Skatteetaten hadde innloggingsproblemer på sine nettsider mandag, samme dag som skattekortene for 2025 ble lansert. Problemene varte i noen minutter og ble bekreftet av Skatteetaten like etter klokken 13. Skatteetaten mistenker at den store pågangen kan ha forårsaket problemene.
Kommunikasjonsrådgiver Ernst Larsen opplyste at problemene nå er løst. I tillegg advarer Skatteetaten mot svindelforsøk i forbindelse med utsendelse av skattekort, og understreker at de aldri sender lenker uoppfordret via e-post eller SMS. De anbefaler folk å logge inn direkte via skatteetaten.
no eller altinn. no for å unngå svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten opplevde innloggingsproblemer på sine nettsider mandag, samme dag som skattekortene for 2025 ble tilgjengelige. Problemene varte i noen minutter og ble bekreftet av Skatteetaten like etter klokken 13. Kommunikasjonsrådgiver Ernst Larsen opplyste at problemene nå er løst. I tillegg advarer Skatteetaten mot svindelforsøk i forbindelse med utsendelse av skattekort, og understreker at de aldri sender lenker uoppfordret via e-post eller SMS. De anbefaler folk å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no for å unngå svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten opplever problemer med påloggingssystemet sitt samme dag som skattekort for 2025 ble tilgjengelig. Brukere har vanskeligheter med å logge seg inn på nettsidene. Skatteetaten har kontaktet Id-porten for å løse problemet og mistenker at den store pågangen kan være årsaken. Samtidig advarer Skatteetaten mot svindelforsøk, og understreker at de aldri sender ut lenker uoppfordret i e-post eller SMS. De oppfordrer folk til å logge seg inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no for å unngå svindel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Skatteetaten opplever problemer med påloggingssystemet sitt samme dag som skattekort for 2025 ble tilgjengelig. Brukere har vanskeligheter med å logge seg inn på nettsidene. Skatteetaten har kontaktet Id-porten for å løse problemet og mistenker at den store pågangen kan være årsaken. Samtidig advarer Skatteetaten mot svindelforsøk, og understreker at de aldri sender ut lenker uoppfordret i e-post eller SMS. De oppfordrer folk til å logge seg inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no for å unngå svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om at svindlere forsøker å utnytte utsendelsen av skattekort for å lure til seg sensitiv informasjon. De fleste nordmenn vil motta melding om at skattekortet er klart fra og med mandag. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn direkte på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Mottar man mistenkelige henvendelser, skal man ikke oppgi informasjon eller trykke på lenker. Skatteetaten anbefaler å slette e-posten, kontakte banken ved mistanke om svindel, og sende mistenkelige meldinger til phishing@skatteetaten.no. Politiet kan også kontaktes.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer mot svindel i forbindelse med utsendelse av skattekort. De understreker at de aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer alle til å logge inn på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet sitt. Melding om at skattekortet er klart, vil bli sendt ut 16. desember. Det er viktig å være oppmerksom på at svindlere ofte forsøker å utgi seg for å være fra Skatteetaten i denne perioden for å lure til seg sensitiv informasjon. Skatteetaten politianmelder jevnlig slike forsøk.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
28 dager siden
Skatteetaten opplevde tirsdag en feil på sin nettside, som ga brukere melding om at de ikke hadde en forhåndsutfylt skattemelding klar. Feilen er nå rettet, og Skatteetaten understreker at den ikke påvirker innholdet i skattemeldingen. Pressesjef Christer Gilje avkrefter at det var en aprilspøk. Feilen oppsto når brukere logget inn før de hadde fått beskjed om at skattemeldingen var klar. Alle skattemeldinger skal være tilgjengelige innen fredag.
28 dager siden
Skatteetaten opplever at enkelte brukere får en feilmelding om at de ikke har skattemelding for 2024. Dette gjelder de som logger inn på Skatteetatens nettsider før meldingen er klar. Seniorrådgiver Stig Flesland i Skatteetaten opplyser at de er kjent med problemet, og at de som får meldingen kan se bort fra den. De siste skattemeldingene sendes ut denne uken, og alle skal ha mottatt sin innen 4. april. Så langt har over 3,2 millioner sjekket sin skattemelding, og rundt 1,6 millioner har allerede sendt den inn.
2 måneder siden
Skatteetaten opplever tekniske problemer som påvirker alle deres publikumstjenester. Problemene ble varslet rundt klokken 11:30 i dag. Det er usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen, men etaten jobber med å finne en løsning på problemet. Dette bekrefter pressevakt Ernst Larsen i Skatteetaten til VG.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot stadig mer sofistikerte svindelforsøk i forbindelse med utsendelsen av skattemeldingen. Svindlere bruker nå Skatteetatens logo og språk for å lure folk til å klikke på lenker i e-post eller SMS. Disse lenkene leder til falske nettsider hvor man blir bedt om å oppgi personlig informasjon som navn, e-postadresse og kortinformasjon. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker i sine meldinger, og oppfordrer folk til å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no. Det er også rapportert om svindel der politiet misbrukes for å skape tillit.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
3 måneder siden
Mandag morgen opplever ID-porten tekniske problemer som hindrer innlogging. Problemene påvirker også MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret, samt en selvbetjeningsløsning hos Maskinporten. Dette fører til at innlogging til flere offentlige tjenester, inkludert Skatteetaten og Helsenorge, er utilgjengelig. Digitaliseringsdirektoratet opplyser at nettverksproblemer hos leverandøren Tietoevry er årsaken til de omfattende innloggingsproblemene.