Artisten Øyvind 'Vinni' Sauvik kritiserer skolesystemet for å bidra til dårlig selvfølelse hos elever, særlig gutter, og mener ensidig behandling skaper tapere.
Utdanningsdirektoratet erkjenner at mange elever sliter og at systemet ikke alltid lykkes.
Utdanningsforbundet støtter kritikken, og ønsker mer praktisk undervisning samt en bredere tilnærming til skolens rolle, og peker på nødvendigheten av å prioritere annerledes for å øke elevenes trivsel og motivasjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
2 måneder siden
En Ullern-elev svarer på en VG-kommentar som beskriver skolen som preget av press og et strengt sosialt hierarki. Eleven kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen, og mener problemene som påpekes er vanlige på de fleste videregående skoler. Kritikken om Jodel-bruk avvises som ironi. Mangelen på etnisk mangfold erkjennes, men eleven mener fokuset bør være på å finne årsaker og løsninger. Eleven mener artikkelen forsterker fordommer og gir et urettferdig bilde av skolen.
2 måneder siden
En elev ved Ullern videregående skole uttrykker frustrasjon over medienes negative fremstilling av skolen. Eleven mener at skolen ofte blir fremstilt som en overfladisk arena for mobbing og ekskludering, og at dette bildet er feilaktig. Det understrekes at selv om det finnes et prestasjonsmiljø, betyr ikke det at alle dømmer hverandre basert på ytre faktorer. Eleven oppfordrer mediene til å forstå ungdom bedre og unngå å forsterke stereotypiske oppfatninger om vestkantskoler. Måten skolen fremstilles på skaper avstand og vanskeliggjør en åpen dialog om utfordringer.
11 dager siden
En elev kritiserer skolen for å prioritere teoretisk kunnskap fremfor praktiske ferdigheter og livsmestring. Skolen lærer om irrelevant pensum som vikingtiden og verdenskrigene, mens viktigere temaer som personlig økonomi, psykisk helse og samtykke forsømmes. Elevene får heller ikke tilstrekkelig kunnskap om aktuelle samfunnsspørsmål eller hvordan man håndterer krisesituasjoner. Skolen forbereder ikke elevene godt nok på å møte hverdagens utfordringer og ta ansvar som voksne. Læreplanene må moderniseres for å fokusere på relevant kunnskap og ferdigheter for fremtiden.
1 måned siden
Unge Venstre tar til orde for å redusere antall obligatoriske fellesfag i videregående skole, og heller satse på valgfag for å øke elevenes motivasjon og redusere frafallet. Lederen i Unge Venstre mener grunnskolen skal gi allmenndannelse, mens videregående skal forberede elevene på høyere utdanning og arbeidsliv. Forslaget møter motstand fra NITO, som frykter at det vil føre til færre realfagsstudier, og fra Høyre, som mener dagens fagkombinasjoner er viktige for å forberede elevene på arbeidslivet og mener Unge Venstre starter i feil ende.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer viktigheten av relasjoner og kjærlighet i skolen. Forfatteren kritiserer dagens skolesystem for å fokusere for mye på faglig ekspertise og for lite på å bygge sterke relasjoner mellom elever og lærere. Det argumenteres for at gode relasjoner er avgjørende for elevenes trivsel og læring, og at mer disiplin og krav ikke er løsningen på utfordringene i skolen. Forfatteren mener at skolen bør prioritere å skape et miljø der elevene føler seg sett og verdsatt, og at dette er et viktigere mål enn å fokusere på nasjonale prøver.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer Sylvi Listhaugs skolepolitikk, og hevder den er preget av manglende erfaring og en repetisjon av tidligere feilslåtte løsninger. Listhaug ønsker mer pugging, testing og privatisering, noe forfatteren mener vil føre til økte forskjeller og dårligere resultater. Forfatteren argumenterer for at Listhaugs politikk er i strid med ekspertanbefalinger om mer lek og fellesskap i skolen, og frykter at den kan føre til svenske tilstander med større sosiale forskjeller.
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
28 dager siden
Tømrer Emil Julian, som selv er dyslektiker, er en aktiv forkjemper for at elever med lese- og skrivevansker skal få muligheten til å ta fagprøven muntlig. Han opplevde selv å måtte kjempe for tilrettelegging under sin egen eksamen, til tross for god støtte tidligere i skolegangen. Høyres Margret Hagerup støtter kravet om muntlig eksamen, og fremhever at samfunnet går glipp av viktig kompetanse når elever faller fra på grunn av manglende tilpasning. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun viser til at muntlige eksamensformer er under utprøving i enkelte andre fag, men Dysleksi Norge er bekymret for at lærlinger fortsatt mangler tilstrekkelig tilrettelegging.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler elever med stort læringspotensial som ofte møter utfordringer i skolesystemet. Lars Jørgen Aasen har opplevd en lang kamp for å få tilpasset opplæring, og er nå langt foran sine medelever i flere fag. Larvik kommune har startet et prosjekt for å gi denne elevgruppen tilpasset undervisning, etter inspirasjon fra Danmark. Stortingskandidat Rita Kilvær mener disse elevene ofte møter fordommer og jantelov. Kunnskapsministeren understreker at alle elever har krav på tilpasset opplæring, og at det er viktig at også de som presterer på høyeste nivå får utfordringer som gjør at de trives og lærer.