I et forsøk på å redusere råkjøring, har bystyret i Montgomery Township, Pennsylvania, implementert utradisjonell veimerking med slyngende fartsstriper. Dette har ført til blandede reaksjoner, der noen kritiserer det som en ineffektiv løsning, mens andre mener det øker sikkerheten, spesielt for barn.
Kommunen står fast ved at tiltaket er nøye vurdert av trafikkingeniører og politi. Lignende metoder er tidligere brukt i Frankrike.
I Norge testes det ut nye typer fartsdempere som er mer skånsomme for utrykningskjøretøy, men som likevel reduserer farten for andre kjøretøy.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
23 dager siden
En gate i Montgomery Township utenfor Philadelphia har fått et nytt, bølgete kjøremønster for å hindre råkjøring. Tiltaket har skapt forvirring og negative reaksjoner blant innbyggerne, som mener det ser ut som noen har vært fulle under malingen. Flere foreslår fartshumper som et bedre alternativ. Politiet begrunner det uvanlige kjøremønsteret med klager på høy fart i området. Trygg Trafikk opplyser at denne typen tiltak ikke er vanlig i Norge, hvor fartshumper og rumlefelt er mer vanlig.
3 måneder siden
Regjeringen ønsker å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten, men møter motstand fra politiet. Politidirektoratet viser til forskning som indikerer at økning i bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten, og at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. Både UP og Norges Lastebileier-Forbund er kritiske til de høye bøtene, som de mener rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet. Samferdselsdepartementet forsvarer økningen med at det er nødvendig for å opprettholde bøtenes preventive effekt.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
1 måned siden
Nye EU-regler for førerkort kan føre til endringer også i Norge. Blant forslagene er at 16-åringer skal kunne få førerkort for biler med fartssperre, og at 17-åringer kan ta førerkort for personbil med ledsager. Vektgrensen for vanlig B-førerkort kan også økes. Norske myndigheter er kritiske til flere av forslagene, spesielt de som omhandler lavere aldersgrense for lastebilsjåfører og B1-førerkort, og mener dette kan redusere trafikksikkerheten. Reglene er enda ikke vedtatt, men følges nøye av norske myndigheter.
1 måned siden
Spanske veimyndigheter tester ut en ny ordning med rød sperrelinje på veier med høy ulykkesrisiko. Tiltaket, som først testes i Andalucía, skal tydeliggjøre forbudet mot forbikjøring og dermed redusere antall ulykker. Bilister som bryter forbudet risikerer bøter på over 4700 kroner. Inspirasjonen kommer fra andre europeiske land, hvor lignende bruk av farger i veimerkingen har vist seg å være effektiv for å øke trafikksikkerheten.
1 måned siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
3 måneder siden
Norsk breddefotball innfører et prøveprosjekt med ti minutters utvisning for munnbruk mot dommer, som et alternativ til det omdiskuterte «blå kortet». Dette tiltaket, som skal redusere usportslig oppførsel, møter sterk motstand fra flere klubber som frykter at det vil føre til mer tidsbruk og mindre underholdning. Klubber kritiserer også manglende involvering i prosessen. Tidligere forsøk i Sogn og Fjordane har vist positive resultater, der spillerne fokuserte mer på egen oppførsel. Dommerutvikler Tom Harald Hagen understreker at målet er å redusere usportsligheter og at klubbene har et ansvar for fair play. Flere klubber mener at dommerne heller bør være mer konsekvente med eksisterende regelverk.
1 måned siden
Bøtesatsene for flere trafikkovertredelser øker, noe som har skapt reaksjoner fra NAF. De stiller spørsmål ved effekten av økte bøter og etterlyser dokumentasjon på at det faktisk reduserer antall lovbrudd i trafikken. NAF mener bøtene nå er for høye og foreslår inntektsavhengige bøter og økt polititilstedeværelse som mer effektive tiltak. Politiet har tidligere også uttrykt skepsis til ytterligere økninger, og mener dagens nivå er tilstrekkelig.
2 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
1 måned siden
EU har vedtatt et nytt direktiv som åpner for at 15-åringer kan ta førerkort (B1) for personbiler med fartssperre på 45 km/t. Hvert land må søke EU om tillatelse. Vedtaket kritiseres av European Transport Safety Counsil (ETSC) som frykter fare for myke trafikanter, og viser til erfaringer med A-traktorer i Sverige. Samferdselsdepartementet er også kritisk og mener forslaget er uaktuelt i Norge på grunn av høy trafikksikkerhetsrisiko.