Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk.
Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole.
De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer politikernes tilnærming til ungdomskriminalitet, som ofte preges av kortsiktige tiltak som overvåking, i stedet for å adressere de underliggende årsakene som manglende støtte fra skole og familie. Skolen kan forsterke sosiale ulikheter, og mange elever mangler nødvendige ferdigheter, noe som fører til skolefrafall og økt risiko for kriminalitet. Artikkelen understreker behovet for å investere i forebyggende tiltak som styrker familier, skoler og lokalsamfunn, samt å bygge broer mellom ungdom og storsamfunnet for å gi dem en sjanse til en positiv fremtid.
2 måneder siden
En Ullern-elev svarer på en VG-kommentar som beskriver skolen som preget av press og et strengt sosialt hierarki. Eleven kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen, og mener problemene som påpekes er vanlige på de fleste videregående skoler. Kritikken om Jodel-bruk avvises som ironi. Mangelen på etnisk mangfold erkjennes, men eleven mener fokuset bør være på å finne årsaker og løsninger. Eleven mener artikkelen forsterker fordommer og gir et urettferdig bilde av skolen.
2 måneder siden
En elev ved Ullern videregående skole uttrykker frustrasjon over medienes negative fremstilling av skolen. Eleven mener at skolen ofte blir fremstilt som en overfladisk arena for mobbing og ekskludering, og at dette bildet er feilaktig. Det understrekes at selv om det finnes et prestasjonsmiljø, betyr ikke det at alle dømmer hverandre basert på ytre faktorer. Eleven oppfordrer mediene til å forstå ungdom bedre og unngå å forsterke stereotypiske oppfatninger om vestkantskoler. Måten skolen fremstilles på skaper avstand og vanskeliggjør en åpen dialog om utfordringer.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer Sylvi Listhaugs skolepolitikk, og hevder den er preget av manglende erfaring og en repetisjon av tidligere feilslåtte løsninger. Listhaug ønsker mer pugging, testing og privatisering, noe forfatteren mener vil føre til økte forskjeller og dårligere resultater. Forfatteren argumenterer for at Listhaugs politikk er i strid med ekspertanbefalinger om mer lek og fellesskap i skolen, og frykter at den kan føre til svenske tilstander med større sosiale forskjeller.
22 dager siden
Artikkelen kritiserer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtuns forslag om å fjerne digitale ferdigheter som en av de grunnleggende ferdighetene i barneskolen. Det argumenteres for at digitale ferdigheter er essensielt for å delta i samfunnet og arbeidslivet, og at mangel på slike ferdigheter kan skape digitale klasseskiller. Utdanningsdirektoratet skal vurdere forslaget, men artikkelforfatteren mener det er et populistisk valgkamputspill uten faglig underbygging. Det fremheves at digitale ferdigheter handler om mer enn bare bruk av sosiale medier, og at opplæring er nødvendig for å unngå misbruk og utnyttelse.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
2 måneder siden
Artisten Øyvind 'Vinni' Sauvik kritiserer skolesystemet for å bidra til dårlig selvfølelse hos elever, særlig gutter, og mener ensidig behandling skaper tapere. Utdanningsdirektoratet erkjenner at mange elever sliter og at systemet ikke alltid lykkes. Utdanningsforbundet støtter kritikken, og ønsker mer praktisk undervisning samt en bredere tilnærming til skolens rolle, og peker på nødvendigheten av å prioritere annerledes for å øke elevenes trivsel og motivasjon.
3 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer medienes overdrevne bruk av ord som «snøkaos» og «krise» i forbindelse med vintervær. Han mener dette skaper en unødvendig krisefølelse og fører til at folk blir «puslete». Han viser til et eksempel der elever i Telemark klager over å måtte gå på skolen i snøvær, mens skoler i Vestfold var stengt. Forfatteren mener at mediene bidrar til en uheldig utvikling og oppfordrer til å ta seg sammen. Han mener at dagens generasjon er for opptatt av små problemer som glatte veier og ødelagt hårfrisyre.
3 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer Hans Petter Sjøli i VG for å være nedlatende og overfladisk. Sjøli stempler artikkelforfatteren som ytre høyre uten å referere til konkrete holdninger. Artikkelforfatteren argumenterer for lavere skatt, kutt i offentlig sektor og mindre ikke-vestlig innvandring. Sjølis fremstilling av Danby Chois kamp mot kanselleringskultur avvises som feilaktig. Videre kritiseres Sjøli for å stemple familien Nerdrum som ytre høyre. Artikkelforfatteren fremhever sin egen bakgrunn og ser Sjølis innlegg som et tegn på håp for deres medieprosjekt.
2 dager siden
KrF har vedtatt å jobbe for et forbud mot andre flagg enn norske i skolegårder. Artikkelen kritiserer dette forslaget som feigt og skadelig.