Ragna fra Oslo ble svindlet for 100 000 kroner av en person som utga seg for å være politi. Svindleren kontaktet henne via telefon og lurte henne til å overføre penger til en «sikker konto». Anmeldelsen ble henlagt.
Svindel anmeldelser har økt kraftig i Norge, men politiets oppklaringsprosent har sunket til 15,2%. Økokrim ser en økning i svindel der eldre kontaktes både via telefon og ved personlig oppmøte.
Riksadvokaten er bekymret for at den lave oppklaringsprosenten kan skade tilliten til politiet. Ragna ønsker å advare andre, spesielt eldre, mot å bli ofre for lignende svindel.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 dag siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
4 måneder siden
Kristin Grebstad ble svindlet for 102.000 kroner etter å ha klikket på en falsk lenke i forbindelse med et salg på nett. Svindlerne fikk tilgang til hennes private og grendehusets konto via BankID. Politiet ser en økning i digitale bedragerier og oppfordrer folk til å snakke åpent om svindel for å redusere skam og forebygge nye tilfeller. I Møre og Romsdal har bedragerisakene nesten doblet seg fra 2022 til 2024. Politiet understreker viktigheten av å kontakte bank og politi raskt ved svindel. Grebstad fikk tilbake pengene, men opplevelsen har vært lærerik.
3 måneder siden
En kvinne mistet sparepenger og tok opp lån etter å ha blitt svindlet. Svindelen skjedde via en falsk nettartikkel og en falsk finansrådgiver.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelbølge rettet mot eldre, der kriminelle utgir seg for å være antikvitetshandlere. De kontakter eldre, avtaler besøk og stjeler verdisaker. Politiet har mottatt flere anmeldelser og ser alvorlig på saken. De oppfordrer eldre til å være kritiske til oppsøkende tjenester og ikke slippe inn ukjente. Kriminelle endrer ofte taktikk og bruker åpne kilder for å finne ofre. Politiet ber om at man kontakter dem ved mistanke om svindel.
2 måneder siden
En kvinne i 70-årene fra Møre og Romsdal er svindlet for flere millioner kroner etter å ha blitt kontaktet av personer som utga seg for å være fra Kripos og Interpol. Gjerningspersonene manipulerte kvinnen over flere dager gjennom kontantuttak og overføringer, og fikk henne til å reise til Tyrkia. Etter at et familiemedlem varslet politiet, ble det iverksatt en redningsaksjon i samarbeid med tyrkisk politi, Kripos og Interpol, og kvinnen returnerte til Norge. Politiet advarer nå om svindlernes profesjonalitet og oppfordrer folk til å være skeptiske og kontakte politiet på 02800 ved usikkerhet.
4 måneder siden
Teleselskaper advarer om en kraftig økning i Paypal-svindel, der svindlere bruker svenske og danske telefonnumre for å lure nordmenn. Svindelforsøkene har økt dramatisk de siste ukene, med opptil 100 000 anrop daglig fra disse landene. Svindlerne utgir seg for å være fra Paypal og prøver å få tilgang til betalingskortinformasjon. De bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre, noe som gjør det vanskeligere å blokkere anropene. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre. Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
1 måned siden
En seniorrådgiver i Skatteetaten ble forsøkt svindlet via SMS, like etter et møte om datasikkerhet. Svindelforsøket kom i form av en falsk melding om skatterefusjon. Skatteetaten advarer om en økning i svindelforsøk i forbindelse med utrulling av skattemeldinger. Økokrim melder også om en kraftig økning i bedragerimeldinger, hvor svindlere utgir seg for å være fra offentlige instanser. Politiet oppfordrer folk til å være skeptiske til uforutsette henvendelser og aldri oppgi sensitive opplysninger. Ved svindel skal man umiddelbart kontakte banken og anmelde forholdet til politiet.
3 måneder siden
Live Farstad Elgenes ble svindlet for over 160 000 kroner etter å ha klikket på en falsk investeringsannonse på Facebook. Hun trodde hun snakket med en finansrådgiver som skulle hjelpe henne med å investere penger, men i stedet mistet hun alle sparepengene sine og tok opp lån. Svindlerne brukte falske nettsider og identiteter, og pengene ble overført til kontoer som nå disponerer 35 millioner kroner fra flere ofre. Politiet henla saken raskt på grunn av manglende opplysninger om gjerningspersonene. Svindel på nett er et økende problem, og politiet oppfordrer alle til å anmelde, selv om saken kan bli henlagt. Elgenes forteller at saken har påvirket henne psykisk, men hun ønsker å dele sin historie for å hjelpe andre.
2 måneder siden
Politiet i Oslo advarer publikum mot en SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være offerets datter. I meldingen hevder «datteren» å ha mistet telefonen i toalettet og trenger penger til en ny. Politiet ber folk om å ignorere slike meldinger og ikke svare på dem. Politiet er ikke kjent med om noen har blitt svindlet på denne måten, men oppfordrer til å være forsiktig.
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.