Kerstin Brätsch' utstilling på Munchmuseet beskrives som et overveldende og kaotisk kunstnerisk univers. Utstillingen, som er et resultat av at Brätsch vant Edvard Munch Art Award i 2017, presenterer en psykedelisk og graffiti-inspirert estetikk med et mangfold av materialer og teknikker.
Anmelderen opplever det vanskelig å finne en klar sammenheng eller problemstilling i utstillingen, og savner en sterkere tilstedeværelse i mange av verkene. Mens enkelte mindre arbeider viser lovende tendenser, drukner de i den generelle kakofonien.
Anmelderen konkluderer med at Brätsch kunne hatt nytte av å omfavne begrensningens kunst for å skape en mer fokusert og virkningsfull utstilling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En kunstkritiker anmelder utstillingen «Postkort fra framtida» i det nye museet PoMo i Trondheim. Museet er lokalisert i det gamle postkontoret, og har som mål å være en portal til internasjonal kunst. Utstillingen presenterer et bredt spekter av kunstnere, fra Piranesi til Munch og Bourgeois, men kritiseres for manglende sammenheng og for sterk belysning. Anmelderen fremhever at flere profilerte kunstnere er representert med svake arbeider, og savner en dialog mellom verkene. Edvard Munch får derimot ros. Til tross for svakheter konkluderer anmelderen med at utstillingen er verdt et besøk, og at PoMo har potensial.
3 måneder siden
En retrospektiv utstilling av Sigurd Winges kunstnerskap viser hans mangfoldighet innen ulike stilarter og teknikker. Utstillingen følger Winges utvikling fra ekspresjonistisk maleri til materialbilder, mosaikker og grafikk. Selv om Winge var inspirert av modernismen, manglet hans verk ofte en tydelig komposisjon og helhetlig uttrykk. Spesielt i materialbildene og mosaikkene ble det for overlesset og kaotisk. Hans grafiske arbeider, derimot, viser en forenkling som fremhever hans tegneferdigheter og uttrykksfulle portretter. Utstillingen presenterer et ujevnt, men spennende kunstnerskap.
27 dager siden
En anmelder besøker utstillingen «Norsk hiphop 40 år» på Preus museum, i håp om å lære mer om norsk hiphops utvikling. Hun opplever at utstillingen mangler kontekst og grunnleggende informasjon, noe som gjør det vanskelig for de uten forkunnskaper å få en god forståelse. Utstillingen består hovedsakelig av portretter av norske rap-artister, men mangler en tidslinje og forklaringer som kunne gitt bedre oversikt. Anmelderen savner også bruk av video og andre elementer for å berike opplevelsen og gjøre den mer tilgjengelig for et bredere publikum. Hun konkluderer med at utstillingen trolig vil engasjere de som allerede er interessert i hiphop, men at den ikke klarer å inkludere de som er mindre kjent med kulturen.
2 måneder siden
Denne artikkelen er en kritisk anmeldelse av Mette Tronvolls fotoutstilling i Kristiansand, med fokus på landskapsbilder fra Hidra. Anmelderen savner tydelig fokus og komposisjon i flere av bildene, og mener de fremstår som ordinære og lite nyskapende. Likevel fremheves enkelte lyspunkter, som et bilde av en nedsnødd koie og en serie der Tronvoll har fotografert de samme kvinnene på nytt etter flere år. Anmelderen konkluderer med at utstillingen ikke rettferdiggjorde den lange reisen.
1 måned siden
Nasjonalmuseets utstilling «Gothic Modern. Fra mørke til lys» utforsker fascinasjonen for gotikken fra begynnelsen av 1800-tallet. Anmelderen er skuffet over mangelen på et dypere middelaldersk bakteppe og mener at utvalget av nyere verk for ofte fokuserer på overflatiske symboler som hodeskaller istedenfor å fange essensen av gotisk kunst. Anmelderen savner også verk av sentrale kunstnere som Francisco de Goya. Likevel fremheves Theodor Kittelsen og Ernst Barlach som positive unntak. Anmelderen konkluderer med at utstillingen har gode elementer, men at den ikke fullt ut realiserer sitt potensial.
