En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem.
Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør.
Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En lærer beskriver utfordringene med mobilbruk i videregående skole, til tross for klare regler. Elevene ignorerer forbudet og bruker mobiler og laptoper til underholdning i timene. Læreren føler seg maktesløs og opplever at elevenes konsentrasjon og læringsevne svekkes. Læreren etterlyser en fullstendig mobilfri skole, da dagens retningslinjer ikke fungerer. Læreren mener at elevene trenger hjelp til å fungere uten digitale enheter, og at dagens situasjon skaper en avstand mellom idealer og virkeligheten i klasserommet.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
3 måneder siden
Artikkelen diskuterer hvordan mobiltelefoner og sosiale medier har utviklet seg til dopaminfabrikker som påvirker unges konsentrasjon, leseferdigheter og evne til å være uenige. Forfatteren argumenterer for at manglende regulering av skjermbruk fører til dårligere skoleresultater og økt radikalisering. Han opplever selv at mobilen har gjort ham dårligere til å konsentrere seg og koble av. Artikkelen understreker at det er naivt å tro at enkeltpersoner kan stå imot presset fra store teknologiselskaper, og at regulering er nødvendig for å beskytte barn og unge.
3 måneder siden
En rekke lærere og fagfolk melder om en nedgang i skriveferdighetene blant ungdom. Elever gjør barneskolefeil, sliter med grunnleggende grammatikk og blander norske og engelske ord. Mange mener at overgangen til en mer digital og muntlig verden, samt økt bruk av KI-verktøy, bidrar til problemet. Aviser merker også at jobbsøkere skriver dårligere, noe som kan påvirke troverdigheten. Det etterlyses mer regulering av KI-bruk i undervisningen og økt fokus på tradisjonell lese- og skriveopplæring. Nasjonale prøver i skriving ble fjernet i 2016, og det finnes ingen måling av utviklingen i rettskriving.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing. Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar. Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper. Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor. Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en økning i skolevold, der rektorer og lærere opplever trusler og vold. En rektor i Oslo lever med sikkerhetstiltak etter trusler på nett, og en annen ble slått ned. Skolevolden er ikke bare et Oslo-fenomen, men også et problem i andre deler av landet. Selv om den generelle kriminaliteten har gått ned, har ungdomskriminaliteten økt, spesielt grov vold. Artikkelen peker på at voksne må ta kontroll, skolen må samarbeide med andre instanser, og foreldre må ta ansvar for barneoppdragelsen. Det er behov for bedre opplæring for skoleansatte og tydeligere bortvisningsregler.
3 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) oppfordrer videregående skoler til å stramme inn på mobilbruk, i likhet med anbefalingene som allerede gjelder for grunnskolen. Bakgrunnen er bekymring for økende fravær blant elever, hvor en betydelig andel har vært borte fra skolen etter negative opplevelser i sosiale medier. Ministeren mener at mobiler bør oppbevares i mobilhotell i skoletiden, og ikke være tilgjengelig i elevenes lommer eller sekker. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser en dobling i fraværet i videregående skoler sammenlignet med før pandemien, noe som understreker behovet for tiltak.