Nyhetssaker

«Sallikaa lasten tulla minun tykö»: Kvensk teater om løsrivelse og identitet

NRK logo

NRK

894 ord

kultur og underholdning

5 dager siden

«Forlater Nationaltheatret emosjonelt mørbanket»

Hovedpunkter

  • Kvääniteatteri har urpremiere på Nationaltheatret med «Sallikaa lasten tulla minun tykö», Norges første teaterforestilling på kvensk.
  • Stykket skildrer en kvinnes livslange forhold til og frigjøring fra læstadianismen og sosial kontroll.
  • Forestillingen veksler mellom alvor og humor, og berører universelle temaer om identitet og løsrivelse.
  • Skuespillerne Inger Birkelund og Frida Lydia Hansen Virtanen fremheves for sine sterke prestasjoner i forestillingen.
  • Selv om stykket er lokalt forankret i Skibotn, appellerer det til et bredt publikum uavhengig av kulturell bakgrunn.

Vurderinger (AI)

Opplysendende8
Dybde7
Positivitet7
Anbefaling8

Sammendrag

Nationaltheatret presenterer Norges første teaterforestilling på kvensk, «Sallikaa lasten tulla minun tykö», fremført av Kvääniteatteri. Stykket omhandler en kvinnes reise gjennom livet, fra ung jente i et læstadiansk miljø til voksen, og hennes gradvise løsrivelse fra religiøs og sosial kontroll. Gjennom skildringer av sorg, humor og frigjøring, utforskes temaer som identitet og retten til å velge sin egen vei. Inger Birkelund og Frida Lydia Hansen Virtanen får anerkjennelse for sine sterke tolkninger av kvinnens liv i ulike aldre. Forestillingen er forankret i Skibotn, men berører allmenngyldige problemstillinger knyttet til det å bryte med et fellesskap.

Liknende artikler

«Sigrid Bonde Tusvik, du kan trygt gå på Trøndelag Teater»

NRK logonrk.no

1 måned siden

«Drontheim» skildrer kvinners motstandskamp i Trondheim under krigen

Teaterstykket «Drontheim» tar for seg en mørk uke i Trondheims krigshistorie i 1942, der unntakstilstand ble innført, jøder deportert og fremstående borgere henrettet. Stykket fokuserer på søstrene Thora og Johanna Matheson, sentrale medlemmer av etterretningsorganisasjonen XU, og deres intense motstandsarbeid. Stykket løfter frem kvinners innsats under krigen, men oppleves som noe ujevnt og overfylt med mange parallelle handlingsforløp. Likevel får flere skuespillere ros for sine prestasjoner, og historien om kvinnenes mot og utholdenhet er imponerende.

«Strålande skodespel i eit brennaktuelt stykke»

NRK logonrk.no

1 måned siden

«Prima Facie»: Sterkt teater om overgrep, makt og rettssystem

«Prima Facie» er eit kritikarrost teaterstykke om advokaten Tessa Ensler, som opplever eit overgrep og ser rettssystemet frå den andre sida. Stykket viser korleis hennar eigne teknikkar vert brukt mot ho. Maria Kristine Hildonen får strålande kritikkar for si tolking av rolla. Elisabeth Mørland Nesset bidreg med musikk som forsterkar den intense forteljinga. Stykket tek opp viktige spørsmål om rettferd og behandling av overgrepsofre, og har som mål å skape endring i korleis rettssystemet handterer slike saker.

«Staseleg og visuelt slåande»

NRK logonrk.no

1 måned siden

«Lady Macbeth» på Det Norske Teatret: Sterk start, men fall

«Lady Macbeth» på Det Norske Teatret er Kjersti Horns første oppsetning som teatersjef, regissert av Melanie Mederlind. Stykket er inspirert av både Leskov og Shakespeare, og forteller historien om Katarina, spilt av Julie Moe Sandø, som opplever en oppvåkning fra et kjedelig ekteskap til et lidenskapelig forhold og mord. Scenografien er slående med sagflis og en levende katt som introduseres i drømmesekvenser. Etter mordet endrer stykket form, og selv om det er en god forestilling, faller den litt fra hverandre mot slutten. Likevel er Horns start som teatersjef godkjent.

«Krig er ikke en lek i Narnia»

NRK logonrk.no

7 dager siden

«Løven, heksa og klesskapet»: Krig, offer og moderne barnekultur i Narnia

Riksteatrets versjon av «Løven, heksa og klesskapet» utforsker hvordan barn håndterer krig, og gir fortellingen fornyet aktualitet. Forestillingen legger vekt på følelser og viktigheten av offer, med sterke skuespillerprestasjoner, spesielt fra Heksa Hvit, Aslan og beveren. Scenografien får kritikk for ikke å matche fortellingens omfang. Anmelderen påpeker at moderne barnekultur, preget av dataspillenes «respawn»-fenomen, kan redusere virkningen av Aslans offer. Likevel fremstår forestillingen som en spennende historie om vanskelige valg, selv om den ikke passer for de aller yngste.

