En kunde oppdaget at Meny solgte marsipankake til 251 kroner (etter 30% rabatt), mens Kiwi solgte samme kake for 149 kroner. Gjerrigknarken reagerte på prisforskjellen og mente Meny forsøkte å lure kundene ved å selge dyrere kaker i Valentine-frysedisken.
Meny beklaget og forklarte at de hadde forvekslet tilbudskaker med fullpris-kaker.
Rema 1000 tilbyr også marsipankake til en lav pris, mens Kiwi ikke lenger har kampanje på disse kakene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
29 dager siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
1 måned siden
Forbrukerrådet reagerer på at Circle K Lilleaker over tid har hatt et tilbud med halv pris på vafler og pølser. Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet påpeker at salg som varer mer enn et par uker kan gi et feilaktig inntrykk av prisfordelen. Circle K sentralt, ved Kjetil Foyn, opplyser at den aktuelle stasjonen er selvstendig, men at de vil gjennomgå rutinene sine for å sikre at regelverket følges. Iversen forklarer at unntak finnes, som tidsbegrensede tilbud eller rabatter knyttet til kundeklubb, og foreslår at bensinstasjonen heller markedsfører seg med «alltid lave priser».
3 måneder siden
Rune Nikolaisen, kjent som Gjerrigknarken, reagerer på Kiwis melpriser der 2 kg koster 29,90 kr og 4x2 kg koster 119,60 kr, uten kvantumsrabatt. Han mener dette kan villede kunder til å tro at større pakninger er billigere. Kiwi svarer at de opplyser om prisen på begge alternativer og ikke tilbyr kvantumsrabatt på mel. De hevder at kundene selv kan velge mellom en eller fire pakker, og at de får samme kilopris uansett.
2 måneder siden
Rema 1000 fikk kritikk for å selge en 6-pakning Kvikk Lunsj dyrere enn seks enkeltstående sjokolader. Kunder reagerte negativt på det de oppfattet som et 'kvantumstillegg'. En dagligvareekspert påpekte at slike feilprisinger kan skade kjedens troverdighet. Etter å ha blitt konfrontert av TV 2, justerte Rema 1000 prisen og forklarte at det skyldtes en automatisk justering for å matche konkurrentenes kampanjepriser på enkeltsjokolader.
3 måneder siden
En kunde ble overrasket over prisen på Rema 1000s eget merke «R» appelsinjuice, som viste seg å være dyrere per liter enn merkevaren Sunniva. Forbrukerrådet advarer om at kjedens egne merker ikke alltid er billigere, og at butikkenes plassering av varer kan villede kundene. Rema 1000 forklarer at prisene på «R»-produkter kan variere på grunn av konkurransen i markedet, men understreker at de normalt skal være billigere enn merkevarer. Forbrukerrådet anbefaler kunder å sjekke liter- eller kilopris for å unngå å bli lurt.
1 måned siden
Kjell Litangen ble overrasket over å finne at en liten pakke Maldon salt (125g) var nesten dobbelt så dyr per kilo som en større pakke (250g) hos Eurospar i Bodø. Spar forklarer prisforskjellen med konkurranse på de større pakningene. Litangen oppfordrer nå andre forbrukere til å være mer oppmerksomme på kilopriser for å unngå å bli lurt. Prisforskjellen ble også bekreftet hos Meny. Kiwi og Rema 1000 selger kun 250g-pakningen, hvor Kiwi tilbyr den laveste prisen.
24 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.