Joakim Pettersen opplevde å måtte betale dobbelt for leie av bil til førerprøven da den første ble avlyst på kort varsel. Dette førte til en debatt om trafikkskolers og Statens vegvesens ansvar ved avlysninger.
FrP-representant Erlend Wiborg engasjerte seg i saken, og samferdselsministeren har nå besluttet å innføre en prøveordning med kompensasjon for kandidater som opplever avlysninger grunnet sykdom hos sensor. Ordningen vil gi kompensasjon tilsvarende to kjøretimer og skal innføres i 2025.
Statens vegvesen anslår at dette vil koste 1,5 millioner kroner årlig, og foreslår en økning i gebyret for oppkjøring for å dekke kostnaden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.
3 måneder siden
Statens vegvesen reagerer på det høye antallet stryk på teoriprøven for førerkort i 2024. Med kun 57 prosent bestått av rekordmange gjennomførte prøver, har over 90 000 kandidater strøket. Dette fører til unødvendig sløsing med tid og penger, samt lengre ventetid for oppkjøring. Vegvesenet oppfordrer kandidatene til å forberede seg bedre, både teoretisk og praktisk gjennom øvelseskjøring. Til tross for utfordringene med teoriprøven, viser statistikken at 78 prosent består oppkjøringen, en andel som har vært stabil de siste fire årene.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser. Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme. Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
13 dager siden
Mange unge nordmenn opplever lange ventetider for å ta førerprøven, noe som skaper frustrasjon og forsinkelser. Elliot Sönnerlid (18) må vente over tre måneder på oppkjøring, og er skuffet over at han ikke får tatt lappen før sommeren. Statens vegvesen bekrefter stor pågang, spesielt ved trafikkstasjonene i de store byene, og forklarer at ventetiden kan variere avhengig av sesong, kapasitet og strykprosent. De anbefaler å starte tidlig med øvelseskjøring og være godt forberedt. Sönnerlid frykter at lang ventetid kan bli et problem dersom han ikke består.
26 dager siden
AUF kjemper for at Arbeiderpartiets landsmøte skal vedta gratis førerkort for elever som fullfører yrkesfag. Forslaget kommer som følge av bekymringer rundt personlig økonomi blant unge, særlig de som bor utenfor storbyene og er avhengige av bil for å komme seg til jobb og lærlingplasser. AUF-leder Gaute Skjervø mener dette vil rekruttere flere til yrkesfag og sikre arbeidskraft i distriktene. Kostnaden er estimert til mellom 1 og 1,5 milliarder kroner. Programkomiteen støtter et begrenset prøveprosjekt, men AUF jobber for å få flertall for fullt gratis førerkort på landsmøtet, med støtte fra store lokallag og Fellesforbundet.
24 dager siden
Arbeiderpartiet vedtok på sitt landsmøte å dekke halvparten av kostnadene for obligatorisk kjøreopplæring for yrkesfagelever som er kvalifisert for lærekontrakt. Målet er å øke fullføringsgraden av fagbrev. Tiltaket er kostnadsberegnet til 900 millioner kroner for sertifikat klasse B. AUF-lederen beskriver vedtaket som en stor seier, spesielt for distriktene hvor yrkesfag er populært og behovet for bil er stort. Arbeiderpartiet skal evaluere ordningen og vurdere å dekke hele førerkortet på sikt. Partiet vedtok også å ikke fornye eller legge til rette for nye utenlandskabler i kommende stortingsperiode på grunn av ustabilitet i de europeiske kraftmarkedene.
4 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.