«Storsatsing uten slagkraft»

NRK logonrk.no

1 måned siden

«Den stundesløse» på DNS: Morsom komedie med problematiske undertoner

Den Nationale Scene setter opp Holberg-komedien «Den stundesløse», der Kjersti Elvik får mye ros for sin innsats i rollen som tjenestepiken Pernille. Stykket handler om en stresset og selvopptatt mann, og trekker paralleller til dagens mobilbruk. Handlingen følger et klassisk mønster der tjenerskapet spiller hovedpersonen et puss ved hjelp av et narrespill. En replikk om parallellsamfunn oppfattes som problematisk og nedlatende. Forestillingen understreker ensomhet som en konsekvens av å velge seg selv fremfor fellesskapet, men åpner også for en tolkning der mobilen kan fylle tomrommet.

Intens «Sporvogn»

Nettavisen logonettavisen.no

25 dager siden

Intensitet og desperasjon i Bonnevies «En sporvogn til begjær»

Maria Bonnevie returnerer til norsk teater etter 15 år i Tennessee Williams' «En sporvogn til begjær». Stykket utforsker desperasjon og tap gjennom Blanche Dubois, en sørstatsskjønnhet som søker tilflukt hos søsteren Stella og hennes ektemann Stanley. Konflikten mellom Blanche og Stanley driver dramaet, der Stanley forsøker å avsløre og ydmyke Blanche. Mitch representerer et siste håp for Blanche. Oppsetningen trekker paralleller til primitive handlinger i dagens samfunn.

Premiere­aktuelle Jonas Benyoub om mamma Tove: – Du har alltid gitt meg tryggheit

NRK logonrk.no

16 dager siden

Jonas Benyoub hyller mamma Tove for trygghet og støtte

Jonas Benyoub, aktuell som skuespiller og artist, fremhever morens betydning for sin karriere, og takker henne for trygghet og støtte. Han spiller hovedrollen i teaterstykket «Da vi var yngre», regissert av Aksel Hennie, som roser Benyoubs tilstedeværelse og forståelse. Benyoub er også aktuell med «Hver gang vi møtes» og en nytolkning av «Vårsøg». Moren uttrykker glede, men bekymrer seg samtidig for at han har for mye på gang. Benyoub understreker viktigheten av hardt arbeid for å oppnå sine drømmer, og han ønsker å en dag henge på veggen på Theatercaféen.

Anmeldelse: Rekviem for Selina

Nettavisen logonettavisen.no

5 dager siden

«Rekviem for Selina»: Sterk dramaserie om rosabloggers fremvekst

NRKs dramaserie «Rekviem for Selina» følger en ung jente fra Nord-Norge som blir en kjent rosablogger, inspirert av Sophie Elise Isachsens historie. Elli Müller Osborne spiller hovedrollen som Selina, og serien skildrer hennes vanskelige oppvekst og fremvekst i bloggverdenen. Serien får ros for detaljrikdom og skuespill, men kritiseres for tidvis høyt tempo og mangel på utdyping. Likevel beskrives den som en sterk og viktig fortelling som skaper ettertanke rundt mellommenneskelige relasjoner og samfunnsutviklingen.

«Sexistisk sirkus», meinte teaterkritikaren. Gjort med glimt i auget, svarar direktøren

NRK logonrk.no

3 dager siden

Teaterkritiker anmelder Cirkus Agora som sexistisk – får svar fra direktøren

En teaterkritiker fra Bergens Tidende kalte Cirkus Agoras forestilling for sexistisk i en anmeldelse publisert på kvinnedagen, og reagerte spesielt på de lettkledde kostymene til de kvinnelige artistene. Kritikeren mente kostymene minnet om en strippeklubb, og stilte spørsmål ved hvorfor kvinner føler de må kle seg lettkledd for å være konkurransedyktige. Sirkusdirektøren avviser kritikken og understreker at glitter og glamour er en del av sirkusverdenen, og at artistene selv velger sine kostymer. Han får støtte fra teatersjefen ved Fyllingsdalen teater, som kaller kritikeren arrogant. Kritikeren står fast på sin vurdering og mener det er naivt å hevde at artistene fritt velger kostymer, da bransjenormen tilsier at kvinner er mer avkledde enn menn.

«Nesten like gøy som originalen»

NRK logonrk.no

21 dager siden

«Arve Leksnes»: Morsom Fleksnes-variant med uforløst potensial

Teater Innlandet har satt opp stykket «Arve Leksnes» av Knut Nærum, en moderne tolkning av Marve Fleksnes. Stykket følger Arve Leksnes, spilt av Tom Styve, som mister jobben og flytter hjem til sin mor. Han starter en folkeaksjon mot et planlagt datasenter, men tabber seg ut. Anmelderen mener Styve treffende fanger essensen av Fleksnes, men savner at forestillingen drar komikken og det absurde enda lenger. Scenografien får kritikk for å være for grå og lite innbydende, men stykket beskrives som en smart komedie med underliggende alvor.