Veiene i Nordland beskrives som farlige, og ordførere krever handling før liv går tapt. Samferdselsministeren besøkte regionen, men kom uten nye løfter for kritiske veiprosjekter.
Artikkelen belyser situasjonen for farlige veier i Nordland, spesielt E10 i Lofoten og E6 i Saltdal. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård besøkte regionen for å markere byggestart for en vei i Sørfold, men hadde ingen nye løfter for de andre prosjektene.
En nylig steinblokkras på E10 i Lofoten understreker farene. Ordføreren i Vågan, Vidar Thom Benjaminsen, kritiserer manglende prioritering av distriktene.
E6-strekningen Sørelva-Borkamo i Saltdal har en lang historie med forsinkelser, inkludert overføring mellom Statens vegvesen og Nye Veier AS, og kan nå bli utsatt i ytterligere 10 år. Både Nygård og stortingsrepresentant Bjørnar Skjæran kommenterer forsinkelsene, mens ordføreren i Saltdal, Runar Løvdal Jensen, uttrykker sterk misnøye med den lange ventetiden på et prosjekt han mener burde vært ferdig for lenge siden.
Jon-Ivar Nygård
Vidar Thom Benjaminsen
Bjørnar Skjæran
Runar Løvdal Jensen
Christian Altmann
Regjeringen
Ap
Skanska
Statens vegvesen
Nye Veier AS
Nordland
Lofoten
Saltdal
Sørfold
Nord-Norge
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
27 dager siden
Flere ras på E6 har ført til stengninger og skaper utfordringer for både person- og godstrafikk. NAF kritiserer regjeringen for manglende skredsikring, og påpeker at mange veier stenges på grunn av ras. Samferdselsministeren svarer at regjeringen prioriterer sikkerhet og vil øke midlene til vedlikehold og skredsikring. Ordføreren i Sel kommune beskriver situasjonen som sårbar og etterlyser en tunnel gjennom Rosten som en langsiktig løsning.
3 dager siden
Et steinras på E10 i Lofoten førte til stengt vei og bekymring for sikkerheten. Ordføreren i Vågan krever nå nasjonale grep for å forbedre veistandarden.
21 dager siden
Askers ordfører, Lene Conradi, er svært kritisk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på grunn av køkaoset på E18 etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Hun mener situasjonen er uholdbar for innbyggerne, med lange køer og overbelastede lokalveier. Reisetiden har økt betraktelig, med eksempelvis 56 minutter for en strekning på 1,7 kilometer. Conradi mener regjeringen neglisjerer situasjonen. Fremskrittspartiet har foreslått å gjenåpne kollektivfeltet, mens Høyre lover umiddelbar gjenåpning etter valget. Samferdselsministeren har foreløpig ikke kommentert saken.
3 måneder siden
Frps samferdselspolitiker Frank Sve kritiserer Statens vegvesen for manglende vintervedlikehold på E6, og beskriver føret som livsfarlig. Han opplevde selv skrens med piggdekk på speilblank vei. Sve mener veiene burde vært bedre vedlikeholdt to dager etter snøfallet, og krever svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Han mener det er uakseptabelt at det argumenteres med manglende kapasitet. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) svarer at Statens vegvesen har hatt økt beredskap, og minner om at bilister må kjøre etter forholdene. Sve mener brøytemannskapene gjør en god jobb, men at det mangler kapasitet og organisering.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
4 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer for bygging av Nord-Norgebanen, et prosjekt som har vært diskutert i over hundre år. Forfatteren kritiserer manglende politisk vilje og prioritering, og mener at prosjektet stadig blir brukt som valgflesk i valgkamper. Han påpeker at Norge som et av verdens rikeste land burde ha råd til å investere i jernbane i Nord-Norge, og at det handler om prioriteringer. Nord-Norgebanen blir sett på som en viktig symbolsak for landsdelen, og Ap har nå en mulighet til å realisere prosjektet og vise at de tar landsdelen på alvor.
4 måneder siden
Yrkessjåfører kritiserer Statens vegvesen for å la midlertidige fartsskilt stå igjen etter veiarbeid, noe som skaper forvirring og potensielt farlige situasjoner. De mener dette fører til at bilister mister respekten for skilting. Norsk Lastebileierforbund støtter kritikken, mens Statens vegvesen hevder det kan være grunner til at skiltene blir stående, selv om arbeidet ikke er synlig. Frp krever at skiltene snus når det ikke er veiarbeid, med mindre det er alvorlige skader i veibanen.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
3 måneder siden
Vegtilsynet retter sterk kritikk mot Statens vegvesen for mangelfullt vedlikehold av norske veier. Tilsynet påpeker at dårlig veioppmerking, tverrfall, veidekke og veiskulder har medvirket til 45 dødsulykker på riks- og europaveier mellom 2014 og 2022. I 2023 skyldtes hver fjerde dødsulykke delvis dårlige veier. Tilsynsrapporten avdekker betydelige mangler ved Vegvesenets styring og oppfølging av vedlikehold, spesielt systemet for evaluering og oppfølging. Vegtilsynet mener at ledelsen fokuserer for mye på økonomi og budsjett, og for lite på selve veivedlikeholdet. De dårlige veiforholdene antas også å ha bidratt til et betydelig antall ulykker med hardt skadede.