BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.
30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig.
Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester i Norge ble rammet av tekniske problemer i morgentimene. Feilen, som oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Ifølge Tietoevry ble feilen rettet fra klokken 09.15, og de vil ha ekstra oppfølging av alle tjenester utover dagen. Kortbetaling fungerte som reserveløsning i butikk. Telenor opplevde også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Problemene startet rundt klokken 07.00 og ble løst ved 09.15-tiden. Tietoevry, som er leverandør for flere av de berørte tjenestene, bekreftet at feilen var rettet. Vipps og flere banker hadde problemer med betalinger, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Telenor hadde også problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice, men mobilnettet fungerte som normalt. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen.
1 dag siden
Flere brukere opplever problemer med å logge inn hos Sparebank1. Banken bekrefter driftsproblemer og jobber med en løsning.
3 måneder siden
BankID opplevde torsdag et driftsavbrudd der både app og kodebrikke-app var utilgjengelige i over to timer. Christine Mietle reagerte på den manglende informasjonen og den lange nedetiden. Hun bestilte en ny kodebrikke for å ha en alternativ innloggingsmetode ved fremtidige problemer. BankID har ikke opplyst om årsaken til problemene eller hvorfor det tok så lang tid å rette feilen, men mener det ikke er nødvendig å bestille kodebrikke da systemet vanligvis fungerer godt.
1 måned siden
Sparebank 1 opplevde driftsproblemer som førte til at både appen og nettsiden var utilgjengelige for kundene lørdag kveld. Banken beklaget situasjonen og forsikret at de jobbet med å løse problemet. Klokken 21.20 meldte banken at alle systemer var oppe og gikk som normalt igjen.
3 måneder siden
Vipps opplever store problemer med innlogging torsdag. Klokken 13:22 meldte flere brukere om problemer med å logge inn i appen. Vipps bekrefter problemene og skriver at det påvirker alle brukere og tjenester. De jobber med å løse problemet og vil komme med en oppdatering så snart de har ny informasjon. Brukere får beskjed i appen om at den ikke fungerer.
3 måneder siden
Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.
19 dager siden
Nordnet opplever store problemer med sine nettsider og app torsdag morgen på grunn av ekstrem trafikk. Mange brukere melder om problemer med å logge inn eller opplever treghet. Kommunikasjonsdirektør Johan Tidestad i Nordnet bekrefter at de aldri har hatt så mange innlogginger før, og forklarer at den høye aktiviteten skyldes børsåpningen og tollsituasjonen. Nordnet jobber med å løse problemene og forventer at situasjonen vil normalisere seg i løpet av kort tid.
3 måneder siden
DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.