Yrkessjåfører kritiserer Statens vegvesen for å la midlertidige fartsskilt stå igjen etter veiarbeid, noe som skaper forvirring og potensielt farlige situasjoner. De mener dette fører til at bilister mister respekten for skilting.
Norsk Lastebileierforbund støtter kritikken, mens Statens vegvesen hevder det kan være grunner til at skiltene blir stående, selv om arbeidet ikke er synlig.
Frp krever at skiltene snus når det ikke er veiarbeid, med mindre det er alvorlige skader i veibanen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
3 måneder siden
Frps samferdselspolitiker Frank Sve kritiserer Statens vegvesen for manglende vintervedlikehold på E6, og beskriver føret som livsfarlig. Han opplevde selv skrens med piggdekk på speilblank vei. Sve mener veiene burde vært bedre vedlikeholdt to dager etter snøfallet, og krever svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Han mener det er uakseptabelt at det argumenteres med manglende kapasitet. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) svarer at Statens vegvesen har hatt økt beredskap, og minner om at bilister må kjøre etter forholdene. Sve mener brøytemannskapene gjør en god jobb, men at det mangler kapasitet og organisering.
1 måned siden
Raudt, Fagforbundet og Fellesforbundet kritiserer Høgre og NHO for deres ønske om økt bruk av innleie og midlertidige stillinger. De ønsker å stramme inn regelverket ytterligere, særlig i helse- og omsorgssektoren, og utvide innleieforbudet i byggebransjen. Raudt mener dette vil føre til flere faste arbeidsplasser, og får støtte fra SV og Arbeidarpartiet, som også vil redusere innleie i helsesektoren. Høgre mener økt tilgang til innleie vil inkludere flere i arbeidslivet, mens fagforeningene argumenterer for at innleie er dyrere og skaper utrygge arbeidsforhold.
26 dager siden
En taxisjåfør i Hammerfest kritiserer den dårlige tilstanden på riksvei 94, som er full av hull og vanskelig å kjøre på. Han frykter for helsen til passasjerer, spesielt de som trenger syketransport. Entreprenørselskapet Bertelsen & Garpestad, som har ansvaret for veien, forklarer at arbeidet har stått stille siden jul på grunn av vinteren, men at asfaltering skal starte opp igjen etter påske. De utfører midlertidige tiltak som høvling, men mildvær og regn fører raskt til nye hull.
27 dager siden
Flere ras på E6 har ført til stengninger og skaper utfordringer for både person- og godstrafikk. NAF kritiserer regjeringen for manglende skredsikring, og påpeker at mange veier stenges på grunn av ras. Samferdselsministeren svarer at regjeringen prioriterer sikkerhet og vil øke midlene til vedlikehold og skredsikring. Ordføreren i Sel kommune beskriver situasjonen som sårbar og etterlyser en tunnel gjennom Rosten som en langsiktig løsning.
1 dag siden
Veiene i Nordland beskrives som farlige, og ordførere krever handling før liv går tapt. Samferdselsministeren besøkte regionen, men kom uten nye løfter for kritiske veiprosjekter.
2 måneder siden
KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget. KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre. De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.
2 måneder siden
Mange bilister er usikre på hvordan de skal kjøre inn på motorvei fra et påkjøringsfelt, noe som kan føre til farlige situasjoner. Veimerkingen i påkjøringsfeltet er delt i tre: en heltrukket linje som ikke skal krysses, en stiplet linje der man kan skifte felt med vikeplikt, og en del uten linje der gjensidig vikeplikt gjelder. Det er viktig å tilpasse farten til trafikken på motorveien og bruke blinklys i god tid før man fletter inn. Å krysse en heltrukket linje kan medføre en bot på 6200 kroner.
27 dager siden
Selskapet Safedrive truer med å flytte virksomheten ut av Norge dersom regjeringen forbyr varsling av trafikkontroller. Regjeringen mener slike varslinger er trafikkfarlige og vil fremme et lovforslag om forbud. Safedrive mener på sin side at tjenesten virker preventivt og at regjeringen mangler et solid faktagrunnlag. Utrykningspolitiet støtter forbudet og mener varslingene undergraver effekten av uanmeldte kontroller, og viser til tilfeller der ruspåvirkede sjåfører har unngått kontroll. Safedrive frykter for tap av arbeidsplasser i Norge dersom forbudet trer i kraft.
1 måned siden
Nye EU-regler for førerkort kan føre til endringer også i Norge. Blant forslagene er at 16-åringer skal kunne få førerkort for biler med fartssperre, og at 17-åringer kan ta førerkort for personbil med ledsager. Vektgrensen for vanlig B-førerkort kan også økes. Norske myndigheter er kritiske til flere av forslagene, spesielt de som omhandler lavere aldersgrense for lastebilsjåfører og B1-førerkort, og mener dette kan redusere trafikksikkerheten. Reglene er enda ikke vedtatt, men følges nøye av norske myndigheter.