Tines meieri i Gudbrandsdalen opplever stor etterspørsel etter risengrynsgrøt på grunn av en priskrig som har ført til tomme butikkhyller. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men klarer likevel ikke å dekke etterspørselen.
Produksjonen er utvidet fra tidlig morgen til sen kveld. Tine-ledelsen er misfornøyd med at grøten selges til under tre kroner, da de mener det er respektløst overfor produktet.
Til tross for dette er de glade for at folk ønsker å kjøpe produktene deres.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Tine opplever problemer med å dekke etterspørselen etter grøt på grunn av en priskrig som har presset prisen ned til 3 kroner per beger. Meieriet produserer daglig store mengder grøt, opptil 80.000 beger, men dette er ikke nok til å møte etterspørselen. Tine uttrykker misnøye med den lave prisen, som de anser som respektløs overfor produktets kvalitet. De understreker at de er stolte av produktet sitt, selv om de ikke kan kontrollere prisen. Priskrig på dagligvarer er ikke et nytt fenomen, men den har nå ført til leveringsproblemer for Tine.
4 måneder siden
Tine opplever problemer med å levere nok julegrøt på grunn av økt etterspørsel og priskrig i butikkene. Til tross for en daglig produksjon på opptil 80 000 beger, klarer ikke meieriet på Tretten å holde tritt med etterspørselen. Priskrigen har presset prisene ned til under 3 kroner per beger, noe som har ført til tomme hyller i flere butikker. Tine er kritisk til priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet, som de anser som et kvalitetsprodukt med en god normalpris.
4 måneder siden
En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.
4 måneder siden
Tine økte produksjonen av julebrunost med 100 tonn i år, men melder likevel om utsolgte varer flere steder. Til tross for økt produksjon, ser det ikke ut til å dekke etterspørselen. Siste produksjonsdag var i slutten av november, og det vil ikke produseres mer julebrunost i år. Priskrig i butikkene kan ha bidratt til den økte etterspørselen. Tine vurderer nå å øke produksjonen ytterligere neste år. Som et alternativ til julebrunost, foreslår Tine Edamer.
4 måneder siden
Flere dagligvarebutikker melder om tomme hyller for julegløgg. Priskrigen på julemat har ført til økt etterspørsel og mangel på flere typiske julevarer, som julebrunost og ferdig risengrynsgrøt. Til tross for økt produksjon fra Tine, er disse varene vanskelige å få tak i. Kiwi bekrefter at flere av deres butikker er tomme for gløgg, og at leverandørene ikke produserer mer før jul. Rema 1000 opplyser også om at enkelte sesongvarer kan være utsolgt, men forsikrer at de har mange alternativer for kundene.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
4 måneder siden
En priskrig på ost før jul har ført til en betydelig økning i salget av Edamer og Gräddost. Tine har solgt over 100 tonn mer av disse ostene sammenlignet med fjoråret. Til tross for økt etterspørsel, forsikrer Tine at det fortsatt er ost på lager. Priskrigen ser ikke ut til å påvirke salget av lokalprodusert mat. Likevel uttrykkes det bekymring for at forbrukerne kan venne seg til at mat skal være billig, og at det kan redusere verdsettingen av norsk matproduksjon.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har ført til at mange populære produkter, inkludert Ringnes juleøl, er utsolgt i flere butikker. DinSide har undersøkt tilgjengeligheten og bekrefter at flere butikker i Oslo er tomme for Ringnes juleøl. Ringnes opplyser at de ikke vil produsere mer juleøl før jul, da produksjonen er planlagt i god tid før sesongen. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den høye etterspørselen, kombinert med priskonkurransen, har ført til at varene er revet bort. Kunder som ikke har kjøpt juleøl ennå, risikerer å gå tomhendt hjem. Butikker med et bredere utvalg kan fortsatt ha noe juleøl fra Ringnes og andre merker.
15 dager siden
Freias påskeegg er vanskelig å finne i butikkene på grunn av stor etterspørsel og priskrig. Kiwi meldte om rekordbestilling, men er nå tomme. Coop opplyser at de ikke har mer på lager, og at det heller ikke produseres mer hos leverandørene. Romerikes Blad fant egg kun på Meny Skedsmo, mens DinSide fant dem hos Meny og Spar til en høyere pris enn i priskrigen. Freia har produsert over tre millioner egg, men er utsolgt fra lager. Prisene varierer mellom butikkene.
14 dager siden
En priskrig på påskegodteri har ført til at mange butikker er utsolgt for populære produkter som Freias fylte påskeegg. Romerikes Blad melder om tomme hyller hos flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi og Coop. Kiwi forklarer at de hadde bestilt rekordmye påskegodt, men likevel opplever utsolgtsituasjoner. Freia bekrefter at de er tomme på lager og har sendt ut alt de har produsert. Coop mener det er snakk om sunn konkurranse, mens Meny valgte å holde høyere priser og har fortsatt varer i hyllene. Rema 1000 har fremdeles påskevarer, men er utsolgt for Nidars egg.