkelte sesongvarer kan være utsolgt, men forsikrer at de har mange alternativer for kundene.

Maten blir ikke dyrere, den mister verdi

Nettavisen logonettavisen.no

3 måneder siden

Priskrig på mat: Verdien synker, ikke prisen

Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.

Vi kjøper over 100 tonn mer enn i fjor etter prisdump

NRK logonrk.no

3 måneder siden

Kraftig økning i ostesalg etter priskrig

En priskrig på ost før jul har ført til en betydelig økning i salget av Edamer og Gräddost. Tine har solgt over 100 tonn mer av disse ostene sammenlignet med fjoråret. Til tross for økt etterspørsel, forsikrer Tine at det fortsatt er ost på lager. Priskrigen ser ikke ut til å påvirke salget av lokalprodusert mat. Likevel uttrykkes det bekymring for at forbrukerne kan venne seg til at mat skal være billig, og at det kan redusere verdsettingen av norsk matproduksjon.

Priskrig-varene flyr ut av hyllene: – Når det er tomt, så er det tomt

NRK logonrk.no

2 måneder siden

Priskrig tømmer butikkhyller for julevarer

Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.

Priskrig hos Kiwi og Rema 1000: Billigere nå enn i 2011

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Priskrig gir billigere julevarer enn i 2011

En priskrig mellom Kiwi og Rema 1000 har ført til at flere julevarer er billigere nå enn i 2011, og i noen tilfeller billigere enn for 50 år siden. Pepperkakedeig er det mest ekstreme eksemplet, med en kilopris som er over 12 ganger lavere enn i 2011. Priskrigen skyldes delvis fraværet av prisjegere og et ønske om å øke salgsvolumet. Eksperter advarer likevel om at dette kun gjelder et begrenset antall varer, og at andre priser kan øke. En blogger beskriver situasjonen som «helt konge» for forbrukerne.