I utstillingen «Death or Eternal Delight» på Jeløya presenterer Djurberg og Berg en kontrastfylt verden av lys og mørke gjennom installasjoner, skulpturer og animasjonsfilmer. Besøkerne vandrer gjennom en idyllisk hage som skjuler en underliggende uro, før de stiger inn i en dunkel skyggeverden.
Anmelderen roser installasjonenes håndverk og fargebruk, men finner filmene kaotiske og klisjépregede.
Likevel skapes en virkningsfull, teatralsk atmosfære som leder tankene til en mørkere versjon av Elsa Beskow, der det vakre møter det uhyggelige.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Jannik Abels utstilling «Back to the Land» på Kunstnernes Hus presenterer en rekke installasjoner og objekter i tre, skapt i 2024. Utstillingen gir en følelse av å være i en skog, med bearbeidede stokker, grener og eggformede elementer. Kunstneren bruker trinn, spor og hakk i treverket for å skape et lydmalende uttrykk. Utstillingen utforsker kontraster mellom ulike former, materialer og farger, og skaper et spenningsfylt forhold mellom elementene. Abel ser ikke på verkene som varige objekter, men som forbigående elementer som skal tilbake til naturen etter utstillingen. Utstillingen inviterer til pust og tilstedeværelse.
3 måneder siden
Keramiker Heidi Bjørgan har laget en utstilling i dialog med Rasmus Meyers samling på Kode. Utstillingen skaper kontraster mellom Bjørgans keramiske skulpturer og historisk kunst, der hun utforsker både det vakre og det heslige. Bjørgan fremhever Meyers interesse for porselen og keramikk, og har hentet inn objekter som tilsvarer det Meyer eide. En sitrongul farge brukes som et gjennomgående element, men oppleves forstyrrende for noen. Til tross for fargedissonansen, bidrar sammenstillingene til å berike opplevelsen av Meyers samling.
1 måned siden
Artikkelen er en anmeldelse av Frida Orupabos utstilling «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley Museet. Orupabo gikk fra å lage Instagram-kollasjer til å bli en anerkjent kunstner. Utstillingen utforsker kroppslighet, kjønn og etnisitet gjennom kollasjer, film og skulpturer. Anmelderen finner Orupabos idéunivers fascinerende, men mener at den formmessige utførelsen ikke alltid er like sterk. De beste verkene skaper lagdelte fortellinger med mørke undertoner. Anmelderen foreslår et strengere kuratorisk utvalg for å fremheve de sterkeste arbeidene.
2 måneder siden
En retrospektiv utstilling av Sigurd Winges kunstnerskap viser hans mangfoldighet innen ulike stilarter og teknikker. Utstillingen følger Winges utvikling fra ekspresjonistisk maleri til materialbilder, mosaikker og grafikk. Selv om Winge var inspirert av modernismen, manglet hans verk ofte en tydelig komposisjon og helhetlig uttrykk. Spesielt i materialbildene og mosaikkene ble det for overlesset og kaotisk. Hans grafiske arbeider, derimot, viser en forenkling som fremhever hans tegneferdigheter og uttrykksfulle portretter. Utstillingen presenterer et ujevnt, men spennende kunstnerskap.
2 dager siden
Utstillingen «Passing Motherhood» på Trondheim kunstmuseum undersøker hva det betyr å være mor, og hvordan historiske, politiske og sosiale endringer former morsrollen. Den inngår i Hannah Ryggen-triennalen, en kunstfestival til ære for tekstilkunstneren Hannah Ryggen, kjent for å gjøre vev til en ekspressiv kunstform. Utstillingen viser verk av både eldre og samtidskunstnere som Käthe Kollwitz, Louise Bourgeois, Thora Dolven Balke og Elise Storsveen. Temaet spenner fra det krigerske og omsorgsfulle i mennesket til moderskapets tidløse kvaliteter, illustrert blant annet i Ryggen-verket «Grini» og installasjonen «Når våpenet heves, stopper dialogen» av Sheba Chhachhi og Sonia Jabbar. Elise Storsveen skildrer fødselens kroppslige kaos i et monumentalt applikasjonsverk. Utstillingen inviterer til refleksjon over morsrollen, arv og identitet, og gir et mangfold av perspektiver som utfordrer og engasjerer publikum.
