Nyhetssaker

Ernæringsrådgiver kritiserer Coops godteri-dumping

TV2 logo

TV2

719 ord

helse og livsstil

2 dager siden

Dumper pris på godteri: – Trist

Hovedpunkter

  • Coop Mega tilbyr sterkt reduserte priser på usunne matvarer under sitt kronemarked.
  • Ernæringsrådgiver kritiserer tilbudene for å oppmuntre til usunt kosthold og økt inntak av ultraprosessert mat.
  • Tilbudene inkluderer halv pris på godteri, sjokolade og potetgull, men få tilbud på frukt og grønt.
  • Coop forsvarer utvalget og hevder at kronemarkedet har et bredt utvalg som appellerer til mange kundegrupper.

Vurderinger (AI)

Opplysendende7
Dybde6
Positivitet4
Anbefaling7

Sammendrag

Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.

Liknende artikler

Utrolig forvirrende

Dagbladet logodagbladet.no

2 måneder siden

Dagligvarekjeder konkurrerer om sunne nyttårstilbud

Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.

Raser mot priskrig: Vil gjeninnføre sukkeravgiften

Nettavisen logonettavisen.no

10 timer siden

Eksperter vil gjeninnføre sukkeravgift mot høye matpriser og priskrig på usunn mat

Flere eksperter er bekymret for høye matpriser og priskrig på usunne matvarer. De foreslår å gjeninnføre sukkeravgiften for å subsidiere sunnere alternativer, som gratis frukt og grønt i skolen, og kutte momsen på frukt og grønt. Ernæringsfysiologer påpeker at fjerningen av sukkeravgiften i 2021 ikke reduserte grensehandelen, men økte tilgangen på usunne produkter. De oppfordrer dagligvarekjedene til å tilby tilbud på frukt og grønt samtidig som de har priskampanjer på godteri.

Kommer med innrømmelse

Dagbladet logodagbladet.no

3 måneder siden

Coop innrømmer lite tilbud på pasta

En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.

Tilbudene «alle» søker etter: Kjøtt, smågodt og ost

Nettavisen logonettavisen.no

21 dager siden

Nordmenn jakter tilbud: Kjøttdeig, ost og smågodt topper listen

Nordmenn er mest på jakt etter tilbud på kjøttdeig, ost og smågodt, ifølge en artikkel som analyserer søketrender. Bloggeren «Gjerrigknarken» påpeker at mange ønsker tilbud på frukt og grønt, men søkene viser en overvekt av usunne varer. Kjøttdeig er ofte å finne i tilbudsaviser, og Rusta har et godt tilbud på Kvikklunsj. I tillegg trekkes frem tilbud på nygrillet kylling hos Spar/Eurospar og appelsiner hos flere butikker.

Reagerer på dette grepet: – Bør ikke skryte så mye

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Kritikk mot dagligvarekjedenes priskutt på sunn mat

Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.

Extra kliner til: Deler ut 80 millioner

Nettavisen logonettavisen.no

3 måneder siden

Coop Extra deler ut verdikuponger verdt 80 millioner

Coop Extra har annonsert at de vil dele ut personlige verdikuponger til sine 2,5 millioner medlemmer i desember, med en samlet verdi på 80 millioner kroner. Kupongene gir i snitt 20 prosent rabatt på utvalgte varer og kan brukes i alle Coops dagligvarekjeder. Tiltaket kommer i tillegg til andre rabatter og medlemsfordeler. Mens Coop fremhever tilbudet som en måte å gi kundene fordeler på varer de ofte kjøper, kritiserer markedsføringsekspert Karl Fredrik Tangen tiltaket som forvirrende og urettferdig for de mest økonomisk utsatte. Coop avviser kritikken og understreker at kupongene er en del av deres medlemsmodell.

Dumper Grandiosa-prisen: Blir julemat for én av fire

Nettavisen logonettavisen.no

2 måneder siden

Grandiosa populært i julen: Spises av én av fire

En ny undersøkelse viser at Grandiosa er populært i julen, med nesten en fjerdedel av befolkningen som spiser det. Salget øker med 20 prosent i denne perioden, og Coop Prix forventer rekord med et tilbud på 30 kroner. Grandiosa er en lokkevare som varierer i pris, og ernæringsfysiologer påpeker at pris påvirker folks matvalg. Coop forsvarer sine tilbud med at de også har kampanjer på sunnere alternativer, og hevder å ta samfunnsansvar.

Hemmelige dagligvare-tall: – Vi fortjener bedre

Nettavisen logonettavisen.no

1 måned siden

Høye marginer på frukt og grønt i dagligvarebutikker

En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.

Priskrig på pizza: – Det er galskap

TV2 logotv2.no

2 måneder siden

Priskrig på frossenpizza vekker reaksjoner

Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.

Da bør du handle

Dagbladet logodinside.dagbladet.no

1 måned siden

Når finner du de beste datovare-tilbudene i butikken?

Artikkelen gir en oversikt over når ulike matvarekjeder fyller på sine tilbudskroker med nedprisede varer, og hvor mye man kan spare. Tidspunktene varierer, men generelt lønner det seg å være tidlig ute. Kiwi fyller på om morgenen, spesielt lørdager og mandager, mens Coop fyller fortløpende. Rema 1000 har ingen faste tidspunkter, og Meny nedpriser varer om morgenen. De fleste kjedene har også egne ordninger for brød, frukt og grønt.