Nationaltheatret setter opp en helaftens teaterforestilling basert på Margit Sandemos bokserie «Sagaen om Isfolket». Forestillingen får urpremiere på Hovedscenen i november og beskrives som en «satanistisk fantasy-blockbuster».
Den kombinerer okkultisme, erotikk og satanistiske ritualer i en dramatisk fortelling om kampen mellom godt og ondt. Regissørduoen Simen Formo Hay og Oda Radoor, kjent for tidligere suksesser, står bak prosjektet.
Bøkene, som ble utgitt mellom 1982 og 1989, følger fire generasjoner fra 1500-tallet til moderne tid og har solgt titalls millioner eksemplarer. Oppsetningen retter seg både mot Sandemos lojale lesere og et nytt publikum.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Nationaltheatret presenterer Norges første teaterforestilling på kvensk, «Sallikaa lasten tulla minun tykö», fremført av Kvääniteatteri. Stykket omhandler en kvinnes reise gjennom livet, fra ung jente i et læstadiansk miljø til voksen, og hennes gradvise løsrivelse fra religiøs og sosial kontroll. Gjennom skildringer av sorg, humor og frigjøring, utforskes temaer som identitet og retten til å velge sin egen vei. Inger Birkelund og Frida Lydia Hansen Virtanen får anerkjennelse for sine sterke tolkninger av kvinnens liv i ulike aldre. Forestillingen er forankret i Skibotn, men berører allmenngyldige problemstillinger knyttet til det å bryte med et fellesskap.
1 måned siden
Riksteatrets versjon av «Løven, heksa og klesskapet» utforsker hvordan barn håndterer krig, og gir fortellingen fornyet aktualitet. Forestillingen legger vekt på følelser og viktigheten av offer, med sterke skuespillerprestasjoner, spesielt fra Heksa Hvit, Aslan og beveren. Scenografien får kritikk for ikke å matche fortellingens omfang. Anmelderen påpeker at moderne barnekultur, preget av dataspillenes «respawn»-fenomen, kan redusere virkningen av Aslans offer. Likevel fremstår forestillingen som en spennende historie om vanskelige valg, selv om den ikke passer for de aller yngste.
1 måned siden
Marit Moum Aune fra Trondheim er ansatt som ny teatersjef ved Nationaltheatret fra 2027. Aune har bred erfaring innen teater, film og ballett, og har blant annet regissert «Milliardærøya» på Netflix. Hun ser frem til å jobbe med Nationaltheatrets ensemble og stab. Nåværende teatersjef Kristian Seltun fratrer stillingen etter 2026, og mener han etterlater seg et teater i toppform. Han ønsker å legge til rette for en god overgang til Aune.
1 måned siden
Anmelderen hyller "Kilder til begeistring" med Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson som en teateropplevelse i toppklasse, som kombinerer humor og alvor på en mesterlig måte. Forestillingen er basert på Bjarte Arnesons bok og fremhever hverdagsgleder, som en god fotballpasning eller det å skrelle en appelsin. Oftebro roses for sitt eksepsjonelle humortalent og presise kroppsspråk, mens Williamson imponerer med sitt skuespillertalent. Marianne Sævig og Charlotte Frogner anerkjennes for deres regi. Anmelderen uttrykker også bekymring for fremtiden til Oslo Nye Teater og håper at denne forestillingen ikke blir en av de siste på den tradisjonsrike scenen.
16 dager siden
Turnéteatret i Trøndelag imponerer med musikalen «An-Magritt», der Karianna Sommerro får spesielt god kritikk for sin tolkning av hovedrollen. Oppsetningen er et samarbeid mellom Turnéteatret, Opera Trøndelag og Fylkesmusikerne i Trøndelag, og viser teaterets evne til å håndtere store produksjoner. Handlingen er lagt til 1600-tallet under etableringen av Røros, og forteller historien om An-Magritts kamp for rettferdighet og kjærlighet. Smart scenografi og Sommerros innsats bidrar til å løfte forestillingen, selv om enkelte biroller får mindre spillerom. Musikalen fremhever håp og fremtidstro.
1 måned siden
Nettavisens anmeldere gir to bøker full score denne uken. Mirja Unges «Hundenetter» tar leseren med til et utkantstrøk i Sverige hvor hovedpersonen Nadja konfronterer fortiden. Anmelderen fremhever Unges unike stemme og intense språk. Iida Turpeinens «Sjøkuer og andre utryddelser» utforsker menneskets innvirkning på naturen gjennom historien om et sjøkusjelett. Boken beskrives som en spesiell roman med et levende språk, oversatt av Mikael Holmberg.
2 måneder siden
Netflix lanserer serien «Mordene i Åre», basert på Viveca Stens populære krimbøker. Serien har premiere 6. februar og har norske skuespillere som Agnes Kittelsen og Jon Øigarden i rollebesetningen. Dagen etter, 7. februar, lanserer Sten den fjerde boken i serien, «Villederen». Forfatteren forteller at hun brakk beinet under skrivingen av boken, men at skrivingen ble en livline under rekonvalesensen. Bokserien har solgt over 10 millioner eksemplarer og er oversatt til mer enn 40 språk.
3 måneder siden
Bokserien Ragnarok er en tegneserie i seks deler som kombinerer norrøn mytologi med manga-inspirert stil. Serien følger Ubbe og Thyra på deres reise for å hevne sin familie og gjenopprette balansen mellom guder og mennesker etter et angrep fra Fenrisulven. Bøkene er fylt med action, fargerike illustrasjoner og spennende karakterer. Selv om det er noen svakheter i proporsjonene i de første bøkene, forbedres dette gradvis. Serien er lettlest og passer for barn og unge som liker actionfylte eventyr. Tegneserien mangler en unik stemme, men utnytter formatet godt.
1 måned siden
Marit Moum Aune er ansatt som ny teatersjef ved Nationaltheatret, med oppstart i 2027. Aune er en anerkjent regissør med bred erfaring innen teater, film og ballett. Hun tiltrer en åremålsperiode fra 2027 til 2032, og overtar etter Kristian Seltun, som fortsetter i stillingen ut 2026. Nationaltheatret fremhever Aunes egenskaper som avgjørende for å lede teateret inn i fremtiden.
27 dager siden
Maren Uthaugs «88%» er en oppfølger til «11%» og tar for seg et matriarkalsk samfunn der menn er innesperret i institusjoner og brukt som avlsdyr. Kvinnene har makten, og samfunnet preges av kvinnelig seksualitet og nytelse. Samekvinnen Inga, en sentral karakter med overnaturlige evner, vandrer gjennom historien og binder sammen fortid og nåtid. Boken kritiseres for å være spekulativ og usammenhengende, og anmelderen savner en dypere mening og et mer troverdig samfunnsbilde. Anmelderen mener forfatteren tyr til billige dramaturgiske triks når samekvinnen Inga fremstilles med overnaturlige evner. Likevel fremheves forfatterens gode språk og en glimrende oversettelse.