En journalist opplevde et prissjokk da han kjøpte en liten flaske Farris på Clarion Hotel ved Gardermoen. Prisen for en 0,33-liters flaske var 61 kroner, noe som tilsvarer en literpris på 183 kroner.
Til sammenligning er prisen betydelig lavere både på Gardermoen og i dagligvarebutikker. Strawberry, som eier Clarion, forklarer at innkjøpsprisen varierer og at de priser seg etter markedet.
Journalisten anbefaler å ta med eget mineralvann for å unngå de høye prisene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En student opplevde et prissjokk da hun oppdaget at en liten pakke oppvasktabletter var dyrere enn en stor pakke på Rema 1000. Denne prisforskjellen har ført til reaksjoner fra både kunder og eksperter, som mener at slike priser kan oppleves som villedende. Rema 1000 forklarer at den store pakken har fått et priskutt på grunn av konkurranse, mens den lille har beholdt normalprisen. Dette har ført til en uvanlig situasjon der det ikke lønner seg å kjøpe den minste pakken. Forbrukere oppfordres til å være prisbevisste og sammenligne priser nøye før de handler.
3 måneder siden
En kunde ble overrasket over prisen på Rema 1000s eget merke «R» appelsinjuice, som viste seg å være dyrere per liter enn merkevaren Sunniva. Forbrukerrådet advarer om at kjedens egne merker ikke alltid er billigere, og at butikkenes plassering av varer kan villede kundene. Rema 1000 forklarer at prisene på «R»-produkter kan variere på grunn av konkurransen i markedet, men understreker at de normalt skal være billigere enn merkevarer. Forbrukerrådet anbefaler kunder å sjekke liter- eller kilopris for å unngå å bli lurt.
1 måned siden
Kjell Litangen ble overrasket over å finne at en liten pakke Maldon salt (125g) var nesten dobbelt så dyr per kilo som en større pakke (250g) hos Eurospar i Bodø. Spar forklarer prisforskjellen med konkurranse på de større pakningene. Litangen oppfordrer nå andre forbrukere til å være mer oppmerksomme på kilopriser for å unngå å bli lurt. Prisforskjellen ble også bekreftet hos Meny. Kiwi og Rema 1000 selger kun 250g-pakningen, hvor Kiwi tilbyr den laveste prisen.
2 måneder siden
Artikkelen avdekker store prisforskjeller på Kvikklunsj, spesielt mellom Sverige og Norge, hvor prisen i Sverige er betydelig lavere. Den viser også at Kiwi og Rema 1000 hadde ulogiske priser på sine Kvikklunsj-pakker, der det var dyrere å kjøpe en større pakke enn enkeltprodukter. Etter henvendelse fra Nettavisen, endret Rema 1000 prisen på sekspakningen. En ekspert advarer forbrukerne mot å automatisk anta at store pakker er billigere.
4 måneder siden
En reportasje fra Charlottenberg viser at prisene på julevarer i Sverige varierer stort. Noen varer, som ribbe, har blitt betydelig dyrere, mens andre fortsatt er billigere enn i Norge. Butikksjefen på Hypermat forteller at de har mange norske kunder, spesielt fra Innlandet. Priskrigen i Norge har ført til at enkelte julevarer er billigere der enn i Sverige, noe som gjør det viktigere å være prisbevisst. Den totale prisforskjellen på en handlekurv er mindre enn tidligere, men det er fortsatt penger å spare på enkelte varer.
2 måneder siden
Nettavisen rapporterte om ulogiske priser på Kvikklunsj-pakker hos flere butikkjeder. Rema 1000 solgte en sekspakning for 115,80 kr, mens seks enkeltpakker kostet 90 kr. Kiwi korrigerte sin pris etter å ha blitt gjort oppmerksom på problemet, mens Extra valgte å beholde sin ugunstige pakkepris. Etter kritikk fra bloggeren Gjerrigknarken og henvendelse fra Nettavisen, endret Rema 1000 prisen på sekspakningen til 89,80 kr.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
4 måneder siden
Artikkelen avdekker hvordan butikkjeder lurer kunder med tilsynelatende gode tilbud på julevarer. Prisene varierer sterkt mellom ulike størrelser av samme produkt, og kunder kan ende opp med å betale betydelig mer enn forventet. For eksempel kan en liter gløgg være fem ganger dyrere enn en halvliter. Mange kunder opplever dette som forvirrende og vanskelig å navigere, og de er sjokkerte over prisforskjellene. Butikkene forsikrer at de fyller på med varer, men enkelte juleprodukter er begrenset.
4 måneder siden
En nordmann ble overrasket over å finne norsk laks til en betydelig lavere pris i Spania enn i Norge. I en spansk butikk kostet fersk laks fra Lerøy rundt 130 kroner per kilo, mens den i Norge ofte koster 300 kroner eller mer. Lerøy forklarer prisforskjellen med faktorer som produkttype, konkurranse og distribusjonskostnader. Statistikk viser at fiskeprisene i EU generelt er lavere enn i Norge, og at Spania ligger under gjennomsnittet. Forskjeller i kjøpekraft og lokale preferanser kan også bidra til prisforskjellene. Til tross for at Norge har fisk «utenfor stuedøra», er prisene høyere enn i mange andre land.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.