Nyhetssaker

«Den flyvende hollender» i Trondheim: Sterk sang, svak regi – psykotisk vri

NRK logo

NRK

719 ord

kultur og underholdning

28 dager siden

«Psykotisk Wagner-opera»

Hovedpunkter

  • Regissør tolker Senta som psykotisk, men regikonseptet overbeviser ikke fullt ut.
  • Scenografi og kostymer er visuelt tiltalende og skaper en god ramme rundt forestillingen.
  • Koret og Mark Stone leverer sterke musikalske prestasjoner.
  • Johanni van Oostrum er mindre overbevisende som Senta, og orkesteret mangler tidvis fremdrift.
  • Forestillingen lykkes ikke fullt ut med å skape en gripende og meningsfull fortelling.

Vurderinger (AI)

Opplysendende6
Dybde5
Positivitet7
Anbefaling5

Sammendrag

En anmeldelse av Wagners «Den flyvende hollender» i Trondheim trekker frem et tynt regikonsept hvor Senta fremstilles som psykotisk, men hvor regissøren ikke lykkes fullt ut med å skape en gripende forestilling om mental sykdom. Scenekunsten er visuelt tiltalende, men regien oppleves som en bortforklaring. Musikalsk sett er det sterke prestasjoner, spesielt fra koret og Mark Stone som Hollenderen, mens Johanni van Oostrum som Senta er mindre overbevisende. Forestillingen som helhet mangler en overordnet fortelling, men gode sangerprestasjoner redder inntrykket.

Liknende artikler

«Sangerne er fremragende, men regien lugger»

NRK logonrk.no

1 måned siden

«Otello» på Operaen: Sterke sangere, men regien kritiseres

Nasjonaloperaens oppsetning av «Otello» har sterke sangere, men regien av Georg Zlabinger kritiseres for å være overtydelig og for å la systemkritikk overskygge det menneskelige dramaet. Zlabinger fremstiller hovedpersonene som ofre for en patriarkalsk æreskultur, der Otello er traumatisert, Jago er en bitter krøpling, og Desdemona er fratatt sin handlekraft. Musikalsk holder forestillingen et høyt nivå, med spesielt gode prestasjoner fra solistene, deriblant Marita Sølberg som Desdemona. Scenografien forsterker inntrykket av en fengselsaktig og illevarslende atmosfære. Til tross for tankevekkende ideer, ender forestillingen opp med å ikke gjøre særlig inntrykk.

«Kan gi musikalsk humor et sårt tiltrengt løft»

NRK logonrk.no

1 måned siden

Henrik Støren: Lovende lattermusikant med forbedringspotensial

Artikkelen omhandler Henrik Størens første soloforestilling, der han kombinerer musikalsk humor med standup. Støren får ros for sine introspektive viser og selvironiske tekster, spesielt en låt om OCD. Anmelderen mener at Støren er mindre treffsikker i sin satire om politikere og samfunnsaktuelle temaer. Standup-delen av showet beskrives som sjarmerende, men med behov for dramaturgisk opprydning. Parodiene, spesielt Magnus Carlsen, fremheves som et høydepunkt. Anmelderen konkluderer med at Støren har et stort potensial og kan bli en viktig stemme innen musikalsk humor, spesielt for et yngre publikum.

«Som et hvilket som helst bilde på Instagram»

NRK logonrk.no

1 måned siden

Kritisk blikk på Tronvolls landskapsfoto: Savner fokus og komposisjon

Denne artikkelen er en kritisk anmeldelse av Mette Tronvolls fotoutstilling i Kristiansand, med fokus på landskapsbilder fra Hidra. Anmelderen savner tydelig fokus og komposisjon i flere av bildene, og mener de fremstår som ordinære og lite nyskapende. Likevel fremheves enkelte lyspunkter, som et bilde av en nedsnødd koie og en serie der Tronvoll har fotografert de samme kvinnene på nytt etter flere år. Anmelderen konkluderer med at utstillingen ikke rettferdiggjorde den lange reisen.

"Kilder til begeistring" - Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson - Oslo Nye Teater

Nettavisen logonettavisen.no

13 dager siden

Oftebro og Williamson skaper begeistring på Oslo Nye Teater

Anmelderen hyller "Kilder til begeistring" med Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson som en teateropplevelse i toppklasse, som kombinerer humor og alvor på en mesterlig måte. Forestillingen er basert på Bjarte Arnesons bok og fremhever hverdagsgleder, som en god fotballpasning eller det å skrelle en appelsin. Oftebro roses for sitt eksepsjonelle humortalent og presise kroppsspråk, mens Williamson imponerer med sitt skuespillertalent. Marianne Sævig og Charlotte Frogner anerkjennes for deres regi. Anmelderen uttrykker også bekymring for fremtiden til Oslo Nye Teater og håper at denne forestillingen ikke blir en av de siste på den tradisjonsrike scenen.

