En ny innspilling av Mozarts opera «Tryllefløyten» beskrives som forfriskende og nyskapende. Orkester Nord og dirigent Martin Wåhlberg står bak utgivelsen.
Artikkelen anmelder en ny innspilling av Mozarts opera «Tryllefløyten» gjort av Orkester Nord under ledelse av dirigent Martin Wåhlberg. Innspillingen, utgitt på det franske selskapet Aparté, beskrives som nyskapende og forfriskende, spesielt for sin historisk informerte tilnærming.
Et bemerkelsesverdig valg er bruken av den 17 år gamle sopranen Ruth Williams i rollen som Pamina, samme alder som den opprinnelige sangeren i 1791. Anmelderen roser Wåhlbergs gjennomtenkte valg og solistenes nivå, spesielt Manuel Walser som Papageno og Williams som Pamina.
Til tross for ros, nevnes det at noen ensembler mister momentum og at balansen mellom strykere og blåsere ikke alltid er optimal.
Martin Wåhlberg
Ruth Williams
Anna Gottlieb
Manuel Walser
Eystein Sandvik
NTNU
Barokkfest
Orkester Nord
Aparté
Trondheim
Paris
Wien
Europa
Nidaros
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 dager siden
Turnéteatret i Trøndelag imponerer med musikalen «An-Magritt», der Karianna Sommerro får spesielt god kritikk for sin tolkning av hovedrollen. Oppsetningen er et samarbeid mellom Turnéteatret, Opera Trøndelag og Fylkesmusikerne i Trøndelag, og viser teaterets evne til å håndtere store produksjoner. Handlingen er lagt til 1600-tallet under etableringen av Røros, og forteller historien om An-Magritts kamp for rettferdighet og kjærlighet. Smart scenografi og Sommerros innsats bidrar til å løfte forestillingen, selv om enkelte biroller får mindre spillerom. Musikalen fremhever håp og fremtidstro.
2 måneder siden
Denne ukens musikkanmeldelser fremhever flere norske artister, inkludert Signe Førre, Sigurd Hole og Wako, som alle får gode kritikker. Ghawgha Tabans musikk, som kombinerer elementer fra hennes hjemland med andre impulser, får terningkast 5. Det gis også ut et nydelig gjenhør med gitaristen Emily Remler, som gikk bort i ung alder. Hennes liveopptak fra 1980-tallet er utgitt for første gang på 33 år. Sigurd Hole Ensembles verk er inspirert av hans miljøengasjement og bekymring for naturen. I tillegg anmeldes Blood Sweat Drum + Bass, som viser at det danske jazzmiljøet er mer enn bare København. kÖök har tatt en radikal u-sving og går fra elektrisk til akustisk lyd på sitt nye album.
1 måned siden
Anmelderen hyller "Kilder til begeistring" med Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson som en teateropplevelse i toppklasse, som kombinerer humor og alvor på en mesterlig måte. Forestillingen er basert på Bjarte Arnesons bok og fremhever hverdagsgleder, som en god fotballpasning eller det å skrelle en appelsin. Oftebro roses for sitt eksepsjonelle humortalent og presise kroppsspråk, mens Williamson imponerer med sitt skuespillertalent. Marianne Sævig og Charlotte Frogner anerkjennes for deres regi. Anmelderen uttrykker også bekymring for fremtiden til Oslo Nye Teater og håper at denne forestillingen ikke blir en av de siste på den tradisjonsrike scenen.
2 måneder siden
Artikkelen fremhever Motvind Records som en viktig aktør i norsk musikkliv, og presenterer fire nylige utgivelser. Den beskriver samarbeidet mellom Egil Kalman og Hans Hulbækmo, der de improviserer med synth, munnharpe, bass, congas og trommer. Håkon Thelin tolker folkemusikk på kontrabass, mens Helga Myhr og Tanja Orning skaper unike lydlandskaper med hardingfele og cello. Joel Rings avantgarde jazzprosjekt utforsker jazzens yttergrenser. Felles for musikerne er originalitet, improvisasjon og et sterkt kunstnerisk særpreg.
2 måneder siden
En anmeldelse av Wagners «Den flyvende hollender» i Trondheim trekker frem et tynt regikonsept hvor Senta fremstilles som psykotisk, men hvor regissøren ikke lykkes fullt ut med å skape en gripende forestilling om mental sykdom. Scenekunsten er visuelt tiltalende, men regien oppleves som en bortforklaring. Musikalsk sett er det sterke prestasjoner, spesielt fra koret og Mark Stone som Hollenderen, mens Johanni van Oostrum som Senta er mindre overbevisende. Forestillingen som helhet mangler en overordnet fortelling, men gode sangerprestasjoner redder inntrykket.
3 dager siden
Musikkritiker Tor Hammerø deler ut flere høye karakterer denne uken. Anmeldelsene spenner over et bredt spekter av sjangere og artister.
1 måned siden
Kvedarkvintetten, en vokalgruppe fra Hallingdal, gir ut albumet «Tagal» med musikk skrevet av Jorun Marie Rypdal Kvernberg. Albumet utforsker ordløs sang og grensene mellom språk og musikk. Anmelderen beskriver musikken som tidvis pirrende med uforløste spenninger, og fremhever låten «Ho oppa haia» som et moderne lokkerop. Selv om gruppen får ros for sin homogene klang, savner anmelderen mer spenningsutløsning og rom for individuelle stemmer. Likevel beskrives innspillingen som gripende, spesielt når vokalistene etterligner felespill.
3 måneder siden
Nasjonaloperaens oppsetning av «Otello» har sterke sangere, men regien av Georg Zlabinger kritiseres for å være overtydelig og for å la systemkritikk overskygge det menneskelige dramaet. Zlabinger fremstiller hovedpersonene som ofre for en patriarkalsk æreskultur, der Otello er traumatisert, Jago er en bitter krøpling, og Desdemona er fratatt sin handlekraft. Musikalsk holder forestillingen et høyt nivå, med spesielt gode prestasjoner fra solistene, deriblant Marita Sølberg som Desdemona. Scenografien forsterker inntrykket av en fengselsaktig og illevarslende atmosfære. Til tross for tankevekkende ideer, ender forestillingen opp med å ikke gjøre særlig inntrykk.
2 dager siden
Semifinalen i «Stjernekamp» byr på en krevende sjangerkombinasjon for deltakerne. De tre gjenværende artistene skal prøve seg på både opera og hip hop.
2 måneder siden
Artikkelen presenterer musikkanmeldelser av åtte forskjellige album. Ambrose Akinmusire får toppscore for sin nyskapende jazz, mens Sun Ra's liveopptak roses for sin historiske verdi og musikalske opplevelse. Kjetil Mulelid Trio fremheves for sitt nordiske særpreg, og Gouldian Finch's «Scizho» beskrives som en energisk og innholdsrik musikkopplevelse. Ine Hoem hylles for sin personlige historiefortelling og evne til å berøre lytteren på «Minnelandet». Steinar Raknes & Unni Wilhelmsen leverer et solid livemøte, mens Gonçalo Almeida utforsker minimalistiske lydlandskaper. Samtlige anmeldte album viser høy kvalitet og originalitet innenfor sine respektive sjangere.