Lavpriskjeder i Skandinavia presser prisene på dagligvarer. I Danmark selges havregryn for fem danske kroner kiloet hos Rema 1000 og Netto.
I Stockholm gir en Ica-butikk bort gratis julmust mot pant. Butikken har kjøpt inn 16 paller med drikke, og ifølge personalansvarlig er kundene fortsatt glad i julesmaken.
Dette skjer etter en periode med hard priskonkurranse i dagligvarebransjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
3 måneder siden
I Danmark har Rema 1000 og Netto startet en priskrig på havregryn, hvor de selger 1000 gram for fem danske kroner. Netto selger finvalsede havregryn uten begrensning, mens Rema 1000 har en grense på seks pakker per kunde. Dette skjer etter en tidligere priskrig på smør. Samtidig har norske dagligvarekjeder som Kiwi og Extra varslet priskutt på sunnere varer som fisk, kylling og grønnsaker.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har startet, med svært lave priser på typiske produkter som julegrøt, julepølse og ost. Mange av disse varene er ikke merket som tilbud, fordi prisene endres så raskt som følge av den harde konkurransen mellom dagligvarekjedene. Butikkene kutter prisene for å tiltrekke seg kunder i et marked med liten vekst, noe som fører til at både butikker og leverandører selger varer med tap. Kunder som følger med på prisene kan gjøre gode kjøp, men det er viktig å være oppmerksom, da ikke alle varer er like gunstige.
4 måneder siden
Lavpriskjedene opplever en intens priskrig under årets julehandel, med varer som selges til dumpingpriser og enkelte varer med prisfall på over 80 prosent. Kjededirektør i Coop Extra, Håvard Jensen, beskriver situasjonen som ekstremt tøff og ulikt noe han har opplevd tidligere. Det er spesielt stor etterspørsel etter risgrøt, noe som har ført til forsyningsproblemer. Samtidig ser butikkene at handlemønsteret endrer seg, med økt handel rundt lønningsdager, noe som tyder på at mange opplever dyrtiden som krevende. Kiwi melder også om travle dager og at populære varer som Edamer og Nonstop tømmes raskt. Butikkene jobber hardt for å fylle på hyllene, men enkelte julevarer er begrenset tilgjengelig.
4 måneder siden
Årets julepriskrig har resultert i betydelige prisreduksjoner på en rekke populære julevarer, som Twist, julepølse og Kong Haakon-konfekt. Kundene dokumenterer sine kupp på sosiale medier, og mange butikker opplever tomme hyller på grunn av den høye etterspørselen. Eksempler på lave priser inkluderer julepølse til 7,90 kroner og Vossakorv til 3,80 kroner. Flere kunder uttrykker glede over de lave prisene, som gir familier med lav inntekt mulighet til en bedre julefeiring. Samtidig har enkelte varer blitt utsolgt raskt, som julemarsipan og risgrøt, noe som viser hvor populær priskrigen er.
4 måneder siden
En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.
4 måneder siden
Priskrig på juleøl har oppstått blant norske lavpriskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi, med priser på henholdsvis 25 og 26,9 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Helsedirektoratet og Blå Kors har uttrykt bekymring over dette, da de mener prisreduksjoner på alkohol kan bidra til økt forbruk og går imot prinsippene i norsk alkoholpolitikk. Helsedirektoratet oppfordrer heller til prisreduksjoner på sunne produkter. Samtidig påpeker lavpriskjedene at de også har redusert prisene på alkoholfri øl før jul.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.