En elev kritiserer skolen for å prioritere teoretisk kunnskap fremfor praktiske ferdigheter og livsmestring. Skolen lærer om irrelevant pensum som vikingtiden og verdenskrigene, mens viktigere temaer som personlig økonomi, psykisk helse og samtykke forsømmes.
Elevene får heller ikke tilstrekkelig kunnskap om aktuelle samfunnsspørsmål eller hvordan man håndterer krisesituasjoner. Skolen forbereder ikke elevene godt nok på å møte hverdagens utfordringer og ta ansvar som voksne.
Læreplanene må moderniseres for å fokusere på relevant kunnskap og ferdigheter for fremtiden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artisten Øyvind 'Vinni' Sauvik kritiserer skolesystemet for å bidra til dårlig selvfølelse hos elever, særlig gutter, og mener ensidig behandling skaper tapere. Utdanningsdirektoratet erkjenner at mange elever sliter og at systemet ikke alltid lykkes. Utdanningsforbundet støtter kritikken, og ønsker mer praktisk undervisning samt en bredere tilnærming til skolens rolle, og peker på nødvendigheten av å prioritere annerledes for å øke elevenes trivsel og motivasjon.
2 måneder siden
En elev ved Ullern videregående skole uttrykker frustrasjon over medienes negative fremstilling av skolen. Eleven mener at skolen ofte blir fremstilt som en overfladisk arena for mobbing og ekskludering, og at dette bildet er feilaktig. Det understrekes at selv om det finnes et prestasjonsmiljø, betyr ikke det at alle dømmer hverandre basert på ytre faktorer. Eleven oppfordrer mediene til å forstå ungdom bedre og unngå å forsterke stereotypiske oppfatninger om vestkantskoler. Måten skolen fremstilles på skaper avstand og vanskeliggjør en åpen dialog om utfordringer.
1 måned siden
Unge Venstre tar til orde for å redusere antall obligatoriske fellesfag i videregående skole, og heller satse på valgfag for å øke elevenes motivasjon og redusere frafallet. Lederen i Unge Venstre mener grunnskolen skal gi allmenndannelse, mens videregående skal forberede elevene på høyere utdanning og arbeidsliv. Forslaget møter motstand fra NITO, som frykter at det vil føre til færre realfagsstudier, og fra Høyre, som mener dagens fagkombinasjoner er viktige for å forberede elevene på arbeidslivet og mener Unge Venstre starter i feil ende.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer viktigheten av relasjoner og kjærlighet i skolen. Forfatteren kritiserer dagens skolesystem for å fokusere for mye på faglig ekspertise og for lite på å bygge sterke relasjoner mellom elever og lærere. Det argumenteres for at gode relasjoner er avgjørende for elevenes trivsel og læring, og at mer disiplin og krav ikke er løsningen på utfordringene i skolen. Forfatteren mener at skolen bør prioritere å skape et miljø der elevene føler seg sett og verdsatt, og at dette er et viktigere mål enn å fokusere på nasjonale prøver.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
2 måneder siden
En Ullern-elev svarer på en VG-kommentar som beskriver skolen som preget av press og et strengt sosialt hierarki. Eleven kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen, og mener problemene som påpekes er vanlige på de fleste videregående skoler. Kritikken om Jodel-bruk avvises som ironi. Mangelen på etnisk mangfold erkjennes, men eleven mener fokuset bør være på å finne årsaker og løsninger. Eleven mener artikkelen forsterker fordommer og gir et urettferdig bilde av skolen.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer politikernes tilnærming til ungdomskriminalitet, som ofte preges av kortsiktige tiltak som overvåking, i stedet for å adressere de underliggende årsakene som manglende støtte fra skole og familie. Skolen kan forsterke sosiale ulikheter, og mange elever mangler nødvendige ferdigheter, noe som fører til skolefrafall og økt risiko for kriminalitet. Artikkelen understreker behovet for å investere i forebyggende tiltak som styrker familier, skoler og lokalsamfunn, samt å bygge broer mellom ungdom og storsamfunnet for å gi dem en sjanse til en positiv fremtid.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot bruk av ChatGPT i skolen, da det hindrer elevenes evne til å tenke selv og utvikle kreativitet. Forfatteren mener at selv om KI kan gjøre skolearbeidet enklere, er det viktigere at elevene bruker hodet og tilegner seg kunnskap på egen hånd. Det stilles spørsmål ved om bruk av KI vil hindre elevene i å utvikle ferdigheter som er nødvendige for å mestre livet. Forfatteren mener at KI må tilpasses den norske skolen og at det ikke bør være lov å løse skoleoppgaver med ChatGPT. Det er også vanskelig å vite om elever har brukt KI, noe som skaper problemer for både lærere og elever.
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
1 måned siden
Elever ved Sandefjord videregående skole reagerer på kunnskapsministerens beslutning om å flytte eksamen tidligere, og truer med å prioritere russetiden. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun avviser kritikken og mener det er uaktuelt å endre planene. Lærere og politikere uttrykker bekymring for at elevene får mindre tid til å forberede seg til eksamen, og at motivasjonen vil synke når det er en hel måned igjen etter eksamen. Kunnskapsministeren påpeker at elevene fortsatt skal ha standpunktkarakterer og kan trekkes ut til muntlig eksamen.