En elev ved Ullern videregående skole uttrykker frustrasjon over medienes negative fremstilling av skolen. Eleven mener at skolen ofte blir fremstilt som en overfladisk arena for mobbing og ekskludering, og at dette bildet er feilaktig.
Det understrekes at selv om det finnes et prestasjonsmiljø, betyr ikke det at alle dømmer hverandre basert på ytre faktorer. Eleven oppfordrer mediene til å forstå ungdom bedre og unngå å forsterke stereotypiske oppfatninger om vestkantskoler.
Måten skolen fremstilles på skaper avstand og vanskeliggjør en åpen dialog om utfordringer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En Ullern-elev svarer på en VG-kommentar som beskriver skolen som preget av press og et strengt sosialt hierarki. Eleven kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen, og mener problemene som påpekes er vanlige på de fleste videregående skoler. Kritikken om Jodel-bruk avvises som ironi. Mangelen på etnisk mangfold erkjennes, men eleven mener fokuset bør være på å finne årsaker og løsninger. Eleven mener artikkelen forsterker fordommer og gir et urettferdig bilde av skolen.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
3 måneder siden
En ung skribent uttrykker sin frustrasjon over T-banekulturen, der passasjerer er oppslukt av mobiltelefonene sine og unngår kontakt med hverandre. Skribenten mener at denne avstanden symboliserer en frykt for fremmede og en manglende vilje til å dele seg selv med andre. I stedet for å være opptatt av skjermen, oppfordrer skribenten til å se opp, engasjere seg med omgivelsene og utføre små, vennlige handlinger. Skribenten ønsker å bryte med den konforme adferden og oppfordrer andre til å gjøre det samme, og inviterer til å sette seg ved siden av seg på T-banen.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at mange unge opplever negativitet på sosiale medier, spesielt jenter i videregående skole. Over halvparten har følt seg utelatt eller ekskludert, og mange gruer seg til å gå på skolen. Dette fører til konsentrasjonsvansker og manglende motivasjon. Kunnskapsministeren jobber med å innføre en 15-årsgrense for sosiale medier for å beskytte unge. Undersøkelsen viser også at gutter oftere begår ulovlige handlinger i russetiden, mens jenter oftere bekymrer seg for økonomien. Både gutter og jenter opplever drikkepress og angrer på hvor mye de har drukket.
2 måneder siden
Artisten Øyvind 'Vinni' Sauvik kritiserer skolesystemet for å bidra til dårlig selvfølelse hos elever, særlig gutter, og mener ensidig behandling skaper tapere. Utdanningsdirektoratet erkjenner at mange elever sliter og at systemet ikke alltid lykkes. Utdanningsforbundet støtter kritikken, og ønsker mer praktisk undervisning samt en bredere tilnærming til skolens rolle, og peker på nødvendigheten av å prioritere annerledes for å øke elevenes trivsel og motivasjon.
2 måneder siden
Frederik II skole sliter med omfattende forsøpling som har ført til stengte fellesarealer, noe som skaper frustrasjon blant elever og ansatte. Problemet beskrives som mangel på folkeskikk, der enkelte elever ikke rydder opp etter seg og forventer at andre skal gjøre det. Skolen iverksetter tiltak som ansvarliggjøring av enkeltelever gjennom ukentlige ryddeaksjoner og endringer i fellesområdene, inkludert fjerning av kunstgress og etablering av aktivitetsområder. Rektor understreker viktigheten av å involvere både elever og ansatte i prosessen for å skape et bedre miljø og langsiktige løsninger.
1 måned siden
Nedleggelsen av seks videregående skoler i Innlandet har skapt usikkerhet og bekymring blant elever og foreldre før søknadsfristen. Elever presses til å søke seg til andre skoler, og det er frykt for lange reiseveier, mangel på hybler og kapasitetsproblemer. Samtidig kritiseres fylkeskommunen for manglende forberedelser og en omstridt mediekartlegging av negative medieoppslag. Foreldre melder om manglende informasjon, mens fylkeskommunen forsikrer at de jobber med å løse situasjonen.
3 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer medienes overdrevne bruk av ord som «snøkaos» og «krise» i forbindelse med vintervær. Han mener dette skaper en unødvendig krisefølelse og fører til at folk blir «puslete». Han viser til et eksempel der elever i Telemark klager over å måtte gå på skolen i snøvær, mens skoler i Vestfold var stengt. Forfatteren mener at mediene bidrar til en uheldig utvikling og oppfordrer til å ta seg sammen. Han mener at dagens generasjon er for opptatt av små problemer som glatte veier og ødelagt hårfrisyre.
2 måneder siden
Abid Raja (V) reagerer på VGs avsløringer om dårlig skolemiljø i Oslos videregående skoler, preget av vold, press og utestengelse. Han mener flere skolemiljøarbeidere er nødvendig for å løse elevenes utfordringer. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) svarer med å tredoble satsingen på skolemiljøteam og etablere beredskapsteam mot ungdomskriminalitet. Hun er bekymret for grupperinger og utestengelser, særlig i forbindelse med russetiden, og understreker at skolen skal være et trygt sted. Helsesykepleieres rapporter om overgrep blir tatt svært alvorlig og fulgt opp.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren tar utgangspunkt i en VG-sak om et strengt sosialt hierarki ved Ullern videregående skole, og argumenterer for at press om å passe inn er et problem også ved andre skoler. Forfatteren understreker at ungdom alltid har hatt et behov for tilhørighet, men at det er viktig å skille mellom hva som er naturlig og hva som er greit. Særlig trekkes seksualisering og sexpress frem som eksempler på problematisk oppførsel som normaliseres. Forfatteren mener voksne ofte mislykkes i sine forsøk på å hjelpe, og at løsningen ligger i at ungdom tar vare på hverandre og at voksne møter ungdom med forståelse.