Nyhetssaker

Tekniske feil rammet banker, ID-porten og Telenor

TV2 logoe24 logo

3 artikler

økonomi og næringsliv

2 måneder siden

Tekniske feil rammet banker, ID-porten og Telenor

Hovedpunkter

  • Tekniske problemer hos Tietoevry førte til nedetid for flere norske banker og offentlige tjenester.
  • ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig i flere timer.
  • Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var berørt.
  • Telenor opplevde også feil på sitt bedriftsnett og telefondekning.
  • Feilen ble rettet fra klokken 09.15, men ekstra oppfølging ble gjennomført utover dagen.

Vurderinger (AI)

Opplysendende5.7
Dybde4
Positivitet5.7
Anbefaling7

Sammendrag

Flere store aktører i Norge ble rammet av tekniske problemer mandag morgen. Problemene oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, og førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15, noe som påvirket virksomheter som Skatteetaten og Nav. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Telenor meldte også om feil som påvirket telefondekningen. Feilen ble rettet fra klokken 09.15, og de berørte selskapene beklaget overfor sine kunder. Det er foreløpig ukjent om problemene har en sammenheng.

Artikler i saken

Innlogging til banker og offentlige tjenester er nede

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Tekniske feil rammet banker og offentlige tjenester

Flere banker og offentlige tjenester i Norge ble rammet av tekniske problemer i morgentimene. Feilen, som oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Ifølge Tietoevry ble feilen rettet fra klokken 09.15, og de vil ha ekstra oppfølging av alle tjenester utover dagen. Kortbetaling fungerte som reserveløsning i butikk. Telenor opplevde også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett.

Problemene hos banker og offentlige tjenester er løst

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Banker og offentlige tjenester var nede, nå løst

Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Problemene startet rundt klokken 07.00 og ble løst ved 09.15-tiden. Tietoevry, som er leverandør for flere av de berørte tjenestene, bekreftet at feilen var rettet. Vipps og flere banker hadde problemer med betalinger, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Telenor hadde også problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice, men mobilnettet fungerte som normalt. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen.

Flere rammet av store tekniske problemer

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Tekniske problemer rammer ID-porten, DNB, Vipps og Telenor

Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.