1 måned siden
Nasjonalmuseets utstilling «Gothic Modern. Fra mørke til lys» utforsker fascinasjonen for gotikken fra begynnelsen av 1800-tallet. Anmelderen er skuffet over mangelen på et dypere middelaldersk bakteppe og mener at utvalget av nyere verk for ofte fokuserer på overflatiske symboler som hodeskaller istedenfor å fange essensen av gotisk kunst. Anmelderen savner også verk av sentrale kunstnere som Francisco de Goya. Likevel fremheves Theodor Kittelsen og Ernst Barlach som positive unntak. Anmelderen konkluderer med at utstillingen har gode elementer, men at den ikke fullt ut realiserer sitt potensial.
1 måned siden
William Heimdal presenterer en utstilling som viser en fascinerende kunstnerisk utvikling. Utstillingen utforsker temaer som mørke og ensomhet gjennom malerier og tegninger. Tidligere har Heimdal latt seg inspirere av barokkunstnere og Nerdrum, men viser nå et mer selvstendig og nedtonet uttrykk. Særlig tegningene fremheves som et høydepunkt, der Heimdal demonstrerer rå kraft og idérikdom. Anmelderen ser et stort potensial i den unge kunstneren, men antyder at formell kunstutdannelse kan være gunstig for hans videre utvikling.
10 dager siden
Kvenbiennalen 2025, arrangeres for tredje gang, og presenteres i Nordnorsk Kunstmuseum. Utstillingen er liten, men velkomponert, og utforsker kvensk kultur gjennom kunstverk knyttet til håndverkstradisjoner, natur og arbeid. Markus Lanttos arbeider fremhever kontraster mellom naturlige og skapte elementer, mens Inger Emilie Solheims skulptur av et jordvepsebol kontrasteres mot Rina Charlotte Lindgrens treskulptur og Eili Bråstads kobberinstallasjon med tjære. Utstillingen byr på en sanselig og inspirerende opplevelse til tross for sitt beskjedne omfang.
1 måned siden
Nordnorsk Kunstmuseum har åpnet en ny avdeling i Bodø med utstillingen «Alt snakker: Fortellinger i bevegelse». Utstillingen presenterer et bredt spekter av kunst fra museets samling, inkludert verk av Iver Jåks, Máret Ánne Sara og François-Auguste Biard. Blant høydepunktene er Rose-Marie Huvvas installasjon og Philippe Spillmanns skulptur. Utstillingen er delt inn i tematiske soner som utforsker temaer som «Blikket», «Matsikkerhet og matsuverenitet» og «Fisk, kjønn og seksualitet». Selv om anmelderen mener utstillingen forsøker å favne for mange temaer samtidig, konkluderes det med at den gir et godt innblikk i Nordnorsk Kunstmuseums samling og markerer en god start for museets nye avdeling.
17 dager siden
Kerstin Brätsch' utstilling på Munchmuseet beskrives som et overveldende og kaotisk kunstnerisk univers. Utstillingen, som er et resultat av at Brätsch vant Edvard Munch Art Award i 2017, presenterer en psykedelisk og graffiti-inspirert estetikk med et mangfold av materialer og teknikker. Anmelderen opplever det vanskelig å finne en klar sammenheng eller problemstilling i utstillingen, og savner en sterkere tilstedeværelse i mange av verkene. Mens enkelte mindre arbeider viser lovende tendenser, drukner de i den generelle kakofonien. Anmelderen konkluderer med at Brätsch kunne hatt nytte av å omfavne begrensningens kunst for å skape en mer fokusert og virkningsfull utstilling.