Deler av fjernvarmenettet i Oslo har opplevd driftsforstyrrelser, noe som har ført til at flere abonnenter har mistet varmtvannet. Hafslund Celsio, som er ansvarlig for fjernvarmenettet, har bekreftet problemene og beklaget ulempene på julaften.
Feilen er lokalisert og stengt ute fra nettet. Flere borettslag har sendt ut meldinger til beboerne om manglende varmtvann.
Hafslund Oslo Celsio er Norges største fjernvarmeanlegg og forsyner et stort antall boliger i Oslo-regionen med varme.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Deler av fjernvarmenettet i Oslo har driftsforstyrrelser, noe som fører til at flere abonnenter opplever problemer med varmtvannet på julaften. Hafslund Celsio har identifisert og isolert skadestedet, men ustabiliteten i nettet fører til varierende vanntemperatur. Det er meldt om kaldt vann i dusjen fra flere borettslag, spesielt i områdene Blindern og Ullevål. Selv om varmen ikke er helt borte, opplever mange at varmtvannet ikke er stabilt.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
4 måneder siden
En vannlekkasje i Kristiansund har ført til at 90 husstander er uten vann på julaften. Kommunen mottok melding om bruddet på ledningsnettet tidlig om morgenen og har lokalisert lekkasjen ved Omsundet. Reparasjonsarbeidet er i gang, og vannet forventes å være tilbake i løpet av et par timer. Avdelingsleder for vann og avløp i kommunen, Tor Magne Hasselø, bekrefter at situasjonen er under kontroll, men erkjenner at tidspunktet for lekkasjen er uheldig for de som skal lage julemiddag. De berørte husstandene har blitt varslet via tekstmelding fra kommunen.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
3 måneder siden
BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.
4 måneder siden
Over 7000 strømkunder på Østlandet er uten strøm, ifølge nettsidene til Elvia. Først var tallet oppe i 8300, men det har siden sunket. Oslo er hardest rammet med 4310 kunder uten strøm. Elvia jobber med å rette feilen, men det er ikke oppgitt noen tidsramme for når strømmen vil være tilbake.
3 måneder siden
Det nye sykehuset i Narvik har store problemer med temperaturen. Pasienter opplever at noen rom er for kalde, mens andre er for varme. En pasient beskriver det som uholdbart og mener sykehuset burde vært stengt. Driftsleder ved sykehuset bekrefter at det er problemer med å fordele varmen jevnt, men avviser at temperaturene har vært uforsvarlig lave. Sykehuset bruker bergvarme, men sliter med å få varmen distribuert riktig. Pasientene roser de ansatte for deres innsats, men temperaturen er fortsatt et problem som sykehuset jobber med å løse.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet på 1. juledag, noe som skapte kaos og frustrasjon for mange reisende. En feil førte til at tog sto stille, og reisende på Oslo S opplevde mangelfull informasjon fra Vy. Mange reisende ble forsinket og måtte tilbringe flere timer på stasjonen i stedet for å reise til sine destinasjoner. Reisende uttrykte skuffelse over manglende informasjon og VYs håndtering av situasjonen. Vy beklaget situasjonen og erkjente at informasjonen ikke var god nok, men at det ville ta tid å få busser som erstatning. Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen var innstilt ut dagen.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
4 måneder siden
Første juledag opplevde Norge full stans i togtrafikken i tolv timer på grunn av en kommunikasjonsfeil mellom togene og trafikkstyringssentralen. Feilen førte til at alle tog sto stille fra klokken 07:55 til 20:09. Bane Nor meldte at feilen var rettet, men reisende måtte fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger. Alle fjerntog ble innstilt ut driftsdøgnet, og det ble ikke satt opp alternativ transport for flere togstrekninger. Samferdselsministeren kalte situasjonen alvorlig. Reisende på Oslo S opplevde manglende informasjon og frustrasjon, og mange måtte finne alternativ overnatting.