Coop Extra har annonsert at de vil dele ut personlige verdikuponger til sine 2,5 millioner medlemmer i desember, med en samlet verdi på 80 millioner kroner. Kupongene gir i snitt 20 prosent rabatt på utvalgte varer og kan brukes i alle Coops dagligvarekjeder.
Tiltaket kommer i tillegg til andre rabatter og medlemsfordeler. Mens Coop fremhever tilbudet som en måte å gi kundene fordeler på varer de ofte kjøper, kritiserer markedsføringsekspert Karl Fredrik Tangen tiltaket som forvirrende og urettferdig for de mest økonomisk utsatte.
Coop avviser kritikken og understreker at kupongene er en del av deres medlemsmodell.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Coop deler ut rekordhøyt kjøpeutbytte og medlemsfordeler til sine 2,6 millioner medlemmer i 2024, med en total sum på nærmere tre milliarder kroner. Av dette utbetales 1,41 milliarder direkte som kjøpeutbytte, mens 1,57 milliarder er gitt i form av rabatter og kuponger. Coop opplevde en betydelig medlemsvekst i fjor, med over 220 000 nye medlemmer, hvorav en stor andel er unge. Den mest populære medlemsfordelen er 11 prosent bonus på frukt og grønt hos Extra. I tillegg har medlemmene tjent over 14 millioner kroner i gjenbruksbonus på handlenett, en økning på 45 prosent fra året før.
3 måneder siden
Coop har utbetalt en rekordhøy sum på 3 milliarder kroner i medlemsutbytte i 2024. Av dette ble 1,41 milliarder kroner utbetalt direkte til medlemmene som kjøpeutbytte, mens 1,57 milliarder kroner ble delt ut i form av kuponger og rabatter. Coop understreker at formålet er å skape medlemsnytte og verdi for sine eiere. Selskapet har nå over 2,6 millioner medlemmer, og opplevde en betydelig økning i fjor, spesielt blant yngre kunder. Coop forventer å ha over 2,8 millioner medlemmer i 2025.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer Kiwi for sin bonuskampanje, og mener det er forvirrende for kundene å regne ut totalprisen. De mener Kiwi heller burde kutte prisene direkte. Kiwi avviser kritikken og sier kundene er fornøyde med bonusordningen. Ifølge en markedsføringsprofessor gir kundeklubber butikkene fordeler som lojalitet, gratis kommunikasjon og verdifull kundedata. Samtidig kan det være positivt for prisbevisste kunder som er medlem i flere kundeklubber.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
1 måned siden
Coop har startet en priskrig på frukt og grønt ved å tilby 50 prosent rabatt på «Alltid 8»-varene frem til påske. Dette som et ledd i å være billigst på frukt og grønt til påske, og kommer samtidig som Kiwi tilbyr 30 prosent bonus på frukt og grønt. Coop melder om en betydelig økning i salget av disse varene siden de startet med «Alltid 8»-konseptet i august 2024. En markedsføringsprofessor stiller seg kritisk til effekten av priskrigene, og mener at folk flest handler der det er mest praktisk, uavhengig av tilbud. Coop understreker at de ser en merkbar vekst etter at de begynte å fokusere på frukt og grønt.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
1 måned siden
Extra har meldt seg på i påskens priskrig ved å halvere prisene på «Alltid 8»-konseptet, som omfatter frukt og grønt. Dette gjøres for å feire en økning i salget etter at de nye kostrådene ble innført. Forbrukerrådet påpeker at de mange kampanjene og bonusordningene gjør det vanskelig for forbrukerne å navigere. Coop understreker at de ønsker å gjøre det enkelt for kundene, men erkjenner at det totale antallet tilbudskonsepter kan være uoversiktlige. En studie fra Norges Handelshøyskole viser at informerte kunder betaler mindre i butikken, og at de som er medlem i flere lojalitetsprogrammer er mest prissensitive.