Artikkelen diskuterer viktigheten av relasjoner og kjærlighet i skolen. Forfatteren kritiserer dagens skolesystem for å fokusere for mye på faglig ekspertise og for lite på å bygge sterke relasjoner mellom elever og lærere.
Det argumenteres for at gode relasjoner er avgjørende for elevenes trivsel og læring, og at mer disiplin og krav ikke er løsningen på utfordringene i skolen.
Forfatteren mener at skolen bør prioritere å skape et miljø der elevene føler seg sett og verdsatt, og at dette er et viktigere mål enn å fokusere på nasjonale prøver.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen diskuterer behovet for bedre sikkerhet i norske skoler etter skoleskytingen i Sverige og tidligere voldsepisoder i Norge. Det argumenteres for at skoler må iverksette tiltak for å hindre uvedkommende adgang, som for eksempel bedre oppsyn og innpasseringsrutiner. Forslag omfatter også kameraovervåking i fellesområder og strengere håndheving av forbud mot våpen. Artikkelen understreker viktigheten av foreldres og læreres engasjement for å sikre en trygg skolehverdag for elevene.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
15 dager siden
Artikkelen argumenterer for at norsk skole vil utvikle seg bedre uten stadige politiske inngrep. Politikere uten tilstrekkelig kunnskap kritiseres for å komme med skadelige krav og løfter. Lærere og universiteter jobber kontinuerlig med å forbedre skolen gjennom bedre lærerutdanning, men trenger tid, ressurser og tillit. Kutt i lønn og utdanning undergraver skolens behov for dyktige lærere. Skolen handler om danning og utvikling av fremtidens borgere, ikke om profitt.
2 måneder siden
Artisten Øyvind 'Vinni' Sauvik kritiserer skolesystemet for å bidra til dårlig selvfølelse hos elever, særlig gutter, og mener ensidig behandling skaper tapere. Utdanningsdirektoratet erkjenner at mange elever sliter og at systemet ikke alltid lykkes. Utdanningsforbundet støtter kritikken, og ønsker mer praktisk undervisning samt en bredere tilnærming til skolens rolle, og peker på nødvendigheten av å prioritere annerledes for å øke elevenes trivsel og motivasjon.
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer politikernes tilnærming til ungdomskriminalitet, som ofte preges av kortsiktige tiltak som overvåking, i stedet for å adressere de underliggende årsakene som manglende støtte fra skole og familie. Skolen kan forsterke sosiale ulikheter, og mange elever mangler nødvendige ferdigheter, noe som fører til skolefrafall og økt risiko for kriminalitet. Artikkelen understreker behovet for å investere i forebyggende tiltak som styrker familier, skoler og lokalsamfunn, samt å bygge broer mellom ungdom og storsamfunnet for å gi dem en sjanse til en positiv fremtid.
11 dager siden
En elev kritiserer skolen for å prioritere teoretisk kunnskap fremfor praktiske ferdigheter og livsmestring. Skolen lærer om irrelevant pensum som vikingtiden og verdenskrigene, mens viktigere temaer som personlig økonomi, psykisk helse og samtykke forsømmes. Elevene får heller ikke tilstrekkelig kunnskap om aktuelle samfunnsspørsmål eller hvordan man håndterer krisesituasjoner. Skolen forbereder ikke elevene godt nok på å møte hverdagens utfordringer og ta ansvar som voksne. Læreplanene må moderniseres for å fokusere på relevant kunnskap og ferdigheter for fremtiden.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende grupperingen og uniformeringen i skolen, som fører til utestenging og press blant elevene. Forfatteren understreker at kommersielle interesser forsterker denne utviklingen, og at det truer den norske fellesskolen. Det argumenteres for et forbud mot ekskluderende gruppeuniformering for å skape et tryggere skolemiljø. Regjeringen er innstilt på å bekjempe kommersielle krefter og fremme fellesskapet, da samfunnet er i ferd med å bli for individfokusert.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer dagens datingkultur, som er preget av overdreven fokus på feil og mangler, samt en frykt for intimitet. Sosiale medier bidrar til å skape urealistiske forventninger, der folk rangeres og bedømmes etter rigide kriterier. Dette gjør det vanskelig å være seg selv og skaper en kultur der man er mer opptatt av å unngå feil enn å bygge ekte relasjoner. Forfatteren oppfordrer til å fokusere på personlig vekst, evnen til å håndtere feil, og å våge å åpne seg for andre. Ekte kjærlighet handler om å finne noen å vokse sammen med, ikke å finne en perfekt partner.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot bruk av ChatGPT i skolen, da det hindrer elevenes evne til å tenke selv og utvikle kreativitet. Forfatteren mener at selv om KI kan gjøre skolearbeidet enklere, er det viktigere at elevene bruker hodet og tilegner seg kunnskap på egen hånd. Det stilles spørsmål ved om bruk av KI vil hindre elevene i å utvikle ferdigheter som er nødvendige for å mestre livet. Forfatteren mener at KI må tilpasses den norske skolen og at det ikke bør være lov å løse skoleoppgaver med ChatGPT. Det er også vanskelig å vite om elever har brukt KI, noe som skaper problemer for både lærere og elever.