Artikkelen omhandler en markant økning i antall klager på helsevesenet, der Hege Thoresen er et eksempel på en pasient som kjemper for sine rettigheter. Statsforvalterne har opplevd en økning på nesten 50 prosent i klager sammenlignet med 2022, noe som fører til lange ventetider for mange.
Fylkeslege Kristin Cotta Schønberg påpeker at økonomiske nedskjæringer kan være en årsak. Samtidig er det store regionale forskjeller i antall klager og saksbehandlingstid.
Pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik uttrykker bekymring over de lange ventetidene, mens flere statsforvaltere etterlyser økte ressurser for å sikre rettssikkerheten til pasientene. Helse- og omsorgsdepartementet sier de tar situasjonen på alvor.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i klager på norske sykehjem og hjemmehjelpstjenester. Pasientombudet påpeker at kommunene ikke er tilstrekkelig forberedt på den økende eldrebølgen, noe som resulterer i at mange eldre ikke får den hjelpen de trenger, enten det gjelder hjemmetjenester eller sykehjemsplass. Flere kommuner erkjenner at økonomiske utfordringer hindrer dem i å tilby tilstrekkelig eldreomsorg, og at mange eldre bor hjemme for lenge med avansert medisinsk behandling. En forskningsstudie antyder også at forventningene til helsetjenestene kanskje er for høye, men pasientombudet mener likevel at klageauken skyldes reelle behov som ikke blir møtt.
1 måned siden
Artikkelen omhandler de økende kostnadene knyttet til ventetidsbrudd i det norske helsevesenet. Når pasienter ikke får nødvendig helsehjelp innen fastsatte frister, har de rett til å få hjelp via Helfo, ofte ved private sykehus, som staten betaler for. Ventetidsbruddene har økt betraktelig siden 2019, spesielt forverret av koronapandemien, og kostet staten over 619 millioner kroner bare i fjor. Helseministeren har igangsatt et «Ventetidsløftet» for å redusere ventetidene, da dette både er viktig for pasientene og god økonomi for staten.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økningen av ADHD-utredninger i Norge, hvor mange opplever å ikke bli tatt på alvor eller blir avvist. Helsevesenet rapporterer om en økning i klager og systemet sliter med å håndtere den store pågangen. Spesielt etter pandemien har henvendelsene økt, hvor sosiale medier blir trukket frem som en mulig årsak. Helse Sør-Øst avviser en betydelig andel av henvisningene, og Statsforvalterne ser en markant økning i klager. Pasient- og brukerombudet mener dette indikerer at systemet ikke fungerer tilfredsstillende, og at det er et gap mellom pasientenes forventninger og tjenestenes tilbud.
2 måneder siden
Pasient- og brukerombudet har i 2024 opplevd en nedgang i antall klager på fastlegetjenesten, men samtidig en økning i misnøye knyttet til kvaliteten på tjenesten. Det mottas flere henvendelser om korte konsultasjoner, mangelfull journalføring og manglende oppfølging. Samtidig har antall henvendelser om psykisk helsevern økt kraftig, og avslag på tjenester innen psykisk helse er en vanlig årsak til kontakt med ombudet. Pasient- og brukerombudet er bekymret for denne utviklingen og understreker behovet for å sikre pasientenes rettigheter og interesser i møte med helsevesenet.
2 måneder siden
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) slår alarm om økende ventetider i helsekøene, til tross for tidligere forbedringer. Nye tall viser en økning i ventetiden for påbegynt helsehjelp. Vestre har gitt sykehusledere klar beskjed om å prioritere nedbemanning av ventetider, øke kapasiteten og bruke tildelte midler effektivt. Han understreker behovet for å inkludere ansatte i arbeidet og vurdere økt bruk av private aktører. NHO kritiserer Vestre og mener regjeringen bør satse på langsiktige løsninger som faste stillinger istedenfor overtid.
18 dager siden
Høyre anklager regjeringen for å bidra til lange helsekøer med en finansieringsmodell der rammefinansiering utgjør 70% og innsatsstyrt 30%. De mener sykehusene taper på å behandle flere pasienter, og viser til økte ventetider under Støre-regjeringen. Helseminister Vestre avviser kritikken, understreker økte budsjetter og sier regjeringen vil unngå at sykehusene nedprioriterer viktig aktivitet. Han mener ventetidene skyldes budsjettkutt under forrige regjering og pandemien, og at situasjonen vil bedre seg med økte bevilgninger. Høyre mener regjeringens ventetidsløfte er et skippertak som overbelaster helsepersonell, mens Vestre understreker at overtidsarbeid skal være frivillig.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at ventetiden for helsehjelp har økt med nesten tre uker siden Støre-regjeringen overtok, med 260.000 personer i helsekø. Fire av ti nordmenn er bekymret for helsetjenesten. Høyre kritiserer regjeringens politikk for å skape en todelt helsetjeneste der de med ressurser kan kjøpe seg raskere behandling. De foreslår å styrke sykehusøkonomien med 1,2 milliarder og øremerke 0,5 milliarder til kjøp av privat kapasitet. Høyre fremhever også at det nye sykehuset i Drammen, som åpner i 2025, er et resultat av deres initiativ.
2 måneder siden
Pasient- og brukerombudet rapporterer om økende misnøye blant pasienter, som opplever at fastlegetjenesten prioriterer effektivitet fremfor kvalitet. Mange pasienter opplever at de ikke får tatt opp alle sine helseproblemer under en legetime, og må bestille nye timer. Dette underbygges av plakater på legekontorer som oppfordrer til å kun diskutere én problemstilling per konsultasjon. En fastlege og forsker mener dagens finansieringsmodell bidrar til problemet. Lederen for Norsk forening for allmennmedisin er uenig i kritikken, og mener tall viser at kvaliteten på fastlegetjenesten er god.
4 måneder siden
Opprørte jurister ved Statsforvalteren hevder at over 2000 klagesaker i helseavdelingen ikke er behandlet, og frykter at folk kan dø i klagekø. De mener at manglende ressurser og økt saksmengde har ført til en kritisk situasjon, der kun en liten andel av sakene overholder saksbehandlingstiden. Juristene reagerer på statsrådens uttalelser om manglende informasjon, og hevder de har rapportert situasjonen siden 2021. De understreker at situasjonen skyldes manglende grunnfinansiering, og at de har varslet om dette til Stortinget uten at det er tatt hensyn til.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler problemet med at mange pasienter ikke møter opp til avtalte legetimer, noe som fører til store kostnader og lengre ventelister. I fjor uteble 320.000 nordmenn fra sine timer, og betalte over en halv milliard kroner i gebyr. Gebyret for å ikke møte har økt gradvis, og er nå på 1612 kroner for somatiske timer. Helse Nord har den høyeste andelen uteblivelser, og tapte 33.000 timer i fjor. Uteblivelser fører til at andre pasienter må vente lenger, og svekker sykehusenes økonomi. SMS-varsling har hjulpet noe, men problemet er fortsatt betydelig. Unge voksne mellom 31 og 35 år er gruppen med flest uteblivelser.