Skatteetaten opplever problemer med påloggingssystemet sitt samme dag som skattekort for 2025 ble tilgjengelig. Brukere har vanskeligheter med å logge seg inn på nettsidene. Skatteetaten har kontaktet Id-porten for å løse problemet og mistenker at den store pågangen kan være årsaken.
Samtidig advarer Skatteetaten mot svindelforsøk, og understreker at de aldri sender ut lenker uoppfordret i e-post eller SMS. De oppfordrer folk til å logge seg inn direkte via skatteetaten.
no eller altinn. no for å unngå svindel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Skatteetaten opplevde innloggingsproblemer på sine nettsider mandag, samme dag som skattekortene for 2025 ble tilgjengelige. Problemene varte i noen minutter og ble bekreftet av Skatteetaten like etter klokken 13. Kommunikasjonsrådgiver Ernst Larsen opplyste at problemene nå er løst. I tillegg advarer Skatteetaten mot svindelforsøk i forbindelse med utsendelse av skattekort, og understreker at de aldri sender lenker uoppfordret via e-post eller SMS. De anbefaler folk å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no for å unngå svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om at svindlere forsøker å utnytte utsendelsen av skattekort for å lure til seg sensitiv informasjon. De fleste nordmenn vil motta melding om at skattekortet er klart fra og med mandag. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn direkte på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Mottar man mistenkelige henvendelser, skal man ikke oppgi informasjon eller trykke på lenker. Skatteetaten anbefaler å slette e-posten, kontakte banken ved mistanke om svindel, og sende mistenkelige meldinger til phishing@skatteetaten.no. Politiet kan også kontaktes.
2 måneder siden
Flere nettsider og innloggingstjenester, deriblant Nav og Helsenorge, opplever problemer med innlogging. Brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og lignende tjenester, møter utfordringer. BankID undersøker også om de er berørt. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å finne årsaken til driftsforstyrrelsene i ID-porten og rette feilen. Det er foreløpig uklart hvor lang tid dette vil ta. Downdetector rapporterer også om problemer hos flere andre nettsider.
2 måneder siden
Flere viktige innloggingstjenester, som MinID, eFormidling, ID-porten og Ansattporten, opplever driftsforstyrrelser. Dette fører til problemer for brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og andre tjenester. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å undersøke og løse problemene, men det er foreløpig usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. BankID undersøker også om de er rammet av problemene.
25 dager siden
Skatteetaten melder om ustabilitet i sine tjenester, noe som kan føre til treghet ved innlogging for brukerne. Etaten jobber med å feilsøke problemene og lover å komme med oppdateringer så snart som mulig. Problemene ble først rapportert fredag morgen.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot stadig mer sofistikerte svindelforsøk i forbindelse med utsendelsen av skattemeldingen. Svindlere bruker nå Skatteetatens logo og språk for å lure folk til å klikke på lenker i e-post eller SMS. Disse lenkene leder til falske nettsider hvor man blir bedt om å oppgi personlig informasjon som navn, e-postadresse og kortinformasjon. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker i sine meldinger, og oppfordrer folk til å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no. Det er også rapportert om svindel der politiet misbrukes for å skape tillit.
19 dager siden
Nordnet opplever store problemer med sine nettsider og app torsdag morgen på grunn av ekstrem trafikk. Mange brukere melder om problemer med å logge inn eller opplever treghet. Kommunikasjonsdirektør Johan Tidestad i Nordnet bekrefter at de aldri har hatt så mange innlogginger før, og forklarer at den høye aktiviteten skyldes børsåpningen og tollsituasjonen. Nordnet jobber med å løse problemene og forventer at situasjonen vil normalisere seg i løpet av kort tid.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer mot svindel i forbindelse med utsendelse av skattekort. De understreker at de aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer alle til å logge inn på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet sitt. Melding om at skattekortet er klart, vil bli sendt ut 16. desember. Det er viktig å være oppmerksom på at svindlere ofte forsøker å utgi seg for å være fra Skatteetaten i denne perioden for å lure til seg sensitiv informasjon. Skatteetaten politianmelder jevnlig slike forsøk.