Ingrid Due oppdaget at barnevognen hennes var stjålet fra oppgangen. Overvåkningsvideo viste at en Foodora-bud hadde tatt den.
Foodoras kundeservice var lite hjelpsom i starten, og henviste til politiet. Due oppsøkte Foodoras kontor med videoen, noe som førte til at de leverte tilbake vognen etter en uke, men med skader og mangler.
Foodora kompenserte med 2600 kroner. Politiet henla saken på grunn av manglende kapasitet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Ingrid opplevde nok et tyveri, denne gangen et LED-lys, etter at barnevognen hennes ble stjålet av et Foodora-bud tidligere i år. Hun forfulgte tyvene, som igjen var iført Foodora-poser, og frykter at slike hendelser vil skape mistenksomhet i nabolag. Foodora beklager hendelsen, men hevder at tyverier ikke er et utbredt problem. De understreker at de fleste bud er pålitelige og at selskapet gir arbeidsmuligheter til mange som ellers ville hatt vanskelig for å komme inn på arbeidsmarkedet. Selskapet opplyser at de fjerner bud som begår tyveri fra plattformen.
1 måned siden
Et borettslag i Oslo er rammet av tyveri av inngangspaneler for andre gang, og styrelederen krever at leverandøren Defigo tar ansvar for det han mener er mangelfull sikring. Defigo avviser kravet og påpeker at kundene selv er ansvarlige for å forsikre seg. Et vaktselskap melder om en nedgang i denne typen tyverier. Politiet henlegger sakene grunnet manglende ressurser, noe Defigo kritiserer sterkt da de har video av gjerningspersonene.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.
16 dager siden
Ida Eidsvåg og samboeren opplevde et frekt tyveri etter en treningsøkt på Sats Karlsrud. Mens de trente, ble skapet deres brutt opp og bilnøklene stjålet. Da de kom ut, var bilen deres, en hvit Toyota Corolla, også stjålet. Paret forsøkte å spore bilen via et AirPods-etui, men fant det kun slengt ut av vinduet. Saken er anmeldt til politiet, som etterforsker saken og ber publikum om tips. Sats Norge har uttalt at de ser svært alvorlig på hendelsen og vil utestenge medlemmer som står bak tyveriet.
16 dager siden
Espen Oppegård opplevde innbrudd i garasjen sin i Moelv, hvor en tyv ble tatt på fersk gjerning og pågrepet av politiet. Til tross for dette, ble saken henlagt to ganger; først grunnet tvil om gjerningsmannens tilregnelighet, deretter på grunn av manglende ressurser hos politiet. Oppegård kritiserer politiets prioriteringer og mener det er et samfunnsproblem at hverdagskriminalitet ikke etterforskes tilstrekkelig. Politiet i Innlandet beklager situasjonen, men understreker at de må prioritere alvorligere saker grunnet begrensede ressurser, samtidig som de oppfordrer folk til å fortsette å anmelde.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
4 måneder siden
En mann i Fredrikstad opplevde å få en pakke stjålet fra dørstokken, men fulgte etter tyven og fikk tilbake pakken. Hendelsen førte til at politiet pågrep gjerningspersonen, som viste seg å ha stjålet flere pakker i området. Politiet bekrefter en økning i pakketyverier før jul, og at denne typen saker er vanskelige å oppklare uten fersk gjerning. Flere steder i landet rapporteres det om lignende hendelser, og Forbrukerrådet anbefaler å velge leveringsmetoder som innebærer innlevering på et postkontor eller annet innleveringssted for å redusere risikoen for tyveri. Noen kunder er misfornøyde med leveringsselskapenes varslingsrutiner.
1 måned siden
En kjent TV-profil anmeldte Marius Borg Høiby for tyveri av en scooter i august 2024, etter at han ble pågrepet for vold. TV-profilen hevdet at Høiby ikke ville levere tilbake scooteren han hadde fått for reparasjon. Politiet henla saken, blant annet fordi anmeldelsen kom samtidig med medieoppmerksomheten rundt Høiby. Politiet tilbød TV-profilen å hente scooteren utenfor Høibys hjem, men hun var ikke interessert. Politiet konkluderte med at det ikke var bevis for ulovlig bruk av scooteren.
14 dager siden
Thea Dyring (35) opplevde marerittet da hennes nyinnkjøpte mikrohus til 670.000 kroner ble stjålet fra en parkeringsplass i Oslo. Huset, som var hennes sparepenger og en investering i en minimalistisk livsstil nær naturen i Luster, skulle registreres som campingvogn, men forsvant før dette var ordnet. Politiet er informert, men huset var ikke forsikret mot tyveri. Dyring, som hadde fått hjelp av sin far til å finansiere drømmen, er fortvilet og har etterlyst huset på Facebook i håp om at noen har sett det.