Nettavisen har undersøkt prisene på frukt og grønt og funnet at Grønland Torg i Oslo er betydelig billigere enn lavpriskjedene. Prisforskjellen kan være opp mot 50 prosent.
Grønland Torg forklarer de lave prisene med direkte import og fokus på kvalitet. En professor ved NHH mener kjedene tar høyere priser grunnet manglende markedsoversikt hos kundene, og at rabattordninger er villedende.
Kjedene begrunner prisforskjellene med krav til kvalitet, volum og distribusjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En undersøkelse viser at en handlekurv med frukt og grønt er betydelig dyrere hos Kiwi enn i en lokal grønnsaksbutikk i Oslo. Forskjellen kan være opptil 300 kroner for samme varer. Mens noen varer er billigere hos Kiwi, er det generelt mye å spare på å handle i grønnsaksbutikker. Kunder opplever også bedre kvalitet og ferskere varer i disse butikkene. Kiwi hevder å være billigst og selge mest frukt og grønt, men gir ingen klar forklaring på de store prisforskjellene. De forklarer at de kjøper store partier av høy kvalitet, noe som påvirker prisene.
3 måneder siden
En nyhetsartikkel avdekker store prisforskjeller mellom innkjøpspriser og utsalgspriser på frukt og grønt i dagligvarebutikker. Tall fra uavhengige grossister indikerer at marginene kan være svært høye, noe som får en spareøkonom til å reagere. Kiwi avviser tallene og mener sammenligningsgrunnlaget er feil. Bunnpris forklarer de høye marginene med stort svinn og nedprising. En forbrukerøkonom mener at sunne basisvarer bør ha faste, lave priser, og en ekspert påpeker at frukt og grønt kan finansiere lokkevarer som kjøtt, noe som er uheldig for folkehelsen. Bama, som leverer frukt og grønt til Kiwi, vil ikke kommentere marginene av konkurransehensyn.
2 måneder siden
Nettavisens pristest viser at Kiwi er billigst på frukt og grønt når man regner med rabatter, mens Rema 1000 er billigst uten rabatter. En markedsføringsekspert kritiserer dagligvarekjedenes kompliserte rabattordninger, som han mener er forvirrende for forbrukerne, og mener bonusordninger burde forbys. Testen viser at prisene ofte er like, men at det er prisforskjeller på enkelte varer. Etter at resultatene ble kjent, har både Kiwi og Extra justert prisene på enkelte varer. Kjedene selv mener at kundene forstår rabattordningene og at de bidrar til økt salg.
17 dager siden
Artikkelen undersøker priskonkurransen på frukt og grønt mellom Kiwi, Rema 1000 og Extra. En pristest utført av TV 2 hjelper deg viser at Kiwi er billigst, særlig med sin Kiwi Pluss-bonus. Eksperter som «Gjerrigknarken» kritiserer bonusordningene for å være kompliserte og forvirrende for kundene, og mener de er utspekulerte måter å øke lojalitet og omsetning på. Forbrukerrådet er også skeptisk. Dagligvarekjedene forsvarer ordningene med at kundene setter pris på dem, og at salget av frukt og grønt har økt betraktelig.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
3 måneder siden
En undersøkelse fra Nettavisen avdekker store prisforskjeller på tilbudsvarer i dagligvarebutikker. Spesielt gulrøtter hos Kiwi er over dobbelt så dyre som hos Bunnpris. Spareøkonom Kornelia Minsaas advarer mot å stole blindt på tilbudsaviser, da butikkene bruker psykologiske knep for å få kundene til å tro at de gjør et godt kjøp. Størrelsen på tilbudsvarene varierer også, noe som gjør det vanskelig å sammenligne priser. Minsaas anbefaler å planlegge ukehandlingen for å unngå unødvendige kjøp og spare penger.
6 timer siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
2 måneder siden
Artikkelen avdekker store prisforskjeller på Kvikklunsj, spesielt mellom Sverige og Norge, hvor prisen i Sverige er betydelig lavere. Den viser også at Kiwi og Rema 1000 hadde ulogiske priser på sine Kvikklunsj-pakker, der det var dyrere å kjøpe en større pakke enn enkeltprodukter. Etter henvendelse fra Nettavisen, endret Rema 1000 prisen på sekspakningen. En ekspert advarer forbrukerne mot å automatisk anta at store pakker er billigere.
1 måned siden
VG har undersøkt prisene og funnet at storhandel i Sverige er 35 prosent billigere enn i Norge, selv med sterk svensk krone. Dette gjelder typiske grensehandelsvarer som kjøtt, ost, godteri og drikke. Energidrikker og sellerirot har spesielt stor prisforskjell. Noen varer, som Kvikk Lunsj og potetgull, er billigere i Norge. Rema 1000 forklarer at høyere avgifter i Norge bidrar til prisforskjellene, men at de har gode tilbud på frukt og grønt.
1 måned siden
En prissammenligning utført av TV 2 hjelper deg avslører store prisforskjeller mellom lavpriskjeden Extra og supermarkedet Coop Mega. Under Coop Megas kronemarked er mange varer betydelig billigere enn hos Extra, i enkelte tilfeller opptil 35 prosent. Eksperten «Gjerrigknarken» anbefaler forbrukere å følge med på tilbudsaviser fra ulike kjeder for å finne de beste prisene. Coop påpeker at Extra skal være billigst på den totale handlekurven, mens Coop Mega konkurrerer med andre supermarkeder.