I fjor utbetalte Ruter over åtte millioner kroner i erstatning til passasjerer som opplevde forsinkelser, etter å ha godkjent 21 000 refusjonssøknader. Dette er nesten tre ganger så mye som det nest høyeste beløpet de siste fem årene.
Hovedårsaken til økningen var en krevende vinter med vanskelige kjøreforhold og mange innstillinger.
Passasjerer kan søke om refusjon på inntil 750 kroner hvis de blir mer enn 20 minutter forsinket, men Ruters reisegaranti gjelder ikke ved ekstremvær eller streik.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Sørlandsbanen opplevde store forsinkelser og manglende informasjon etter at et tog ble stående fast på grunn av rim på kjøreledningen. Passasjerene måtte vente i snøvær uten å få beskjed om hva som skjedde. Et forsøk på å hente passasjerene med et nytt tog ble også forsinket på grunn av et fastkjørt godstog. Go Ahead beklager hendelsen og lover å se på hvordan de kan forbedre informasjonsflyten. Alle passasjerer fikk refundert billettprisen.
3 måneder siden
Antallet flyklager er fortsatt høyt, med Norwegian som mottok flest klager i 2024, etterfulgt av SAS. Transportklagenemnda behandlet nesten 3000 flyrelaterte klager i fjor, og mange saker blir overført til 2025. Flyselskapene forklarer klagene med hendelser utenfor deres kontroll, som værforhold og tekniske problemer. SAS hevder at tiltak for økt punktlighet har redusert antall klager. Kollektivtransport opplevde en økning i klager på grunn av dårlig vær, mens andre transportformer hadde en nedgang. En midlertidig nemnd er opprettet for å håndtere den store saksmengden.
4 måneder siden
I løpet av årets første elleve måneder har nesten 29 000 persontog blitt innstilt i Norge, mens over 20 000 godstog har lidd samme skjebne. Dette har ført til over 24 500 timer med forsinkelser for persontog. Bane Nor oppgir ekstremvær, manglende togsett og tekniske feil som hovedårsaker til de mange innstillingene og forsinkelsene. En økning i togtrafikken har også ført til mer slitasje på infrastrukturen, noe som bidrar til flere feil og større konsekvenser. Over 90 prosent av jernbanenettet består av enkeltspor, noe som gjør systemet mer sårbart for forstyrrelser.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser. 86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep. De forventer forbedring, men det vil ta flere år.
4 måneder siden
Snøfall skapte store problemer for busstrafikken i Oslo natt til lørdag, spesielt i Nordre Aker. Flere busslinjer ble innstilt, og en elektrisk leddbuss slet med å komme opp en bakke i Nydalen. Passasjerer forsøkte å hjelpe, men bussen kom seg først løs etter 20 minutter med hjelp av kjetting. Ruter forklarer at busser har mer krevende fremkommelighet enn biler og kan ikke utelukke en ny kaosvinter.
3 måneder siden
Flere busslinjer i Oslo opplever store problemer med fremkommeligheten på grunn av mye snø, vanskelige kjøreforhold og høye brøytekanter. Dette har ført til innstilte avganger og forsinkelser mandag ettermiddag og kveld. Busslinjene 58, 69, 74, 78B og 81 er blant de som er rammet, med innstillinger på flere strekninger. Ruters pressevakt opplyser at det er krevende og glatt mange steder, og at det kan komme flere avvik i løpet av kvelden. Fjerning av brøytekanter er forsinket på grunn av parkerte biler, og det er usikkert når bussene kan gå som normalt.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler rettigheter for arbeidstakere og reisende i forbindelse med snøkaos. Arbeidstakere må møte på jobb, men kan unngå lønnstrekk ved å avtale løsninger med arbeidsgiver. Flypassasjerer har rett til refusjon eller ombooking ved kanselleringer og forsinkelser. Togreisende har lignende rettigheter, men unntak gjelder ved ekstraordinære omstendigheter. Kollektivreisende kan få refundert alternativ transport ved forsinkelser over 20 minutter. Det understrekes at vanlig snøfall ikke fritar transportselskaper fra ansvar.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til store problemer i kollektivtrafikken i Oslo og på Østlandet. Mange busslinjer ble innstilt, men noen er nå gjenåpnet. T-banen har forsinkelser, og linje 1 er innstilt. På Oslo Lufthavn er det store forsinkelser og noen kanselleringer. Bergensbanen er stengt på grunn av ras, og det er også forsinkelser og innstillinger på Sørlandsbanen. Ruter oppfordrer reisende til å sjekke appen for oppdatert informasjon og beregne god tid. Det er vanskelige kjøreforhold og glatte veier.