Artikkelen omhandler den store etterspørselen etter Guinness-øl, som har skapt leveringsproblemer for utesteder i Norge før påsken. Populariteten har økt kraftig, blant annet på grunn av en trend på TikTok.
Ringnes, som leverer Guinness i Norge, beklager forsinkelsene og reduserte leveranser. Restaurantkonsernet Noho forventer å gå tom for øllet flere steder.
Guinness jobber med å utvide kapasiteten for å møte etterspørselen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Guinness sliter med å levere nok øl til Norge på grunn av en kraftig økning i etterspørselen, drevet av «Split the G»-trenden på sosiale medier. Flere utesteder frykter å gå tomme, og Ringnes beklager forsinkelser i leveransene. Guinness jobber med å øke produksjonen for å møte den økte populariteten.
1 måned siden
Guinness-øl opplever en kraftig økning i popularitet, både i Norge og internasjonalt. Bryggeriet sliter med å møte den store etterspørselen, men utvider kapasiteten for å imøtekomme veksten. Populariteten skyldes blant annet kjendisers interesse og virale trender på sosiale medier, som «splitting the G». Guinness er også populært blant yngre øldrikkere fordi det har relativt lavt kaloriinnhold og oppleves som lettere enn vanlig pils.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av Østavind-ost i norske dagligvarebutikker. Etterspørselen økte kraftig etter «Kongsgård/Jarlsberg-skandalen», men nå meldes det om leveringsutfordringer. Tine avviser at det er mangel på ost, men bekrefter at en overgang til nytt design og vekt (fra 430g til 450g) har skapt et midlertidig vakuum i leveransene. Coop bekrefter også dette, og forsikrer at situasjonen er under bedring. Det nye designet er ment å gjøre osten mer synlig i butikkhyllene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
4 måneder siden
Priskrigen på julevarer har ført til stor etterspørsel og hamstring i butikkene. Flere populære juleprodukter, som juleøl, marsipan og grøt, er vanskelig å få tak i. Leverandørene melder om at de ikke har kapasitet til å produsere mer av enkelte varer før jul. Coop har innført en maksgrense for antall julevarer per kunde for å forhindre hamstring. Både Kiwi og Rema 1000 melder om høy omsetning, men også risiko for tomme hyller. Ringnes bekrefter at det ikke produseres mer billig juleøl.
14 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
4 måneder siden
En intens priskrig på julevarer har ført til at mange populære produkter, inkludert Ringnes juleøl, er utsolgt i flere butikker. DinSide har undersøkt tilgjengeligheten og bekrefter at flere butikker i Oslo er tomme for Ringnes juleøl. Ringnes opplyser at de ikke vil produsere mer juleøl før jul, da produksjonen er planlagt i god tid før sesongen. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den høye etterspørselen, kombinert med priskonkurransen, har ført til at varene er revet bort. Kunder som ikke har kjøpt juleøl ennå, risikerer å gå tomhendt hjem. Butikker med et bredere utvalg kan fortsatt ha noe juleøl fra Ringnes og andre merker.
25 dager siden
Netthandelen Oda er allerede utsolgt for egg før påske, og Nortura varsler om underdekning. Etterspørselen øker kraftig i påsken, da nordmenn spiser dobbelt så mange egg som ellers. Eggmangelen i Norge gjør situasjonen vanskelig, og Oda vurderer nå å importere egg for å sikre leveranser. Coop importerer også egg og forventer kun kortvarig mangel i enkelte butikker. Nortura mener import vil kompensere for mangelen, til tross for en tidligere egg-skandale.
4 måneder siden
Mange butikker er nå utsolgt for Ringnes juleøl, og bryggeriet melder at de ikke vil produsere mer før jul. Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad, forklarer at den store etterspørselen skyldes at ølet har vunnet flere øltester, i tillegg til priskonkurransen. Juleølet produseres i god tid før sesongen, og Ringnes har nå sendt ut det de forventer å selge. Kiwi opplyser at omtrent halvparten av deres butikker var tomme for Ringnes juleøl på lørdag. Priskrigen på juleøl har tidligere fått Kristelig folkeparti til å reagere.
1 måned siden
Fuglebadet «Turteldue» fra Jysk har opplevd enorm popularitet etter å ha blitt en trend på TikTok. Lansert i februar, ble det raskt utsolgt i hele Norden. Til tross for at det er ment som et fuglebad, brukes det nå primært som dekorasjon, fruktfat eller til lys. Jysk arbeider med å få tak i flere «Turtelduer», men på grunn av lange leveringstider kan det ta flere måneder før de er tilbake i butikkene. Kunder som ønsker å sikre seg et eksemplar, kan kontakte sine lokale butikker for å sette seg på venteliste i tilfelle returer.