En svensk TikTok-video der Annie Byström hyller svensk taco, har utløst en storm av reaksjoner, spesielt fra Mexico og USA. Videoen, som har over 2 millioner visninger, viser frem svensk taco, noe som har fått mange til å reagere negativt på ingredienser som agurk, nøtter og frukt.
Byström sier til DinSide at hun er overrasket over responsen, men at hun synes det er morsomt å se de mange reaksjonene. Hun mener kritikerne vil endre mening hvis de får smake svensk taco, fordi den kan tilpasses etter egne ønsker.
Svensk taco har likheter med norsk fredagstaco, men utmerker seg ved bruk av agurk og andre uvanlige ingredienser.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En TikTok-video har vist store prisforskjeller mellom fersk og fryst kjøttdeig, der den fryste varianten er betydelig billigere og har inntil ett års holdbarhet. Dette har fått forbrukere til å reagere, spesielt med tanke på at fersk kjøttdeig kun har et par ukers holdbarhet. Mattilsynet påpeker at langvarig frysing av fet kjøttdeig kan påvirke smaken, men understreker at produsentene tar hensyn til dette ved fastsettelse av holdbarhetsdato. Holdbart, som selger fryst kjøttdeig, forsikrer at de kun selger varer av god kvalitet og at rask nedkjøling og hurtig frysing bidrar til lang holdbarhet. De jobber nå med å oppdatere etikettene for å tydeliggjøre at Fatland Ølen AS er produsenten av kjøttdeigen.
4 måneder siden
TV-profilene Jan Thomas og Harlem Alexander har valgt å spise taco på julaften i stedet for tradisjonell norsk julemat. Dette overrasket mange, men mesterkokk Arne Brimi støtter valget og sier at det viktigste er at folk koser seg. Brimi, som er kjent for å fremme norsk husmannskost, understreker at jula er en høytid for tradisjoner, men at man også kan skape sine egne. Han gir tips til hvordan man kan lage en julete variant av taco, med blant annet ribbe og potetlomper. Paret skal feire jul i Mexico.
2 måneder siden
Bård Tufte Johansen har skapt oppmerksomhet med en humoristisk video der han gjør narr av Tesla-hysteriet. I videoen teiper han over Tesla-logoen på sine biler og erstatter den med «Volvo» og «Toyota». Videoen har spredt seg raskt på sosiale medier og blitt sett over én million ganger. Johansen selv uttrykker overraskelse over den enorme responsen. Videoen er laget som en promo for hans kommende show i Laukvik i Lofoten. Reaksjonene har vært blandede, fra de som synes det er morsomt, til Tesla-eiere som reagerer negativt og mener han bidrar til polarisering.
4 måneder siden
Den australske influenseren Anna Paul har delt en tyrkisk pastarett på TikTok som har gått viralt med over 16,6 millioner visninger. Retten, basert på hennes mors oppskrift, består av pasta med yoghurtsaus, krydret kjøttdeig og smørsaus, og tar kun ti minutter å lage. Mange har uttrykt begeistring for retten, og noen hevder å ha laget den daglig i en uke. Paul, som har tyrkisk og tysk bakgrunn, er kjent for sin tilstedeværelse på sosiale medier og har også lansert et skjønnhetsmerke. Oppskriften har fått oppmerksomhet fra flere medier og matblogger.
3 måneder siden
En australsk småbarnsfar ved navn Josh delte et bilde av en pølse servert på brødskive med tuttifrutti-strø, noe som utløste sterke reaksjoner i sosiale medier. Mange kommenterte at det var ekkelt og grusomt. Det viser seg at retten, kalt «fairy snag», er inspirert av animasjonsserien Bluey, der den er en del av handlingen. Til tross for den innledende kritikken, har «fairy snag» blitt en internasjonal trend, og mange Bluey-fans tester ut retten. Reaksjonene er blandet, med noen som uttrykker avsky, mens andre lar seg inspirere. Retten har fått mye oppmerksomhet på plattformer som TikTok, Instagram og Reddit, og viser hvordan spesielle matkombinasjoner kan engasjere og provosere.
2 måneder siden
Frida Haugland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun oppdaget mugg i en proteinpudding fra ProPud. Hun ble kvalm av smaken og delte en video av hendelsen på TikTok, som raskt fikk mange visninger. Produsenten, Njie, beklager hendelsen og undersøker om årsaken ligger i produksjon, transport eller butikkhåndtering. De forklarer at meieriprodukter er spesielt følsomme, og at selv små skader på emballasjen kan føre til muggvekst. Njie oppfordrer kunder med reklamasjoner til å kontakte butikken der produktet er kjøpt, men tilbyr også bistand for å forenkle prosessen.
4 måneder siden
Artikkelen presenterer alternative måter å bruke julematrester på ved å lage taco. Den foreslår å bruke pinnekjøtt og ribbe som fyll i taco, og gir detaljerte oppskrifter for begge varianter. Pinnekjøttacoen kombineres med potettortillas, ertemole (en ertebasert guacamole-erstatning) og syltet eple. Ribbetacoen inneholder potettortillas, syltet rødkål, koriander og valgfri salsa. Artikkelen fremhever også en oppskrift på ertemole som et mer bærekraftig alternativ til avokadobasert guacamole. Målet er å inspirere leserne til å bruke opp julematrester på en kreativ og velsmakende måte.
10 dager siden
To svenske 19-åringer, Linnea Nordström og Märta Kastenholm, har latt seg inspirere av norsk russekultur og gir nå ut Sveriges første russesang. Låten handler om den svenske «studenten», men er sterkt preget av den norske russefeiringen. Initiativet kom fra den norske artisten Sportsalleen, som kontaktet dem etter å ha sett en video de hadde lagt ut på TikTok. Sangen har allerede blitt populær på TikTok, og jentene planlegger å besøke Norge for å delta i russefeiringen. Samtidig opplever norske russeartister økende popularitet i Sverige, men noen kritiserer dem for å forsøke å «stjele» russetiden.
1 måned siden
Influenser Selene Lie reagerer på Siri Kristiansens parodi av «Team Pølsa» i en podcast, og mener komikeren er morsom på bekostning av andre. Lie understreker at «Team Pølsa» er et fantastisk program som viser respekt for mennesker med funksjonshemninger. Kristiansen kontaktet Lie og beklaget, og Lie oppfordrer nå til å roe ned saken. Videoen der Lie kritiserer Kristiansen har fått stor oppmerksomhet og støtte på TikTok, inkludert fra Trygve fra «Team Pølsa».
2 måneder siden
Kebab og gyros utfordrer taco som helgefavoritt, spesielt med den svenske aktøren Super Mønsj som opplever stor etterspørsel i Norge. Meny rapporterer om utsolgte hyller kort tid etter lansering. Kebab og gyros appellerer bredt fordi man kan sette sammen retten selv, på samme måte som taco. Coop lanserer også en ny serie med kebab- og gyros-produkter, inspirert av den svenske trenden, men med norsk kjøtt. Flere aktører har lansert kebabprodukter og bidrar til å drive trenden.