Nyhetssaker

Banker og offentlige tjenester var nede, nå løst

e24 logo

e24

315 ord

økonomi og næringsliv

2 måneder siden

Problemene hos banker og offentlige tjenester er løst

Hovedpunkter

  • Flere banker og offentlige tjenester var utilgjengelige mandag morgen.
  • Tietoevry var leverandør for de berørte tjenestene, inkludert ID-porten.
  • Problemene oppsto i 07-tiden og ble løst rundt klokken 09.15.
  • Vipps og flere banker opplevde problemer med betalinger.
  • Telenor hadde problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice.

Vurderinger (AI)

Opplysendende5
Dybde4
Positivitet6
Anbefaling7

Sammendrag

Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Problemene startet rundt klokken 07.00 og ble løst ved 09.15-tiden. Tietoevry, som er leverandør for flere av de berørte tjenestene, bekreftet at feilen var rettet. Vipps og flere banker hadde problemer med betalinger, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Telenor hadde også problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice, men mobilnettet fungerte som normalt. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen.

Liknende artikler

Problemene hos banker og offentlige tjenester skal være løst

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Banker og offentlige tjenester var nede, nå oppe igjen

Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.

Innlogging til banker og offentlige tjenester er nede

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Tekniske feil rammet banker og offentlige tjenester

Flere banker og offentlige tjenester i Norge ble rammet av tekniske problemer i morgentimene. Feilen, som oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Ifølge Tietoevry ble feilen rettet fra klokken 09.15, og de vil ha ekstra oppfølging av alle tjenester utover dagen. Kortbetaling fungerte som reserveløsning i butikk. Telenor opplevde også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett.

Flere rammet av store tekniske problemer

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Tekniske problemer rammer ID-porten, DNB, Vipps og Telenor

Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.

Problemene til Bank-ID skal være løst

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

DNB og Vipps har tekniske problemer

DNB melder om tekniske problemer som påvirker nettbanken, mobiloverføringer og mobilbetalinger mandag morgen. I tillegg opplever enkelte brukere problemer med Vipps. Banken jobber med å løse problemene, men har ikke gitt noen tidshorisont for når tjenestene vil være fullt operative igjen. Dette kan skape utfordringer for kunder som er avhengige av disse tjenestene for å utføre banktjenester og betalinger.

Trøbbel med BankID: – Lokalisert feilen

e24 logoe24.no

2 måneder siden

BankID fungerer igjen etter feilretting

BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.

Bankfeilen er rettet

NRK logonrk.no

29 dager siden

Banker sliter med lønnsutbetalinger: Skyldes ekstern systemfeil

Flere banker i Norge, inkludert Danske Bank og DNB, opplever problemer med betalinger. Feilen skyldes et eksternt system som bankene bruker for å gjennomføre transaksjoner. Danske Bank bekrefter at problemet hovedsakelig rammer bedriftskunder. Også Sparebanken 1, Nordea og Vipps er berørt. DNB opplyser at deres systemer fungerer som normalt, men at kunder kan oppleve problemer på grunn av feilen hos den eksterne samarbeidspartneren.

Problemene hos banker og offentlige tjenester er løst

VG logovg.no

2 måneder siden

DNB og Vipps har tekniske problemer

DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.

Problemer med flere innloggingstjenester

Nettavisen logonettavisen.no

19 dager siden

Innloggingsproblemer rammer Nav, Helsenorge og flere tjenester

Flere nettsider og innloggingstjenester, deriblant Nav og Helsenorge, opplever problemer med innlogging. Brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og lignende tjenester, møter utfordringer. BankID undersøker også om de er berørt. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å finne årsaken til driftsforstyrrelsene i ID-porten og rette feilen. Det er foreløpig uklart hvor lang tid dette vil ta. Downdetector rapporterer også om problemer hos flere andre nettsider.

Feil med innloggings­tjenester rettet

VG logovg.no

19 dager siden

Driftsforstyrrelser rammer flere viktige innloggingstjenester i Norge

Flere viktige innloggingstjenester, som MinID, eFormidling, ID-porten og Ansattporten, opplever driftsforstyrrelser. Dette fører til problemer for brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og andre tjenester. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å undersøke og løse problemene, men det er foreløpig usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. BankID undersøker også om de er rammet av problemene.

Problemer hos flere banker – feilen er rettet

e24 logoe24.no

29 dager siden

Flere banker rammet av problemer med lønnsutbetalinger

Flere banker i Norge, deriblant DNB, Sparebank 1 og Danske Bank, opplever problemer med lønnsutbetalinger som følge av en teknisk feil i et eksternt system. Bedriftskunder er spesielt rammet, og bankene arbeider med å løse problemene. Feilen ble oppdaget i morgentimene, og omfanget av den kartlegges. Norges Bank rapporterer at deres systemer fungerer som normalt, og at det ikke er noen problemer der. Flere personer har kontaktet VG og meldt om manglende lønnsutbetalinger, og Downdetector viser også meldinger om feil i flere banker.