Nordea Østfold advarer om økt kjærlighetssvindel, spesielt i forbindelse med valentinsdagen. Svindlerne kontakter ofre via sosiale medier og dating-sider, og etablerer falske forhold for å lure dem for penger.
Eldre er spesielt utsatt, da mange overvurderer sin evne til å avsløre svindel. Banken anbefaler å være skeptisk til pengeforespørsler fra online-bekjentskaper, verifisere identiteter og diskutere forholdet med venner eller familie for å få en objektiv vurdering.
Kjærlighetssvindel starter ofte uskyldig, men utvikler seg til emosjonell og økonomisk utnyttelse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nordea advarer om en økning i kjærlighetssvindel, særlig rundt høytider som Valentinsdagen. Svindeleksperter påpeker at eldre er spesielt utsatt på grunn av ensomhet og større økonomisk tilgang. Typiske tegn på svindel inkluderer overdreven oppmerksomhet ('lovebombing'), pengeforespørsler, utsettelse av møter og unngåelse av videosamtaler. Banken kan gripe inn og stoppe mistenkelige betalinger, selv om kunden selv tror det er ekte kjærlighet. Nordea oppfordrer til å være forsiktig med å klikke på lenker fra ukjente.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
11 dager siden
DNBs sikkerhetsekspert advarer mot en betydelig økning i investeringsbedragerier, spesielt knyttet til kryptovaluta og svindel på bruktmarkeder. Kriminelle utnytter folks interesse for investering og kjøp/salg på nett for å lure dem. De lokker brukere bort fra trygge plattformer som Finn.no, og får dem til å overføre penger via utrygge kanaler. DNB har sett en økning i antall investeringsbedragerier i første kvartal 2025 og understreker viktigheten av å være forsiktig og å snakke med eksperter før man investerer i kryptovaluta. Banken oppfordrer kunder til å kontakte dem umiddelbart hvis de mistenker svindel, da de har rutiner for å spore og forsøke å tilbakeføre tapte midler. Kriminelle er nå fysisk til stede i Norge, noe som gjør situasjonen mer utfordrende.
2 måneder siden
En tidligere PST-topp advarer om nye svindelmetoder, inkludert økning i svindel med kontooverføringer. Ice har oppdaget «Nina-svindel», der svindlere målretter seg mot personer med navnet Nina, i tillegg til den kjente «mamma/pappa-svindelen». Erik Haugland, med bakgrunn fra PST, advarer spesielt mot investeringssvindel og oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i ferieperioder. Han understreker viktigheten av å begrense personlig informasjon på sosiale medier for å unngå å bli lurt.
9 dager siden
En butikk i Horten har begrenset salg av Apple-gavekort etter at ansatte oppdaget forsøk på svindel mot eldre kunder. Politiet advarer om en økende trend der svindlere bruker gavekort til å lure eldre for store pengebeløp, ofte gjennom falske profiler på sosiale medier eller ved å utgi seg for å være en kjæreste. Butikkansatte og pårørende oppfordres til å være oppmerksomme og varsle politiet ved mistanke.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
26 dager siden
Pernilla Wahlgren og Bianca Ingrosso advarer fans mot svindel på Facebook, der noen utgir seg for å være dem. Svindlere bruker falske kontoer for å kontakte følgere, innlede forhold og be om penger. Wahlgren understreker at ingen av dem har Facebook-kontoer og oppfordrer folk til å ikke la seg lure.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelbølge rettet mot eldre, der kriminelle utgir seg for å være antikvitetshandlere. De kontakter eldre, avtaler besøk og stjeler verdisaker. Politiet har mottatt flere anmeldelser og ser alvorlig på saken. De oppfordrer eldre til å være kritiske til oppsøkende tjenester og ikke slippe inn ukjente. Kriminelle endrer ofte taktikk og bruker åpne kilder for å finne ofre. Politiet ber om at man kontakter dem ved mistanke om svindel.
2 måneder siden
Sparebank 1 advarer mot en økende trend med «sikker konto»-svindel, der svindlere utgir seg for å være bankansatte. De kontakter kunder og påstår at kontoen deres er hacket, og ber dem overføre penger til en «sikker konto». Banken understreker at de aldri vil be kunder om å flytte penger på denne måten, og oppfordrer alle til å legge på røret ved slike henvendelser. I tillegg advarer banken mot svindel via e-post og SMS, der svindlerne utgir seg for å være andre aktører. Kunder oppfordres til å være kritiske og bruke huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» for å unngå å bli lurt.