2 måneder siden
Utstillingen «Georg Baselitz: Med begge bena først» på Munch presenterer et bredt utvalg av den tyske kunstnerens verk fra seks tiår. Baselitz, som vokste opp i et krigsherjet Tyskland, bruker ofte opp-ned-motiver for å utfordre betrakterens syn på kunst og virkelighet. Edvard Munch er en viktig inspirasjonskilde, og referanser til den norske kunstneren finnes i flere av Baselitz' arbeider, både som karakter og gjennom stilistiske elementer. Utstillingen er kronologisk organisert, og viser Baselitz' utvikling fra tidlige tegninger til nyere malerier, hvor han frigjør bildet fra det litterære og lar det maleriske stå i fokus. Anmelderen fremhever den rå kraften i Baselitz' kunst og hans evne til stadig utvikling.
2 måneder siden
En anmeldelse av Wagners «Den flyvende hollender» i Trondheim trekker frem et tynt regikonsept hvor Senta fremstilles som psykotisk, men hvor regissøren ikke lykkes fullt ut med å skape en gripende forestilling om mental sykdom. Scenekunsten er visuelt tiltalende, men regien oppleves som en bortforklaring. Musikalsk sett er det sterke prestasjoner, spesielt fra koret og Mark Stone som Hollenderen, mens Johanni van Oostrum som Senta er mindre overbevisende. Forestillingen som helhet mangler en overordnet fortelling, men gode sangerprestasjoner redder inntrykket.
1 måned siden
Artikkelen er en anmeldelse av Frida Orupabos utstilling «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley Museet. Orupabo gikk fra å lage Instagram-kollasjer til å bli en anerkjent kunstner. Utstillingen utforsker kroppslighet, kjønn og etnisitet gjennom kollasjer, film og skulpturer. Anmelderen finner Orupabos idéunivers fascinerende, men mener at den formmessige utførelsen ikke alltid er like sterk. De beste verkene skaper lagdelte fortellinger med mørke undertoner. Anmelderen foreslår et strengere kuratorisk utvalg for å fremheve de sterkeste arbeidene.
4 måneder siden
Karin Smirnoffs andre bok i Millennium-serien, «Gaupas klo», mottar blandet kritikk og beskrives som en rotete oppfølger til «Havørnens skrik». Boken gjenbruker hovedpersonene Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander, som begge er svekket, og introduserer en ny karakter, Svala Hirak. Handlingen dreier seg om gruvedrift i konflikt med samiske interesser, og en jakt på en harddisk med kryptovaluta. Anmelderen kritiserer boken for manglende sammenheng, rotete handling og vekslende språk, og konkluderer med at Smirnoff ikke lykkes i krimsjangeren, til tross for tidligere suksess i andre sjangre.
4 dager siden
Under Spellemannprisen 2025 vant Marstein Årets Hiphop for andre år på rad, noe som er sjeldent i prisens historie. Han framførte låtene «Sammen» og «3 Vise Menn» og delte scenen med fjorårets vinner, Undergrunn. Arrangementet ble preget av tekniske problemer og lav internasjonal interesse, spesielt fra sør-amerikanske seere som ønsket at Aurora Aksnes skulle vinne flere priser. Hedersprisen ble tildelt May Britt Andersen, som fikk en rørende hyllest av sin datter Daniela Reyes. Artikkelen påpeker at Spellemannprisen fortsatt er viktig for mange, særlig nisjeprisene, men at den sliter med å nå bredt ut og skape engasjement utenfor bransjen. Marstein uttrykte at han ikke trenger prisen, men at prisen trenger ham, og understreket viktigheten av å holde arrangementet ekte og tro mot sin kjerne.