Andrea Storbukt Knutsen opplevde å få en pizza med lite kjøtt fra Coop, til tross for at emballasjen viste rikelig med kjøtt. Hun følte seg lurt, noe som svekket tilliten til produktet og butikken.
Forbrukerrådet påpeker at markedsføringsloven setter grenser for avvik mellom bilde og produkt, og oppfordrer forbrukere til å klage. Coop beklager hendelsen og forklarer at transport kan føre til at toppingen forskyves.
Kunden er likevel skeptisk til å kjøpe pizzaen igjen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
En kunde reagerte på at mørbrad-biffene han kjøpte hos Coop var mindre enn de 150 grammene som var oppgitt på pakken. TV 2 gjennomførte en stikkprøve i fire ulike Coop-butikker, og fant at ingen av biffene veide det de skulle. Gjennomsnittsvekten var 139 gram, noe som får en dagligvareekspert til å reagere. Han mener dette kan være et eksempel på «krympflasjon». Coop beklager hendelsen og sier at de vil ta tak i problemet med leverandøren.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
4 måneder siden
Flere ribbeprodukter solgt som tynnribbe i butikker som Rema 1000 og Kiwi, viser seg å være sideflesk med lite bein, ifølge en sjekk utført av Nettavisen. TV 2-kokk Wenche Andersen kritiserer praksisen og mener det er villedende for forbrukerne. Produktet er merket som 'tynnribbe' med stor skrift, mens 'sideflesk' er oppgitt med liten skrift. Tradisjonelt skal tynnribbe ha mye bein og ikke inneholde kotelettkam. Det avsløres også at Nordfjords tynnribbe er tilsatt nesten fem prosent vann, også dette opplyst med liten skrift. Andersen understreker viktigheten av ærlig merking og at forbrukerne skal kunne stole på produsentene.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
3 måneder siden
En kunde er misfornøyd med Coops scampi som markedsføres som «uten skall», men som likevel har skall på halen. Kunden mener markedsføringen er misvisende og at klageprosessen er for tungvint. Diskusjonen om hvorvidt scampi «uten skall» skal inkludere halen eller ikke, har skapt engasjement på sosiale medier. Coop bekrefter at scampien er uten skall, men med hale, som er i tråd med bransjestandard. De innrømmer likevel at kommunikasjonen kunne vært bedre og vil vurdere å endre merkingen på forsiden av pakken.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
Trond Vatle fra Ålesund oppdaget at en svinefilet han hadde kjøpt, veide betydelig mindre enn det som var oppgitt på pakken. Etter å ha kontaktet butikken, Eurospar Blindheim, ble det antydet at feilen lå hos produsenten, Norfersk. Produsenten beklaget hendelsen og forklarte at det trolig var en engangshendelse der to pakker hadde blitt veid samtidig. Vatle endte opp med å servere kylling til middag i stedet for svin, men han anbefaler potetgull som tilbehør til kyllingen.
2 måneder siden
Mutti pizzasaus Classica er kåret til årets matbløff av en svensk forbrukerforening, grunnet villedende merking. Forbrukere reagerer på at sausen er dyrere enn Muttis finhakkede tomater, samtidig som den inneholder mindre tomat og tilsatt vann. Mutti forklarer at pizzasausen er mer bearbeidet for å oppnå en tykkere konsistens, og at de vil forbedre merkingen. En kokk anbefaler å lage pizzasaus selv fra knuste tomater for å spare penger og oppnå bedre smak.
18 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.