Norske reality-TV-formater opplever økende internasjonal interesse og anerkjennelse. Nettstedet Deadline trekker frem «Boksen», «Norges dummeste» og «Norges tøffeste» som eksempler på suksessfulle konsepter som nå selges internasjonalt.
BBC Studios distribuerer «Norges dummeste», og fremhever Norge som et «hot spot» for nyskapende realityideer.
Denne suksessen tilskrives en kombinasjon av risikovillighet og evnen til å produsere kostnadseffektivt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Flere norske realitykonsepter har den siste tiden blitt solgt til utlandet, deriblant «Boksen», «Norges dummeste» og «Påskekrimlekene». «Boksen», som sendes på TV 2, er solgt til åtte land. Ideen til «Boksen» oppstod under pandemien, da den kreative lederen i produksjonsselskapet Seefood TV kjedet seg. Kanalene har signalisert at de ønsker seg «kjendisreality». BBC Studios har nylig kjøpt «Norges dummeste», og Sverige er første land til å lage sin egen versjon. Flere TV-folk ser nå til Norge, som ifølge Kampanje er blitt et foregangsland innen reality-TV.
2 måneder siden
Den norske realityserien «Boksen» opplever internasjonal suksess og er nå solgt til den finske TV-kanalen Nelonen. I programmet plasseres deltakerne i lukkede bokser hvor de må gjennomføre utfordringer. Serien er tidligere kjøpt opp av TV-kanaler i Nederland og Danmark. «Boksen» er utviklet av Seefood TV for TV 2 Norge, og utforsker menneskets frykt for det ukjente. Aleksander Herresthal, kreativ direktør i Seefood TV, forventer ytterligere avtaler etter London TV Screenings 2025, hvor serien presenteres.
3 måneder siden
TV 2s nye realityserie «Boksen» har hatt stor suksess med 905.000 seere. Programmet, der 12 deltakere er innelåst i hver sin boks og må løse utfordringer, har blitt en seersuksess. Programredaktør Trygve Rønningen bekrefter at en ny sesong er bestilt fra produksjonsselskapet Seefood. Det norskutviklede formatet er allerede solgt til Danmark og Nederland, og flere andre land har også vist interesse for konseptet.
3 måneder siden
TV 2s nye storsatsing «Boksen» hadde premiere torsdag og fikk en knallstart med rundt en halv million seere det første døgnet. Konseptet går ut på at deltakerne plasseres i hver sin boks, uten å vite hva som vil skje eller hvilke utfordringer de må møte. Programmet har allerede slått seertallene til «Norges dummeste» og «Spillet» ved deres respektive premierer. TV 2 er svært fornøyd med mottakelsen og forventer at seertallene vil øke i løpet av helgen. «Boksen» er utviklet av produksjonsselskapet Seefood i samarbeid med TV 2, og formatet er allerede solgt til flere land.
4 måneder siden
Koreansk TV har opplevd en global popularitetsøkning, med formater som «Maskorama» og «Spillet» som eksempler. «King of Masked Singers», den koreanske originalen til «Maskorama», har gått i Sør-Korea i nesten ti år. Streaming-tjenester som Netflix investerer stort i koreansk innhold. Mens konkurransebasert reality er populært internasjonalt, er lettbeinte dokumentarer en ny trend i Sør-Korea. TV-bransjen følger nøye med på Sør-Korea på grunn av de nyskapende formatene. Produsentene mener at koreansk TV fenger fordi det er underholdende, spennende og lett å forstå.
3 måneder siden
TV 2 har foreslått en realityserie om familien Ringnes, inspirert av suksessen til «Familien Nerdrum» og «Alle elsker David». Christian Ringnes er smigret over interessen, men avviser en realityserie om familien. Han åpner derimot for å delta i reality i forbindelse med forretningsprosjekter, som en skulpturpark. Ringnes har nylig kjøpt Tryvannstårnet og planlegger å pusse det opp. TV 2-redaktør Trygve Rønningen understreker at suksessen med realityserier avhenger av at deltakerne byr på seg selv og inviterer seerne inn i sine hjem. Medieforsker Vilde Schanke Sundet forklarer at publikum er nysgjerrige på kjendisers liv og familier, spesielt i nye settinger.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende populariteten til reality-serier om kjendisfamilier, og flere familier vurderer nå å lage sine egne serier. Medieforsker Gry Cecilie Rustad mener familieseriene har overtatt for såpeoperaer, og at det er viktig å finne de rette familiene, gjerne rike og kjente. NRK og TV 2 har hatt suksess med serier som «Familien Nerdrum» og «Alle elsker David». Flere kjendisfamilier, som Maurstad, Løke, Skolmen og Ringnes, har blitt kontaktet angående egne serier, men er usikre på om de ønsker å delta. Psykolog Inger-Johanne Borch Rove advarer mot de potensielle negative konsekvensene av offentlig eksponering, spesielt for barn.
3 måneder siden
TV 2s nye realityserie «Boksen» plasserer en rekke kjendiser i en gul boks og frakter dem til et ukjent sted. Når boksen åpnes, må deltakerne utføre en oppgave de ikke vet hva er. Programleder Mads Hansen er den eneste som kjenner til oppgavene. Serien beskrives som et morsomt og underholdende konsept, selv om det kan virke dumt ved første øyekast. Anmelderen mener serien er verdt å se, og at den appellerer til et bredt publikum.
4 måneder siden
Norge opplever en strømkrise med rekordhøye priser, noe som har vakt internasjonal oppsikt. Landets tilknytning til det nord-europeiske kraftmarkedet, kombinert med lav produksjon og høy etterspørsel i Europa, har ført til de høye prisene. Energiminister Terje Aasland har uttalt at situasjonen er «helt jævlig». Internasjonale medier som Financial Times og Bild har omtalt saken. Regjeringen vurderer å skrote utenlandskabler til Danmark for å redusere prisene, spesielt i Sør-Norge. Strømdebatten raser også i Sverige, der høye priser i sør skyldes eksport til Tyskland.
2 måneder siden
Nordmenn viser økende interesse for alkoholholdige drikker med smak, noe som fører til flere produktlanseringer. Ringnes introduserer Saga, en ny merkevare med hard seltzer og cocktails, og erstatter eldre produkter. Hansa Borg bryggerier lanserer flere nyheter innen FAB-kategorien, inkludert Grevens sider og Hansa Lite Radler. Aass bryggerier fornyer designet på sine ølprodukter, mens Hansa oppdaterer utseendet på Clausthaler-boksene. Ringnes endrer også designet på 1664-blanc og lanserer 1664 Lager på boks.