Anmeldelse: Hinsides galskap med Märtha Louise & Co

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Anmeldelse: Märtha Louise sitt show er en pussig blanding av overnaturlig og hverdagslig

Romerikes Blad anmelder Märtha Louise sitt show «Hjerte, latter og livets magi» som et vekkelsesmøte med overnaturlige historier og kvasi-intellektuelt vås. Anmelderen beskriver showet som en blanding av banale hverdagshendelser og påstander om kontakt med døde. Märtha Louise forteller om hallusinasjoner og avdøde som gir praktiske råd, mens Mari Manzetti snakker om kvantefysikk og hjertets hjerne. Lilli Bendriss avslutter showet med å gå i transe og snakke et uforståelig språk. Anmelderen stiller spørsmål ved prinsessens rolle og mener det er problematisk når hun spør publikum om overnaturlige opplevelser.

Sabeltann i uredd farvann

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Filmanmeldelse: Er Kaptein Sabeltann for skremmende for dagens barn?

Filmanmelderen stiller spørsmål ved Kaptein Sabeltanns rolle som småbarnshelt i dagens samfunn. Anmelderen mener filmen teknisk sett er imponerende, med fengende musikk, men at selve Kapteinen fremstår som for voldsom og skremmende. Anmelderen påpeker at filmen balanserer dårlig mellom det skremmende og det gode, og at den mangler varme og solidaritet. Selv om filmen trolig vil trekke mange publikummere, bør foreldre vurdere om den er passende for mindre barn, mener anmelderen.

«Flyr høyt i nytt teater»

NRK logonrk.no

1 måned siden

Nye Hjorten Teater åpner med «Peter Pan»-musikal

Nye Hjorten Teater har åpnet i Trondheim med musikalen «Peter Pan – Stargate to Neverland», en forestilling som blander J.M. Barries klassiske fortelling med populærmusikk fra Stargate. Musikalen tar utgangspunkt i de voksne Darling-søsknene som drar tilbake til Neverland for å kjempe mot Captain Hook, som stjeler musikk. Selv om starten er litt treg, tar forestillingen seg opp og byr på spektakulære scener og gode enkeltprestasjoner. Sverre Breivik som Peter Pan får spesielt ros for sin allsidighet. Teateret viser ambisjoner om å skape underholdning, men anmelderen håper på en stødigere historiefortelling i fremtidige produksjoner.

Vamp & KORK - Operaen i Oslo

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Vamp og KORK i Operaen: Nervøs start, men et løft mot slutten

Vamp og KORK opptrådte i et utsolgt operahus i Oslo, en stor begivenhet for bandet. Anmelderen beskriver en konsert som startet nervøst, preget av respekt for anledningen, men som fikk et løft mot slutten. Odin Staveland roses for sin scenepersonlighet, mens Øyvind Staveland fremheves som frontfigur. Høydepunktene inkluderte "Tir n´a Noir" med Ingebjørg Bratland som gjesteartist, samt "Liten fuggel" og "Månemannen". Anmelderen antyder at den andre konserten muligens var bedre etter at nervene hadde roet seg.

In the Country, Solveig Slettehjell og Knut Reiersrud

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Konsert med In the Country, Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud i Bodø

Artikkelen er en konsertanmeldelse av In the Country, Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud under Bodø Jazz Open. Konserten fant sted i Bodø, og markerte et jubileum for festivalen. Musikken beskrives som strålende, med glitrende gjester og himmelsk lyd. Lyrikken fra søstrene Brontë og Emily Dickinson ble fremført med stor personlighet og inderlighet av Slettahjell, og Sidsel Endresen bidro med resitasjon på video. Trioen og Slettahjell og Reiersrud har samarbeidet tidligere, og konsertversjonen av "Remembrance" ble fremhevet som storslagen. Konserten beskrives som en minneverdig opplevelse.

«Krig er ikke en lek i Narnia»

NRK logonrk.no

5 dager siden

«Løven, heksa og klesskapet»: Krig, offer og moderne barnekultur i Narnia

Riksteatrets versjon av «Løven, heksa og klesskapet» utforsker hvordan barn håndterer krig, og gir fortellingen fornyet aktualitet. Forestillingen legger vekt på følelser og viktigheten av offer, med sterke skuespillerprestasjoner, spesielt fra Heksa Hvit, Aslan og beveren. Scenografien får kritikk for ikke å matche fortellingens omfang. Anmelderen påpeker at moderne barnekultur, preget av dataspillenes «respawn»-fenomen, kan redusere virkningen av Aslans offer. Likevel fremstår forestillingen som en spennende historie om vanskelige valg, selv om den ikke passer for de aller yngste.