Russiske medier har anklaget det norskflaggede skipet Oslo Carrier 3 for å ha nektet å hjelpe til i redningsarbeidet etter at et russisk lasteskip forliste i Middelhavet. Rederiet Oslo Bulk avviser påstandene og forklarer at de handlet i henhold til ordre fra det maritime redningskoordinasjonssenteret (MRCC) i Cartagena.
MRCC instruerte skipet om ikke å ta om bord mannskapet fra det forliste skipet da en redningsbåt var på vei. I mellomtiden ble livbåten fra det russiske skipet sikret langs Oslo Carrier 3.
Både det statlige russiske nyhetsbyrået RIA og Russlands tidligere president Dmitrij Medvedev har spredt påstander om manglende assistanse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Et russisk selskap anklager et norsk skip, Oslo Carrier 3, for å ha nektet å redde russiske sjøfolk fra det forliste skipet «Ursa Major» i Middelhavet. Det russiske selskapet hevder det norske skipet nektet å ta om bord sjøfolkene i livbåten. Det norske rederiet, Oslo Bulk, avviser anklagene og sier de handlet etter ordre fra den spanske redningssentralen (MRCC) i Cartagena. MRCC skal ha beordret skipet til ikke å ta om bord mannskapet, da en redningsbåt var på vei. Det russiske skipet sank etter en eksplosjon i motorrommet. 14 personer ble reddet av et spansk skip, mens to fortsatt er savnet. «Ursa Major» var underlagt sanksjoner fra USA.
4 måneder siden
Et russisk selskap anklager et norsk skip for å ha nektet å redde russiske sjøfolk fra et forlist skip i Middelhavet. Det norske rederiet avviser anklagene og hevder de fulgte ordre fra det maritime redningskoordinasjonssenteret (MRCC) i Cartagena. MRCC skal ha beordret skipet å vente på en redningsbåt. Det russiske skipet sank etter en eksplosjon i motorrommet. 14 personer ble reddet av et spansk skip, mens to fortsatt er savnet. Det russiske skipet var underlagt sanksjoner av USA for tilknytninger til det russiske militæret.
4 måneder siden
Et russisk selskap hevder at et norsk skip nektet å redde sjøfolk fra det forliste russiske skipet «Ursa Major» i Middelhavet. Det russiske selskapet anklager det norske skipet for å ha nektet å ta om bord sjøfolkene som var i livbåten, og viser til et angivelig forbud. Det norske rederiet avviser anklagene og sier de fulgte ordre fra redningskoordinasjonssenteret om ikke å ta om bord mannskapet, da en redningsbåt var på vei. Det russiske skipet sank etter en eksplosjon i motorrommet. 14 personer ble reddet av et spansk skip, mens to fortsatt er savnet. «Ursa Major» var underlagt amerikanske sanksjoner.
4 måneder siden
Russiske myndigheter hevder at et norsk lasteskip nektet å hjelpe et russisk mannskap i havsnød, noe som avvises av det norske rederiet. Det hevdes at russiske myndigheter sprer løgner for å skape reaksjoner og drive propaganda mot Norge. Artikkelen argumenterer for at Norge bør svare med konkrete konsekvenser, som å stenge havner for russiske skip, og viser til Finland som et eksempel på et land som viser styrke mot Russland. Det understrekes at Russland er en trussel mot fred og frihet, ikke bare for Ukraina, men også for Norge.
4 måneder siden
Det russiske lasteskipet 'Ursa Major' sank i Middelhavet lille julaften etter en eksplosjon i maskinrommet, ifølge russiske myndigheter. To besetningsmedlemmer er savnet, mens 14 ble reddet. Ukraina hevder skipet var på vei til Syria for å hente våpen og militært utstyr, til tross for at det er registrert som et sivilt lasteskip. Skipet, tidligere kjent som 'Sparta III', var underlagt amerikanske sanksjoner i 2022. Det eies av et transportselskap som er knyttet til det russiske forsvarsdepartementet. Det spekuleres i om forliset skyldes sabotasje, men dette er ikke bekreftet. Skipet var lastet med kraner og hadde tidligere seilt fra St. Petersburg.
4 måneder siden
Det russiske lasteskipet «Ursa Major» sank i Middelhavet etter en eksplosjon i motorrommet. Hendelsen skjedde mellom Spania og Algerie. Av et mannskap på 16 er 14 personer reddet og fraktet til Spania, mens to fortsatt er savnet. Det russiske utenriksdepartementet bekrefter hendelsen. Spanske medier har publisert bilder av de overlevende som ankommer land. Ifølge kapteinen fraktet skipet tomme containere da det sank.
2 måneder siden
Det norskregistrerte skipet Silver Dania er mistenkt for grovt skadeverk på en fiberkabel i Østersjøen mellom Latvia og Sverige. Skipet, som seiler mellom St. Petersburg og Murmansk med russisk mannskap, ble innbrakt til Tromsø etter en rettsanmodning fra latviske myndigheter. Rederiet Silver Sea nekter for å ha gjort noe galt og hevder de kun har seilt gjennom området. Troms politidistrikt ransaker nå skipet og gjennomfører avhør. En annen båt er også beslaglagt av svenske myndigheter i forbindelse med samme hendelse.
2 måneder siden
En russisk politiker krever hevn mot Norge etter at det norskregistrerte skipet «Silver Dania» ble undersøkt i Tromsø for mulig sabotasje på en fiberkabel i Østersjøen. Skipet ble brakt til Tromsø etter anmodning fra Latvia, men politiet fant ingen bevis som knytter skipet til hendelsen og lot det seile videre. Den russiske politikeren, Aleksej Tsjepa, hevder anklagene er en del av en antirussisk trend og krever mottiltak mot norske skip. Skipet seiler mellom St. Petersburg og Murmansk. Mannskapet har ikke kontaktet den russiske ambassaden, men ambassaden følger situasjonen nøye. Kabelen som ble skadet går mellom Latvia og Sverige.
4 måneder siden
Det russiske fiskefartøyet LLV Azurit er bortvist fra Båtsfjord med hjemmel i sikkerhetsloven. Fartøyet må forlate havnen innen fem virkedager, med mulighet for dispensasjon ved dårlig vær. Vedtaket ble oppdatert seks dager etter en første melding fra Statsministerens kontor. Fartøyet har tidligere hatt flere navn og er ombygd etter en brann. I tillegg er fartøyet arrestert av Østre Finnmark tingrett grunnet et uoppgjort økonomisk krav på 1,26 millioner kroner for reparasjoner utført i 2022. Norske myndigheter har skjerpet regelverket for russiske fiskefartøy, men det er usikkert om dette vedtaket bryter med regjeringens melding.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», tilhørende Russlands skyggeflåte, har vakt oppsikt etter å ha sirklet i Skagerak siden 2. juledag. Skipet endret kurs nordvestover etter flere dager i Nordsjøen. Opprinnelig var destinasjonen Port Said i Egypt, men oppdraget ble endret til «for orders», noe som indikerer at skipet er tilgjengelig for nye oppdrag. Kystverket har vært i kontakt med skipet, som oppga å vente på ordre. «Mulan» har en uklar eierstruktur og er på amerikanske sanksjonslister. Før sirklingen i Skagerak skal skipet ha losset LNG over til en sanksjonert lagringsenhet i Ura Guba-bukta.