Nye Veier foreslår å senke fartsgrensen på den nye E18 mellom Kragerø og Bamble fra 110 til 100 km/t. Samtidig planlegges det økt gjenbruk av eksisterende veitrase for å redusere kostnader, klimagassutslipp og arealbeslag.
Dette innebærer at deler av den nye firefeltsveien vil følge dagens trasé, med en gjenbruksgrad på opptil 100 prosent i Bamble og 30 prosent i Kragerø. Naturvernforbundet er kritisk og mener prosjektet fortsatt er for omfattende, og etterlyser et alternativ med 2/3-felts vei og lavere fartsgrense.
Ordføreren i Kragerø støtter gjenbruk, men peker på mangelfulle tiltak for vilt og landbruk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 dag siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
17 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
18 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
4 måneder siden
En ny omkjøring på E18 mellom Porsgrunn og Bamble innføres 20. desember og vil vare i minst ett år. Trafikken vil bli ledet gjennom en rundkjøring på en 1 kilometer lang omkjøringsvei ved Kjørholt. Prosjektleder i Nye Veier, Morten Klokkersveen, advarer om at dette kan skape en flaskehals, spesielt i sommermånedene. Hastigheten blir satt til 60 km/t for å redusere kø. Arbeidet må gjøres før vinteren for å kunne asfaltere ordentlig. Trafikanter oppfordres til å være ekstra oppmerksomme for å unngå ulykker og forsinkelser. Erfarne sjåfører påpeker viktigheten av å bruke blinklys i rundkjøringer for å unngå opphopning av trafikk.
1 måned siden
Nye EU-regler for førerkort kan føre til endringer også i Norge. Blant forslagene er at 16-åringer skal kunne få førerkort for biler med fartssperre, og at 17-åringer kan ta førerkort for personbil med ledsager. Vektgrensen for vanlig B-førerkort kan også økes. Norske myndigheter er kritiske til flere av forslagene, spesielt de som omhandler lavere aldersgrense for lastebilsjåfører og B1-førerkort, og mener dette kan redusere trafikksikkerheten. Reglene er enda ikke vedtatt, men følges nøye av norske myndigheter.
26 dager siden
Regjeringen har presentert sitt nye klimamål for 2035, og foreslår et kutt i klimagassutslipp på mellom 70 og 75 prosent. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) fremhever at målet er ambisiøst, realistisk og lettfattelig. Dette målet er lavere enn Miljødirektoratets anbefaling om 80 prosent reduksjon, fordi regjeringen ønsker å unngå omfattende kjøp av klimakvoter. Eriksen ser for seg at hoveddelen av kuttene vil skje nasjonalt eller i samarbeid med EU, og han håper på bred politisk enighet i Stortinget for å sikre stabile rammevilkår for næringslivet. Han skisserer også tre mulige veier mot 2050-målet, og argumenterer for en balansert tilnærming med jevne tiltak over tid for å unngå store kostnader.
1 måned siden
Regjeringen foreslår en maksgrense for strømforbruk i den nye «norgespris»-ordningen, med et mulig tak på 3000, 4000 eller 5000 kilowattimer per måned for boliger, og lavere grenser for hytter, for å stimulere til strømsparing. Strømprisen er satt til 40 øre per kilowattime pluss moms, og skal justeres årlig. De som velger ordningen, får bindingstid ut året. Regjeringen vil også likestille fjernvarme med strøm i en egen ordning. Forslaget har møtt kritikk, blant annet forventninger om økte kostnader for staten og potensiell økning i strømforbruket.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) foreslår å kutte avgiftene på ladbare hybridbiler kraftig, noe som i gjennomsnitt vil gjøre dem 214.000 kroner billigere. Som et nytt argument fremhever partiet at en bilpark utelukkende bestående av elbiler utgjør et sikkerhetsproblem, spesielt ved strømbrudd i krisesituasjoner. Frp mener også at folk har ulike behov og at elbiler ikke passer for alle. Elbilforeningen kritiserer forslaget og mener det vil føre til redusert elbilsalg og økte utslipp, samtidig som de påpeker at forslaget vil favorisere fossilbiler. Frp avviser at forslaget går på tvers av Stortingets mål om kun elbilsalg i 2025, og understreker at dette var et mål, ikke et krav. Elbilforeningen minner om at Frp tidligere har støttet målet om full elektrifisering.