Prisen på ketsjup har steget kraftig det siste året, med en økning på 19,8 prosent fra desember 2023 til desember 2024. En flaske Idun Ketchup har nesten tredoblet seg i pris de siste fem årene.
Til tross for stabile priser på ferske tomater i Europa, har ketsjupprisene økt. Produsenten Orkla sier at det er butikkjedene som bestemmer prisen, mens dagligvarekjedene skylder på økte innkjøpspriser, svak krone og høyere kostnader.
En analytiker forklarer prisøkningen med flaskehalser i produksjonen av tomatpuré og en «ketsjupeffekt», som er en forsinket prisøkning. Norske ketsjupprodusenter er avhengige av importert tomatpuré da det ikke finnes norske produsenter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 dager siden
Norske matvarer har opplevd en prisstigning på 8,7 prosent de siste 12 månedene, ifølge SSB. Kokesjokolade, melis og spisesjokolade har hatt de største prisøkningene. Matvareekspert Ivar Pettersen i Alo Analyse mener prisveksten kan virke urovekkende, men forventer en hyggeligere utvikling fremover. Økte kakaopriser internasjonalt påvirker sjokoladeprisene, mens årsaken til økningen i ketchup- og sennepspriser er sammensatt og trolig knyttet til få tilbydere. Egg har også hatt en kraftig prisøkning, delvis grunnet økt etterspørsel og sykdomsutbrudd i Europa, men eksperten mener økningen er større enn forventet.
1 måned siden
Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
3 måneder siden
En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.
1 måned siden
VG har undersøkt prisøkninger på matvarer og funnet at flere basisvarer har blitt betydelig dyrere det siste halvåret. Hvetemel har økt mest, med over 50 prosent. Rema 1000 forklarer økningene med tidligere kampanjer og leverandørpriser, mens en professor mener prissjekker og prisvinduer påvirker. Felleskjøpet Agri stiller spørsmål ved melprisens økning sett opp mot norske råvarepriser. Økte matvarepriser bidrar til inflasjon, som påvirker rentenivået.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året. Landbruksminister Geir Pollestad mener dagligvarekjedene er ansvarlige for de høye prisene og ønsker bedre konkurranse i bransjen. Han peker på at prisene på fisk og grønnsaker har hatt en spesielt dårlig utvikling i Norge sammenlignet med Sverige. Bransjeorganisasjonen Virke mener derimot at Pollestads egen landbrukspolitikk, med økt toll på importerte varer, bidrar til de høye prisene. De viser også til at Konkurransetilsynet ikke har funnet bevis for at dagligvarekjedene har økt sine marginer. Pollestad mener forbrukere og bønder har en felles interesse av å redusere dagligvarekjedenes makt, mens Virke mener at leverandørmakten bør kartlegges.
3 måneder siden
Norske eggpriser har steget kraftig det siste året, med en økning på 17,1 prosent. Dette skyldes en kombinasjon av økt etterspørsel og redusert import fra Europa på grunn av sykdomsutbrudd. Nortura meldte om underskudd på egg, og anbefalte import og redusert toll. Den økte etterspørselen etter norske egg førte til at det ble for lite egg i markedet, da produksjonen ikke kunne økes raskt nok. For å møte etterspørselen har Nortura økt prisene til bøndene og rekruttert nye produsenter. De forventer en normalsituasjon mot slutten av sommeren 2025, men import vil fortsatt være nødvendig. Butikkene har også opplevd økte innkjøpspriser og perioder med utsolgt.
1 måned siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året, med en vekst på 4,2 prosent mot Sveriges 1,3 prosent. Spesielt store forskjeller sees i prisene på brød, grønnsaker og fisk. Brød har blitt billigere i Sverige, men dyrere i Norge. Det samme gjelder grønnsaker, som har falt i pris i Sverige, men økt i Norge. Fiskeprisene har også utviklet seg forskjellig, med en nedgang i Sverige og en økning i Norge. Ekspert Ivar Pettersen finner det vanskelig å forklare de store forskjellene, da verken valutakurs, lønnsvekst eller energipriser gir en fullgod forklaring.
1 måned siden
Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at matprisene steg med 1,8 prosent fra januar til februar. Matforsker Ivar Pettersen påpeker at alt over et par prosent er kraftig prisvekst. Den totale prisveksten i samfunnet var 3,6 prosent i samme periode, og matprisene har økt med 7,5 prosent fra februar 2024 til februar 2025. Forskingsinstituttet Sifo har funnet ut at matprisene for en gjennomsnittsfamilie har økt med 33 prosent på tre år. Pettersen venter en merkbar vekst i matprisene fremover, og anslår en økning på mellom 3,5 og 4,5 prosent i år.
4 måneder siden
Prisene på julemat har steget betydelig de siste tre årene, ifølge tall fra SSB analysert av forbrukerøkonom Thea Olsen. Vanlige julevarer som svinekjøtt, lam og torsk har økt med nesten 40 prosent, mens ketchup og sennep har økt med hele 60 prosent. Den totale prisøkningen for julemat er i gjennomsnitt 38 prosent. Olsen understreker at det er store variasjoner i pris, og oppfordrer forbrukere til å sammenligne priser, planlegge innkjøp og vurdere spleiselag for å redusere kostnadene. Hun minner også om at gjester ofte ønsker å bidra økonomisk, og bør tilby seg å ta med mat eller drikke.