Nyhetssaker

Telenor har feil på trådløst bredbånd – 15.000 kunder er rammet

VG logo

VG

70 ord

vitenskap og teknologi

1 måned siden

Telenor har problemer med bredbånd-produkter

Hovedpunkter

  • Telenor har feil på trådløse bredbånd-produkter.
  • Omtrent 15.000 kunder er berørt av feilen.
  • Feilen ble oppdaget mandag morgen rundt klokken 07.00.
  • Telenor arbeider med å løse situasjonen.

Vurderinger (AI)

Opplysendende4
Dybde2
Positivitet5
Anbefaling5

Sammendrag

Telenor opplever en feil på sine trådløse bredbånd-produkter, som berører omtrent 15.000 kunder. Feilen ble oppdaget mandag morgen rundt klokken 07.00. Selskapets fagmiljøer analyserer og retter feilen, men det er foreløpig usikkert når problemet vil være løst. Telenor beklager situasjonen og forsikrer at de jobber med å finne en løsning.

Liknende artikler

Telenor har trøbbel

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Telenor sliter med bredbånd: 15.000 kunder rammet

Telenor opplever problemer med sine trådløse bredbånd-produkter. Omlag 15.000 kunder er berørt av feilen, som ble rapportert mandag morgen. Informasjonssjef i Telenor Norge, Vetle Andersen, bekrefter at selskapets fagmiljøer jobber med å analysere og rette feilen. Det er foreløpig uklart når problemet vil være løst, men Telenor jobber med saken.

Flere rammet av store tekniske problemer

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Tekniske problemer rammer ID-porten, DNB, Vipps og Telenor

Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.

Problemene hos banker og offentlige tjenester er løst

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Banker og offentlige tjenester var nede, nå løst

Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Problemene startet rundt klokken 07.00 og ble løst ved 09.15-tiden. Tietoevry, som er leverandør for flere av de berørte tjenestene, bekreftet at feilen var rettet. Vipps og flere banker hadde problemer med betalinger, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Telenor hadde også problemer med Mobilt Bredbånd-appen og kundeservice, men mobilnettet fungerte som normalt. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen.

Innlogging til banker og offentlige tjenester er nede

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Tekniske feil rammet banker og offentlige tjenester

Flere banker og offentlige tjenester i Norge ble rammet av tekniske problemer i morgentimene. Feilen, som oppsto hos Tietoevry, en leverandør for flere banker og ID-porten, førte til at betalinger og innloggingstjenester ikke fungerte som normalt. ID-porten, som gir tilgang til over 1000 offentlige tjenester, var utilgjengelig fra klokken 07.15. Banker som DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken, samt betalingstjenesten Vipps, var også berørt. Ifølge Tietoevry ble feilen rettet fra klokken 09.15, og de vil ha ekstra oppfølging av alle tjenester utover dagen. Kortbetaling fungerte som reserveløsning i butikk. Telenor opplevde også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett.

Problemene hos banker og offentlige tjenester skal være løst

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Banker og offentlige tjenester var nede, nå oppe igjen

Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.

Mange fortsatt uten strøm i Midt-Norge

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

1700 husstander i Trøndelag fortsatt uten strøm

Mandag morgen er 1700 husstander i Trøndelag fortsatt uten strøm, hovedsakelig i Steinkjer og Verdal. Dette kommer etter at flere tusen kunder var uten strøm i tre døgn. Tensio-sjefen har erkjent at selskapet ikke har gjort en god nok jobb med å håndtere de omfattende feilene i strømnettet.

Samferdselsministeren reagerer på togkaoset: – Alvorlig

e24 logoe24.no

2 måneder siden

Togstans i hele landet grunnet kommunikasjonsfeil

Togtrafikken i hele Norge er lammet på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Samferdselsministeren har uttalt at situasjonen er alvorlig. Bane Nor jobber med å finne feilen, men det er ikke kjent hvor lang tid det vil ta å løse problemet. Flere togselskaper har innstilt sine avganger ut dagen, og det er mangel på alternative transportløsninger som busser. Passasjerer kan i noen tilfeller få dekket taxi eller flybillett, men må legge ut selv. Det har vært meldt om frustrasjon blant passasjerer over manglende informasjon.

Bane Nor mener de har funnet årsaken til togkaoset – trafikken går som normalt

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Bane Nor fant årsak til togstans, trafikken normal

Bane Nor melder at togtrafikken går som normalt igjen etter full stans onsdag. De mener årsaken til problemene var en feil i en brannmur som sikrer den digitale infrastrukturen. Feilen førte til at kommunikasjonen mellom tog og trafikkstyringssentralen brøt sammen, og togene sto stille i hele landet. Selv om feilen ikke er utbedret, har Bane Nor fått kommunikasjonen opp igjen, slik at togene kan gå trygt. Det er ikke kjent hvor lang tid det vil ta å fikse den underliggende feilen. Togselskaper vurderer å kreve erstatning fra Bane Nor for problemene.

Trøbbel med BankID: – Lokalisert feilen

e24 logoe24.no

2 måneder siden

BankID fungerer igjen etter feilretting

BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.

Datatrøbbel skapte bussproblemer i Norden

TV2 logotv2.no

1 måned siden

Datatrøbbel skaper bussforsinkelser i Norge og Sverige

Dataproblemer hos kollektivselskapet Nobina fører mandag morgen til bussforsinkelser i både Norge og Sverige. I Oslo er flere Ruter-avganger rammet fordi bussenes sanntidssystem er ute av drift, noe som betyr at bussene ikke får informasjon om avgangstider. Ruter må derfor gjøre jobben manuelt. Forsinkelsene er på rundt 10 minutter og rammer flere linjer. Nobina bekrefter at de har store forstyrrelser på grunn av manglende internettforbindelse, noe som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.