En undersøkelse viser at en handlekurv med frukt og grønt er betydelig dyrere hos Kiwi enn i en lokal grønnsaksbutikk i Oslo. Forskjellen kan være opptil 300 kroner for samme varer.
Mens noen varer er billigere hos Kiwi, er det generelt mye å spare på å handle i grønnsaksbutikker. Kunder opplever også bedre kvalitet og ferskere varer i disse butikkene.
Kiwi hevder å være billigst og selge mest frukt og grønt, men gir ingen klar forklaring på de store prisforskjellene. De forklarer at de kjøper store partier av høy kvalitet, noe som påvirker prisene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nettavisen har undersøkt prisene på frukt og grønt og funnet at Grønland Torg i Oslo er betydelig billigere enn lavpriskjedene. Prisforskjellen kan være opp mot 50 prosent. Grønland Torg forklarer de lave prisene med direkte import og fokus på kvalitet. En professor ved NHH mener kjedene tar høyere priser grunnet manglende markedsoversikt hos kundene, og at rabattordninger er villedende. Kjedene begrunner prisforskjellene med krav til kvalitet, volum og distribusjon.
17 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
3 måneder siden
En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
3 måneder siden
En kommentarartikkel kritiserer Kiwi for å ha høye priser på frukt og grønnsaker, og hevder at deres markedsføring om å være billige ikke stemmer. Artikkelen sammenligner prisene hos Kiwi med en lokal frukt- og grøntbutikk, og viser at Kiwi tar betydelig mer for de samme varene, som for eksempel blomkål og agurk. Forfatteren stiller spørsmål ved Kiwis påstand om å være prispressere og oppfordrer leserne til å handle lokalt for å spare penger. Det antydes at Kiwi prioriterer profitt fremfor kundens økonomi og folkehelse.
1 måned siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 konkurrerer om kundene med priskrig på frukt og grønt før påsken. Kunder kan finne varer som squash til fem kroner og blomkål til ti kroner. Kiwi tilbyr 30 prosent bonus for sine medlemmer, Extra gir rabatt på utvalgte varer, og Rema 1000 har faste kilopriser på frukt. En ekspert mener at de reduserte prisene kan føre til økt konsum av frukt og grønt.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.
14 dager siden
VG har gjennomført en matbørs for å finne billigste kjede for påskehandelen. Kiwi vant, fulgt av Rema 1000 og Extra. Oda kom sist, mye grunnet høy pris på solkrem. Testen viste også varierende utvalg av lammekjøtt og feilprising i butikk. Rema 1000 fremhever priskutt på frukt og grønt, Extra hevder prisene er justert etter testen, og Oda mener de tilbyr kvalitet og sparer kundene tid.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
19 dager siden
Kiwi er billigere enn Rema 1000 på flere påskevarer, ifølge en pristest utført av Nettavisen. Testen viser at Kiwi i snitt er 30 prosent billigere på seks identiske produkter fra Nidar og Freia. For å unngå tomme hyller har Kiwi innført rasjonering på populære varer, begrenset til tre av samme vare per kunde. Kiwi melder om stor kundevekst som følge av priskrigen. Rema 1000 har foreløpig ikke kommentert prisforskjellene. Prisene kan endre seg i løpet av dagen, men er fortsatt høyere enn fjorårets nivå.