Artikkelen hevder at elbilister har tatt over rollen som veiens verstinger fra BMW- og Audi-sjåfører. Elbilister kritiseres for manglende bruk av blinklys, høy fart og farlige forbikjøringer, drevet av den raske akselerasjonen elbilene tilbyr.
Forfatteren påpeker at mange elbilister, spesielt fra Generasjon Z, mangler grunnleggende kjøreferdigheter og erfaring med manuelt gir, noe som gjør dem dårlig forberedt på uforutsette situasjoner.
Infotainment-skjermen i elbilene trekkes frem som en distraherende faktor, og det konkluderes med at elbilenes lydløse fremferd gjør dem potensielt farlige i trafikken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.
1 måned siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
2 måneder siden
Turister i Lofoten skaper farlige situasjoner i trafikken på vinterføre, noe som bekymrer både lokalbefolkningen og politiet. Turistene vingler, kjører midt i veien og havner i feil kjørefelt. Mange har liten eller ingen erfaring med å kjøre på snø og is. Noen leier sjåfør, mens andre kjører selv, til tross for advarsler. Det foreslås strengere krav for å leie bil, som for eksempel glattkjøringskurs. Leiebilselskaper informerer om forholdene, men har begrenset mulighet til å kontrollere kjøreferdigheter.
1 måned siden
Artikkelen påpeker at menn dominerer bilkjøringen, selv om det er nesten like mange kvinner som menn med førerkort. Undersøkelser viser at menn oftere anser seg som tryggere sjåfører, mens statistikk fra Statens vegvesen indikerer at menn er mer involvert i risikofylt atferd og alvorlige ulykker. Kvinner oppfordres til å ta rattet oftere. Utviklingen av automatisert transport kan bidra til å jevne ut kjønnsforskjellene i fremtiden.
2 dager siden
En erfaren sjåfør stiller spørsmål ved hvorfor bilister varsler hverandre om politikontroller. Vedkommende utfordrer tankegangen om at politiet er «mot bilistene».
1 måned siden
Artikkelen omhandler feil bruk av nødsignallys, ofte kalt «Oslo-blinken», der bilister bruker det ved ulovlig parkering eller for å takke andre trafikanter. En undersøkelse viser at mange mener det er greit å bruke nødblink for å parkere ulovlig, spesielt i Oslo. Politiet understreker at nødsignallys er ment for å varsle om farlige situasjoner som teknisk feil, ulykker eller kolonnekjøring. Misbruk kan føre til bøter.
2 måneder siden
KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget. KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre. De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.
1 måned siden
Flere Nissan Leaf-eiere har opplevd plutselig og dramatisk batterisvikt under kjøring, noe som kan føre til farlige situasjoner. NAF mener dette er et kjent og trafikkfarlig problem, spesielt ved kjøring i høy hastighet eller i motbakke. Nissan er klar over problemene, men hevder at den utvidede batterigarantien ikke dekker slike plutselige batterifall, noe NAF bestrider. Bileiere som opplever dette, risikerer høye kostnader for batteribytte, anslått til mellom 200.000 og 250.000 kroner.
7 dager siden
Artikkelen beskriver den daglige frustrasjonen rundt køsniking på Slemmestadveien, spesielt i morgenrushet. Mange bilister bruker venstrefeltet for å snike seg forbi køen, noe som skaper irritasjon og økt trafikkproblematikk. Eksempler på sniking inkluderer å presse seg inn ved Holmen-avkjøringen og å kjøre av og på E18 for å spare noen få plasser i køen. Selv om denne kjøreatferden ikke er ulovlig, fører den til mer kø og irritasjon blant andre bilister. Forfatteren oppfordrer til å la snikingen bli igjen hjemme etter påske, og antyder at tiltak som lysregulering kan være en løsning, men at det ikke nødvendigvis er ønsket. Budskapet er en oppfordring til bedre trafikkultur og hensyn i trafikken.
4 måneder siden
Yrkessjåfører kritiserer Statens vegvesen for å la midlertidige fartsskilt stå igjen etter veiarbeid, noe som skaper forvirring og potensielt farlige situasjoner. De mener dette fører til at bilister mister respekten for skilting. Norsk Lastebileierforbund støtter kritikken, mens Statens vegvesen hevder det kan være grunner til at skiltene blir stående, selv om arbeidet ikke er synlig. Frp krever at skiltene snus når det ikke er veiarbeid, med mindre det er alvorlige skader i veibanen.